Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Forskningsprofil

 

BUKL tar sin utgångspunkt i ett normkritiskt perspektiv, med syftet att sätta sökljuset på frågor som behandlar människors inordnande i, reproduktion av samt motstånd mot maktasymmetrier och exkludering relaterad till exempelvis klass, kön och etnicitet. Hur olika kategoriseringar inverkar på varandra, förändras, och har effekter på identitetsbildning, lärande samt maktrelationer – intersektionalitet – är också av central vikt i gruppens arbete och fokus. Via studier och analyser av hur makten filtreras, reproduceras och förändras i och genom sociala positioner, söker BUKL redskap för att förstå hur människors lärande och identiteter påverkas av hur de själva och andra ser på till exempel deras könstillhörighet eller klassposition.

Det samtida samhället präglas av omfattande strukturella och kulturella förändringar, som sätter avtryck i institutioner och vardagsliv. Det handlar dels om globala förändringar, dels om de lokala uttryck som dessa strukturella förändringar får i människors vardagsliv och i utbildningen. I relation till dessa förändringar studeras barns och ungdomars lärande och meningsskapande. Avsikten är också att belysa viktiga frågor kring social exkludering och inkludering i samhället. BUKL fokuserar således på maktrelaterade processer, meningsskapande och kunskapsbildning, i såväl vardagliga som institutionella sammanhang.

 

 

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2015-02-19
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?