Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Forskningsprojekt

 

Pågående forskningsprojekt

Avslutade forskningsprojekt, urval

Pågående avhandlingsprojekt

Pågående forskningsprojekt

Följande projekt drivs inom gruppen Lärande och IT. Vi medverkar också i en rad andra forskningsprojekt vid andra lärosäten (se våra individuella presentationer).

2016–2019 Förbättrad vård i hybridsalen
(Vetenskapsrådet/Jonas Ivarsson, Hans Rystedt, SA, Charlotta Lund, Anja Almén, Mårten Falkenberg, Magnus Båth)

2016–2019 Den nätbaserade instruktionsvideons pedagogik
(Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond/Oskar Lindwall, Thomas Hillman, Barry Brown)

2015–2018 Sea Change project home page www.seachangeproject.eu/
(Horizon 2020/Åsa Mäkitalo, Géraldine Fauville, Susan Gotensparre)

2015–2017 Att kartlägga kontroverser med digitala metoder, LETCOM
(Vetenskapsrådet/Åsa Mäkitalo, Anne Solli, Mark Elam)

2015–2017 Promoting Student Green Action through Climate and Ocean Literacy
(Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond/ Géraldine Fauville, Sam Dupont, Roger Säljö)

2015–2017 Flipped Education Movement, FEM
(Vetenskapsrådet/Mona Lundin, Annika Lantz-Andersson, Annika Bergviken Rensfeldt, Louise Peterson, Thomas Hillman)

2013-2016 Game-enhanced learning environments for development of flexible arithmetic competence (FlexMath)
(Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond/Berner Lindström, Erno Lehtinen, Ingemar Holgersson, Wolmet Barendregt, Elisabeth Rietz, Patrik Lilja)

2014–2016 Supporting OER re-use in learning ecosystems, ExplOERer(Erasmus+/Sylvi Vigmo)

2006–forts Learning, Interaction, and Mediated communication in contemporary Society, LinCS
(Vetenskapsrådet / Roger Säljö m fl)

Avslutade forskningsprojekt, urval

2011–2014 Att finna roten till det onda
(Vetenskapsrådet/Oskar Lindwall)

Att förädla information till kunskap: Studier av projektarbete, 'verkliga problem' och att lära sig tänka och resonera i en digital värld (TIK)
(Vetenskapsrådet/Roger Säljö)

Conditions and tools for Development of Arithmetic Competences (CoDAC)
(Vetenskapsrådet/Berner Lindström)

2011–2012 Digitala teknologier i medicinsk kommunikation: uppföljningsmöte om högt blodtryck som empiriskt fall
(FAS/Mona Lundin)

2009–2013 Gendering ICT in everyday life. A comparative study of practices in family and extra-family contexts
(NOS-HS /Jonas Linderoth)

2009–2012 Gränsöverskridande onlinespel (GRO)
(KK-stiftelsen/Jonas Linderoth)

2011–2014 Hidden dimensions of teaching/learning in mathematics: The contribution of video studies to comparative analysis and the development of instruction (VIDEOMAT)
(NOS-HS/Roger Säljö)

2011–2014 Att lära sig vetenskapligt arbete och samarbete: Virtuella laborationer som resurs för lärande, Virtual Marine Scientist (VMS)
(MAW/Roger Säljö, Géraldine Fauville)

2013 Medialiserade genuspositioner: ungdomars förhandlingar kring ett "framtida jag" via sociala media
(GiG/Annika Bergviken Rensfeldt, Cecilia Björck)

2011–2013 Kunskapstopologier. Arrangemang för avancerad kunskapsutveckling
(Vetenskapsrådet/Jonas Ivarsson)

2011–2013 Regler för fiktion? Spelproducenters kreativa arbete
(Vetenskapsrådet/Jonas Linderoth)

2011–2013 Linguascapes - Language learning in social media worlds
(MAW/Sylvi Vigmo)

2007-2012 Learning, Interaction and the development of narrative knowing and remembering (LINT)
(Riksbankens jubileumsfond, Knut och Alice Wallenbergs stiftelse samt Vetenskapsrådet/Roger Säljö)

2006–2008 Lärande i och för teknikintensiva miljöer. Om arbetslivets förändring och utbildningssystemets kunskapstraditioner
(Vetenskapsrådet/Åsa Mäkitalo)

2009–2011 Nordlearn – Nordic Centre for Research on Learning and Media
(Nordforsk / Roger Säljö)

2008– National school of graduate studies in the educational sciences (LinCS DSES)
(Vetenskapsrådet, Roger Säljö)

Pågående avhandlingsprojekt

Katerina Cerna Digital Nurses and Quantified Patients: The Transformation of Healthcare in the Age of Internet of Things

Emma Edstrand Learning to reason: digital tools and science literacy

Geraldine Fauville Bringing ocean science into the classroom: Use of computer-based educational resources to promote ocean literacy

Elin Johansson Instructional work in post-simulation debriefings

Janna Meyer-Beining Talking and Writing – what face-to-face tutorials can bring to student text production

Malin Nilsen Datorplattan i förskolan

Elisabeth Rietz Younger children's learning of mathematics - how a flexible arithmetic competence can develop with support of pedagogical computer-games

Charlott Sellberg Training skills and assessing performance in simulation-based learning environments

Ewa Skantz Åberg Children’s story making with digital technologies: Tool-mediated learning activities in a preschool class

Anne Solli Navigating controversial issues in science education
 

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2017-03-20
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?