Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Att kartlägga kontroverser med digitala metoder (LETCOM)

Kunskaper förnyas och förändras ständigt i ett teknikintensivt samhälle. Genom nya tekniska och vetenskapliga innovationer rapporteras nya rön inom en rad områden som blir alltmer påtagliga i människors vardag, som frågor om vår hälsa, vår påverkan på klimatet, vårt ansvar i en globaliserad ekonomi och om vad som utgör hållbara energikällor. Denna utveckling aktualiserar en rad frågor: Hur kan vetenskapligt genererade kunskaper och olika ståndpunkter göras tillgängliga och möjliga för gemene man att följa och ta ställning till? Hur kan skolan förhålla sig till den vetenskapliga kunskap som är i ständig rörelse och som offentligt debatteras, kritiseras och omprövas? Hur kan unga förberedas för ett medborgarskap där man ska kunna värdera och ta ställning till en rad komplexa och nya frågor? Detta projekt syftar till att studera introduktionen av digitala metoder för kartläggning och visualisering av kontroverser samt att analysera deras begränsningar och potentialer med avseende på gymnasiestudenters lärande om sociovetenskapliga frågor.

Medverkande i projektet

Åsa Mäkitalo, professor (projektledare)
E-post: asa.makitalo@ped.gu.se

Mark Elam, professor i sociologi
Åke Ingerman, professor i teknik- och naturvetenskapens didaktik
Reka-Izabella Bányai, biträdande forskare
Anne Solli, lic. i biovetenskap, doktorand i pedagogik

Finansiär

Vetenskapsrådet

Projekttid: 2015-2017

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2015-03-13
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?