Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Distans, disciplin och dogmer: Om ett villkorat lyssnande i förskolan

Seminarium

Öppet seminarium med Sara Folkman, fil lic. Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet

Den Reggio Emiliainspirerade pedagogiken har under det senaste decenniet fått stort genomslag i den svenska förskolan och blivit vad man skulle kunna säga ¿ideologiskt ledande¿ inom förskolefältet. Därmed ökar också dess potential att forma pedagogers sätt att tänka, tala och handla i förskolans kontext, och pedagogikens föreställningar om barn och barndom får i allt högre utsträckning effekter på förskolans verksamhet. Dessa effekter är viktiga att synliggöra och diskutera. Seminariet utgår från min diskursanalytiska studie av begreppet ¿lyssnande¿, som är en av den Reggio Emiliainspirerade pedagogikens mest centrala formuleringar. Studien visar att ¿lyssnandet¿ på flera sätt och på olika plan lyder under villkorsramar som i praktiken blir till hinder för ett lyssnande förhållningssätt. Frågan är vad det egentligen innebär att vara en lyssnande pedagog ¿ och vad lär sig förskolans barn genom ett Reggio Emiliainspirerat sätt att lyssna?

Datum: 2017-10-10

Tid: 15:00 - 16:30

Kategorier: Barn- och ungdomsvetenskap

Arrangör: Kollegiet för didaktik och barns lärande

Plats: Pedagogen, hus B, Läroverksgatan 15, lokal BE 014

Evenemangslänk: Läs mer om Distans, disciplin och dogmer: Om ett villkorat lyssnande i förskolan

Kontaktperson: Malin Nilsen

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2010-07-01
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?