Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Pågående forskningsprojekt

(Finansiär/kontaktperson på IPKL inom parentes) 

A-C

Att förädla information till kunskap: Studier av projektarbete, 'verkliga problem' och att lära sig tänka och resonera i en digital värld (TIK)
(Vetenskapsrådet/Roger Säljö)

Att kartlägga kontroverser med digitala metoder (LETCOM)
(Vetenskapsrådet/Åsa Mäkitalo)

Barnehagen som læringsarena for de yngste barnas produktive forhandlinge
(Kanvas Norge/Torgeir Alvestad)

Barnets bästa – för flyktingbarn i förskolan
(Europeiska flyktingfonden/Johannes Lunneblad)

Brottsplats skolan – en studie av brottsoffer i skolan
(Brottsoffermyndigheten/Johannes Lunneblad)

Brottsplats skola: Förrättsligande av unga som offer och förövare i skolan
(Vetenskapsrådet/Johannes Lunneblad)

Conditions and tools for Development of Arithmetic Competences (CoDAC)
(Vetenskapsrådet/Berner Lindström)

CRUSH - CRitical Urban Sustainability Hub
(Formas/Ove Sernhede)

D-F

Digitala teknologier i medicinsk kommunikation: uppföljningsmöte om högt blodtryck som empiriskt fall
(FAS/Mona Lundin)

EDUGATE - Flerspråkig undervisning i förskolan
Erasmus+/Ingrid Pramling samuelsson, Anne Kultti, Niklas Pramling

ExplOERer
(Erasmus+/Sylvi Vigmo)

För barns bästa! Förhandlingar av ålder, klass och kön då "det önskvärda, kompetenta barnet" skapas i förskola, skola och dekokratiprojekt med fokus på barns rätt och inflytande.
(GiG/Anette Hellman)

Förbättrad vård i hybridsalen
(Vetenskapsrådet/Jonas Ivarsson)

Förmågan att sinnligt erfara de tio första talen som nödvändig grund för aritmetiska färdigheter (FASETT)
(Vetenskapsrådet/Camilla Björklund)

Förorten och folkbildningens renässans. Unga vuxnas egenstyrda praxisgemenskaper för lärande och social mobilisering i utsatta miljonprogramsområden i Stockholm, Göteborg och Malmö.
(Vetenskapsrådet/Ove Sernhede, Johan Söderman)

Förskolan som en resurs för barns välbefinnande, lärande och hälsa. En pilotstudie.
Folkhälsokommittén Västra Götaland/Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson

G-K

Gendering ICT in everyday life. A comparative study of practices in family and extra-family contexts
(NOS-HS /Jonas Linderoth)

Gruppstorlekens betydelse för barns möjligheter att lära och utvecklas i förskolan
(Vetenskapsrådet/Pia Williams)

Gränsöverskridande onlinespel (GRO)
(KK-stiftelsen/Jonas Linderoth)

Hidden dimensions of teaching/learning in mathematics: The contribution of video studies to comparative analysis and the development of instruction
(NOS-HS/Roger Säljö)

Hållbarhet som ett tema i förskola
(Adlerbertska forskningsfonden/Jonna Larsson, Ingrid Pramling Samuelsson)

IMPAECT - Intercultural educations by Means of PArtners working with ECvet Transfer
(EU Lifelong Learning/ Johannes Lunneblad, Elisabeth Mellgren)

Intercultural Dialogue for Global Leadership and Citizenship in Early Childhood Education
(EAACA, EU/Ingrid Pramling Samuelsson)

Interprofessionellt lärande i simuleringsbaserad utbildning för hälso- och sjukvårdens professionsutbildningar
(Vetenskapsrådet/Hans Rystedt)
 

L-N

Learning, Interaction, and Mediated communication in contemporary Society (LinCS)
(Vetenskapsrådet / Roger Säljö)

Learning, Interaction and the development of narrative knowing and remembering (LINT)
(Riksbankens jubileumsfond, Knut och Alice Wallenbergs stiftelse samt Vetenskapsrådet/Roger Säljö)

Learning Spaces for Inclusion and Social Justice: Success Stories from Immigrant Students and School Communities in Four Nordic Countries: Island, Norway, Finland and Sweden
(NORDFORSK/Anette Hellman IPKL and Johannes Lunneblad)

Lärande i och för teknikintensiva miljöer. Om arbetslivets förändring och utbildningssystemets kunskapstraditioner
(Vetenskapsrådet/Åsa Mäkitalo)
Medialiserade genuspositioner: ungdomars förhandlingar kring ett "framtida jag" via sociala media
(GiG/Cecilia Björck, Annika Bergviken Rensfeldt)

Metaforer som redskap i barns lärande av naturvetenskap
(Vetenskapsrådet / Niklas Pramling)

Musik, identitet och mångkultur. En studie om musikens funktioner i föreningar bildade på etnisk grund.
(Riksbankens Jubileumsfond/Ove Sernhede, Johan Söderman)

Män, maskuliniteter och jämställdhet. Ett utforskande av manlia subjektiviteter i marginalen.
(Riksbankens jubileumsfond/Thomas Johansson)

Nationellt nätverk för hiphopstudier och marginaliserad ungdom
(Forte/Johan Söderman)

Nordic Early Childhood Systems Approach Research group (NECA)
(Susanne Garvis, Sonja Sheridan, Pia Williams)

Nordlearn – Nordic Centre for Research on Learning and Media
(Nordforsk / Roger Säljö)

Professionellt lärande och sociala medier
(Vetenskapsrådet/Mona Lundin)

R-Ö

Regler för fiktion? Spelproducenters kreativa arbete
(Vetenskapsrådet/Jonas Linderoth)

Sea Change
(Horizon 2020/Åsa Mäkitalo, Géraldine Fauville)

SIGNALS: Strengthening Activity-Oriented Interaction and Growth in the Early Years and Transitions
(EU Lifelong Learning/Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson)

Träning och bedömning i simuleringsbaserade lärandemiljöer
(Göteborgs universitet, Chalmers tekniska högskola/Hans Rystedt, Oskar Lindwall, Charlott Sellberg)

Ungdomar och sexuellt risktagande: En intersektionell studie av representationer, kunskaper och erfarenheter.
(Vetenskapsrådet/Jenny Bengtsson)

Virtual Marine Scientist (VMS)
(MAW/Roger Säljö, Géraldine Fauville)
 

 

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2017-02-06
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?