Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Early Childhood Education


Early Childhood Education (ECE) är ett tvärvetenskapligt forskningsfält som fokuserar på barns perspektiv och de grundläggande politiska, sociala och kulturella villkoren för lärande i olika åldrar. Karaktäristiskt för deltagarna inom det barnpedagogiska fältet är att merparten av forskarna har sina erfarenheter i praxisfältet som förskollärare, fritidspedagoger och lärare i skolans tidiga år.

Forskargruppen är ledande inom det barnpedagogiska fältet och tar sin utgångspunkt i barns rättigheter och barns rätt att bli synliga. Barns lärande och utveckling studeras i termer av genus, normalitet, etnicitet, kommunikativa, sociala och kulturella förhållanden. Villkoren för barns förutsättningar att lära i förskolan studeras utifrån ett kvalitets- och professionsperspektiv. Centrala forskningsteman är barns lärande och utveckling av grundläggande färdigheter och förståelse för specifika aspekter av deras omvärld såsom skriftspråkande, matematik, naturvetenskap, teknik, estetik, delaktighet, inflytande, lek och media.

Forskningsmiljön präglas av en metodologisk och teoretisk pluralism. I forskargruppen har flera vetenskapliga perspektiv utvecklats och använts. Gemensamt för forskningsmiljön är att intresset riktas mot barns erfarenheter och meningsskapande i pedagogiska sammanhang. Dessa sammanhang återfinns inom ramen för institutioner som förskola och skola, i familjelivet och i barns fritidsverksamheter.

Kontakta oss

Samordnare och koordinator för samverkan
Susanne Garvis (föräldraledig)
E-post: susanne.garvis@gu.se

Sekreterare
Anna Vento
E-post: anna.vento@gu.se

Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
E-post: ann-charlotte.mardsjo@ped.gu.se

Jessica Cagner-Pettersson
E-post: jessica.cagner-pettersson@gu.se

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2017-03-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?