Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyheter

  • Tre frågor till Sonja Sheridan

    [2017-10-18] Hallå där Sonja Sheridan, professor emerita i pedagogik vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, som har blivit invald till portalen AcademiaNet efter nominering av Vetenskapsrådet.

  • Forskning om genus, skola och våld får Forte-finansiering

    [2017-10-11] Ylva Odenbring, docent vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, är en av forskarna vid Göteborgs universitet som får forskningsmedel i Fortes stora utlysning inom hälsa, arbetsliv och välfärd. Hon får drygt 3,5 mnkr till sitt forskningsprojekt om genus, skola och våld.

  • Svårt för fritidshem att kompensera för barns olika livsvillkor

    [2017-10-11] Trots formulerade likvärdighetsideal riskerar fritidshem att upprätthålla och reproducera strukturella skillnader i barns liv. Boendesegregationen har gett homogena grupper vad gäller social bakgrund. Dessutom försvårar mycket stora grupper för personalen att erbjuda god pedagogisk verksamhet. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet.

  • 16 forskare fick del av Fortes stora utlysning

    [2017-10-06] 16 forskare vid Göteborgs universitet tar del av utlysningen som totalt fördelar 300 miljoner till 89 forskningsprojekt.

  • En timme på Pedagogen startar

    [2017-09-27] Faderskap i omvandling, betydelsen av PISA-undersökningarna, de ensamkommande barnens skolgång i Sverige samt en vuxenutbildning i förändring. Det är i korthet vad En timme på Pedagogen bjuder på under höstens lunchföreläsningar som är ett samarrangemang mellan Göteborgs universitet och Folkuniversitetet.

  • Saudisk delegation på Pedagogen som del i arbetet med läroplan för de yngsta

    [2017-09-25] En saudisk delegation från bland annat det nationella utbildningsministeriet fick under ett par septemberdagar ta del av det senaste från forskningen vid Göteborgs universitet vad gäller bland annat sambandet mellan förskolekvalitet och barngruppsstorlek, naturvetenskap i förskolan samt barns matematiklärande. Detta som en del i arbetet med att kunna skriva fram en läroplan för åldrarna 0-6 år.

  • Barns skolgång och framtidsutsikter villkoras under asylprocessen

    [2017-09-20] I en osäker livssituation kan skolan utgöra en fast och trygg plats för asylsökande barn. Särskilt central är lärarens roll för hur barnen tas emot i skolan och för de förutsättningar som skapas för barnen i skolvardagen. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet.

  • Stor tilltro till diagnoser som lösning på oro i skolan

    [2017-09-06] Neuropsykiatriska diagnoser får mycket ofta förklara skolelevers utåtagerande beteende. Det visar forskning vid Göteborgs universitet.

  • Nationell konferens med fokus på skolvardagen

    [2017-08-11] Göteborgs universitet står 14-15 augusti som värd när den tredje nationella konferensen i pedagogiskt arbete hålls vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten.

  • Forskning startar om elevers erfarenheter av våld och utsatthet i skolan

    [2017-08-08] I ett nytt forskningsprojekt vid Göteborgs universitet undersöks bland annat elevers strategi för att verkligen försöka få stöd och hjälp då de utsätts för våld i skolan.

Fler nyheter

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2017-06-21
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?