Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Barn- och ungdomspedagogiska kollegiet

Innehållsmässigt fokuseras pedagogiska frågor som avgränsas till den period i livet under vilken människan formas, utvecklas och förändras mest. I ett brett perspektiv kan man se det så att detta område innefattar barns utveckling och lärande från födseln upp till tonåren. Det omfattar institutioner som familj, förskola och skola. Det kan handla om övergripande makrofrågor, som hur lagar, förordningar och politiska beslut påverkar barns situation, men också om mikrofrågor, som hur det enskilda barnet lär sig något specifikt. Speciellt fokuserar kollegiet på det som sker inom institutionellt lärande (förskolan, fritidsverksamhet, förskoleklasen, och skolans yngsta barn).

Syftet med kollegiet är att:

  • vara ett forum för kontakter mellan olika intressenter inom området såsom forskare, lärare från utbildningar som sysslar med dessa frågor samt doktorander
  • vara ett kontaktorgan för samarbetet med fältet
  • ordna och inbjuda till seminarier, dels interna för kollegiets medlemmar, dels öppna som vänder sig till vidare kretsar av intresserade deltagare
  • diskutera, initiera och planera forskningsobjekt och utvecklingsarbeten inom det förskolepedagogiska fältet
  • aktivt följa och medverka i utveckling av förskolepedagogisk utbildning på olika nivåer och i olika sammanhang

 

Kontakta Barn- och ungdomspedagogiska kollegiet

Ordförande
Ingrid Pramling Samuelsson
E-post

Thomas Johansson
E-post

Sekreterare
Catarina Andishmand
E-post

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2007-11-08
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?