Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Saudisk delegation på Pedagogen som del i arbetet med läroplan för de yngsta

Nyhet: 2017-09-25

En saudisk delegation från bland annat det nationella utbildningsministeriet fick under ett par septemberdagar ta del av det senaste från forskningen vid Göteborgs universitet vad gäller bland annat sambandet mellan förskolekvalitet och barngruppsstorlek, naturvetenskap i förskolan samt barns matematiklärande. Detta som en del i arbetet med att kunna skriva fram en läroplan för åldrarna 0-6 år.

Under två dagar besöktes institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, IPKL, av en delegation från Saudi-Arabiens med bland andra representanter för utbildningsministerium och lärarutbildning. Kontakten förmedlades av IPKL-professorerna Susanne Garvis och Pia Williams vid en konferens i Moskva under våren 2017.
Bakgrunden till besöket på IPKL var att Saudi-Arabiens utbildningsministerium ville ha mer kunskap kring förskoleforskning, pedagogisk kvalitet i förskolan och barns tidiga lärande baserat på vetenskap och beprövad erfarenhet.

Svensk förskola intressant

– Här framstår svensk förskola som ett intressant exempel och de ville ta del av forskning, lärarutbildning och förskolepraktik i Sverige, säger Pia Williams.
Sverige var det första stoppet på delegationens studieresa som därefter gick vidare till USA, närmare bestämt Washington DC och Boulder, Colorado.
Under sitt besök i Göteborg fick delegationen ta del av ett flertal föreläsningar från personer på IPKL som forskar inom Early Childhood Education - om bland annat förskolans kvalitet och barngruppers storlek, naturvetenskap i förskolan, barns matematiklärande, svensk förskolan utifrån ett läroplansperspektiv samt en genomgång av innehåll och struktur i Förskollärarprogrammet vid Göteborgs universitet.
Under besökets andra dag besökte delegationen olika förskolor i Göteborg för att få en bild av verksamheten och fick då möjlighet till samtal med förskollärare och förskolechefer på berörda förskolor.

AV:

Artikeln publicerades först på: uf.gu.se

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2010-06-17
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?