Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Forskningsintressen

Forskningintressena inom LinCS kan sammanfattas under följande huvudrubriker:

  • Literacy, medier och infrastruktur för lärande
    Inom ramen för detta tema bedrivs projekt som rör hur lärande utvecklas i, och formas av, tillgången till digitala redskap. Detta innefattar studier av hur människor utvecklar skriftspråkliga (literacy) och andra informationsbehandlande färdigheter som är relevanta i den nya medieekologin. Särskilt intresse ägnas åt hur infrastrukturer för lärande som bibliotek och elektroniska resurser för informationslagring och -bearbetning ger nya förutsättningar för lärande. Ett ytterligare intresse rör hur tillgång till och användning av nya arenor för kommunikation och nätverkande bidrar till nya sätt att lära.
  • Digitala teknologier och lärandets villkor
    Projekten inom detta område utgår från ett intresse för hur informationsteknologier kan användas i utbildningsmiljöer och andra sammanhang för att stötta lärande, kommunikation och kompetensutveckling. Forskningen som bedrivs rör användningen av digitala redskap vid lärande i olika utbildningsmiljöer inom olika områden. Andra projekt andlar om online-spel och spelande som miljöer för kommunikation och socialisation och om de nya visualiseringsteknikernas roll för lärande och arbete inom olika yrken och professioner.
  • Video i utbildningvetenskaplig forskning
    Forskningen inom detta tema rör lärande och interaktion i och utanför utbildningsinstitutioner. I dag har video en naturlig och central roll som primärdata i utbildningsvetenskaplig forskning. Videoinspelningar har dramatiskt ökat möjligheterna till att förstå lärandets sociala organisering och hur kunskap och färdigheter delas i olika situationer. Inspelningarna gör det också möjligt att kollektivt arbeta med observationsdata utifrån olika forskningsperspektiv och frågeställningar. Samtidigt medför användningen av video att nya teoretiska, metodologiska, forskningsetiska och juridiska frågor måste hanteras. Med grund i det omfattande empiriska arbete som utförts på videomaterial inom forskningsmiljön arbetar LinCS kontinuerligt med dessa frågor.

 

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2010-03-22
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?