Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Forskning inom ECE

I dagens svenska samhälle är barns uppväxtvillkor en angelägenhet för politiker, forskare, utbildare, förskollärare och föräldrar. Intresset ökar stadigt för barns tidiga lärande och förskolans betydelse för barns uppväxtvillkor. Forskning om barns uppväxtvillkor bedrivs främst inom fältet Early Childhood Education (ECE) som är väletablerat internationellt. I Sverige och de nordiska länderna är forskningen inom detta fält på stark frammarsch.

Gruppen inom barnpedagogisk forskning vid IPKL utgör en central kärna i den samlade kompetens som finns i Sverige inom detta fält. Karaktäristiskt för gruppen vid IPKL är att de har sina rötter i praxisfältet som förskollärare, fritidspedagoger och lärare i skolans tidiga år. Under lång tid har denna grupp bedrivit forskning och utbildning kring barns lärande och utveckling inom det barnpedagogiska forskningsfältet som är framträdande både nationellt och internationellt. Forskningen sker både på grundforskningsnivå där olika teorier och forskningsmetoder kombineras, och den är praktiknära. Den fokuserar kommunikativa processer, barns meningsskapande och kunskapsutveckling i såväl vardagsliv som institutionella sammanhang. Barns lärande och utveckling studeras idag i termer av genus, etnicitet, kommunikativa, sociala och kulturella förhållanden. Villkoren för barns förutsättningar att lära i förskolan studeras utifrån ett kvalitets- och professionsperspektiv. Viktiga forskningsteman är barns lärande och utveckling av grundläggande färdigheter och förståelse för specifika aspekter av deras omvärld såsom skriftspråkande, matematik, naturvetenskap, teknik, estetik, delaktighet, inflytande, lek och media.

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2017-01-18
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?