Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Fullsatt när undervisningsbegreppet inom förskolan diskuterades

Nyhet: 2017-03-08

Kollegiet för didaktik och barns lärande fyllde hela Kjell Härnqvistsalen när man bjöd in till seminarium på temat ”Undervisning i förskola - ett rhizomatiskt lärande och/eller ett fokus på lärandets objekt?”

Sedan ”undervisning” lyftes in i skollagen 2011 har det diskuterats vad det betyder för förskolans del, och om begreppet gör verksamheten där mer "skollik". Alla i förskolans arbetslag ska arbeta med utveckling och lärande men det är endast förskollärare som får bedriva just undervisning. Eftersom det inte anges vad som kännetecknar undervisning i förskolan, mer än att det är "målstyrda processer", blir gränsdragningen för vem som får göra vad och vad som specifikt är undervisning svår.

Granskningar styr

På seminariet diskuterade Christian Eidevald, docent i förskoledidaktik vid Stockholms universitet, undervisning i relation till förskolans traditionella arbete med lek, lärande och omsorg. Han resonerade kring vad som händer när vi allt mer pratar om lärande utifrån olika teoretiska och filosofiska utgångspunkter.
Han uppehöll sig bland annat vid den granskning av ett stort antal förskolor och deras ledning som Skolinspektionen genomför under tre år, 2015-2017, på uppdrag av regeringen. Flera delrapporter, ”Förskolans kvalitet och måluppfyllelse”, har redan publicerats.
– Granskningar av den här typen får mer betydelse för förskolans styrning än andra styrmedel. Det blir ett konkurrenstänk som slår igenom. Skolinspektionens syn på kunskap, lärande och kvalitet får därmed mycket stor betydelse, sade han.

Drar i olika riktningar

Olika lärandeteorier och kunskapssyner drar undervisningsbegreppet i olika riktningar och fyller det med olika innebörder. Ett exempel är det så kallade rhizomatiska lärandet som bygger på en filosofisk förståelse av lärande som något som görs tillsammans och som inte helt enkelt kan styras eller mätas.

Läs mer om Kollegiet för didaktik och barns lärande

AV:

Artikeln publicerades först på: uf.gu.se

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2010-06-17
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?