Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Box 300
40530 Göteborg
Leveransadress: Läroverksgatan 15, 411 20 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15, 40530 Göteborg

Fax: 031-786 2391

Prefekt: Cecilia Wallerstedt

Om enheten

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) bildades 1 juli 2010 då institutionen för pedagogik och didaktik omorganiserades och delades upp i fyra nya institutioner.

I institutionens kunskapsområden ingår frågor om lärande, undervisning, kommunikation och identitet hos barn, unga och vuxna. Detta innefattar ett intresse för människors meningsskapande och kunskapsutveckling i vardagsliv såväl som i institutionella och professionella sammanhang. Vid institutionen ges utbildning bland annat inom lärarprogrammen, förskollärarprogrammet, masterprogram i lärande, kommunikation och IT samt utbildningsvetenskap, och inom fristående kurser. Dessutom bedrivs omfattande forskning inom de olika områdena.

Senaste publikationer

Pedagogical leadership and families in Swedish preschool
Sonja Sheridan, Pia Williams
In S. Garvis & E. Eriksen Ødegaard (Eds.), Nordic Dialogues on Children and Families., New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Towards Dialogue Acts and Updates for Semantic Coordination
Staffan Larsson, Jenny Myrendal
Proceedings of the Workshop on Formal Approaches to the Dynamics of Linguistic Interaction, FADLI 2017, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Hvordan underviser barnehagelærere? Eller gjør de ikke det i barnehagen?
Sæbbe Per-Einar, Ingrid Pramling Samuelsson
Tidsskrift for nordisk barnehageforskning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Satsa på de yngsta barnen - det betalar sig på många sätt!
Ingrid Pramling Samuelsson
Mer än landet lagom. Så stärker Sverige sin konkurrenskraft och roll som kunskapsnation, www.moderaterna.se, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Utvecklingspedagogik - ett sätt att arbeta både målmedvetet och med barns perspektiv. B. Riddarsporre & S. Persson (red.),
Ingrid Pramling Samuelsson
B. Riddarsporre & S. Persson (red.), Utbildningsvetenskap för förskolan, Stockholm, Natur & Kultur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Education policy-making networks: the case of the digitization of schools
Annika Bergviken Rensfeldt, Catarina Player-Koro, Ben Williamson, Neil Selwyn
Nordic Educational Research Association 2017, Copenhagen. March 23-25, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

IT-mässan som utökat lärarkollegium eller marknadsplats i nyliberalismens tjänst?
Catarina Player-Koro, Annika Bergviken Rensfeldt
Flip the system - Förändra skolan från grunden, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Demonstrating professional intersubjectivity: The instructor's work in simulator-based learning environments
Charlott Sellberg, Mona Lundin
Learning, Culture and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Critical appraisal, riktlinjer och praktikerns dilemma
Pia Nykänen
National Conference on Social Work Research. June 12-13, 2017. Umeå University, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Personer

Visar 151 - 176 av 176

Namn Titel Telefon E-post
Svensson, Malin Doktorand 031-786 2318 malin.svensson@gu.se
Svärd, Helene Universitetsadjunkt, adjungerad 031-786 5447 helene.svard@gu.se
Säljö, Roger Seniorprofessor, Pedagogisk psykologi, lärande, utveckling, kommunikation 031-786 2457 roger.saljo@ped.gu.se
Söderberg, Lisbetth Administratör 031-786 2194 lisbetth.soderberg@ped.gu.se
Söderman, Johan Universitetslektor, biträdande johan.soderman@gu.se
Söderman, Johan Universitetslektor johan.soderman@gu.se
Sönnerhed, Wei Doktorand wei.sonnerhed@ped.gu.se
Thorshag, Kristina Universitetsadj 031-786 2198 kristina.thorshag@gu.se
Thörnblad, Johan Studieadministratör 031-786 5082 johan.thornblad@gu.se
Torgny, Eva Universitetsadjunkt, adjungerad 031-786 2441 eva.torgny@gu.se
Vento, Anna Universitetsadjunkt 031-786 2256 anna.vento@gu.se
Vigmo, Sylvi Universitetslektor, Studierektor 031-786 2478 sylvi.vigmo@ped.gu.se
Vigmo, Sylvi Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2478 sylvi.vigmo@ped.gu.se
Wahlström Smith, Åsa Universitetslektor asa.smith@ped.gu.se
Wallerstedt, Cecilia Universitetslektor, Prefekt 031-786 3272 cecilia.wallerstedt@gu.se
Wank, Lotta Doktorand lotta.wank@gu.se
Wendt, Lena Studievägledare 031-786 2167 lena.wendt@ped.gu.se
Wennberg, Eva Ekonom 031-786 2225 eva.wennberg@ped.gu.se
Wicke, Kurt Doktorand kurt.wicke@ped.gu.se
Wikner Andersson, Jeanette Universitetsadj 031-786 2293 jeanette.wikner.andersson@gu.se
Williams, Pia Professor, Docent. 031-786 2246 pia.williams@ped.gu.se
Zimmerman, Fredrik Doktorand fredrik.zimmerman@gu.se
Åberg, Mikaela Universitetslektor mikaela.aberg@ped.gu.se
Ågren, Ylva Universitetslektor 031-786 5459 ylva.agren@gu.se
Åkerblom, Annika Universitetslektor 031-786 5443 annika.akerblom@gu.se
Österberg, Anita Universitetsadjunkt, adjungerad, Förskollärarexamen och Filosofie Master i pedagogik med inriktning ... anita.osterberg@gu.se

Visar 151 - 176 av 176

Visar 1 - 10 av 1375

2018

Pedagogical leadership and families in Swedish preschool
Sonja Sheridan, Pia Williams
In S. Garvis & E. Eriksen Ødegaard (Eds.), Nordic Dialogues on Children and Families., New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

Towards Dialogue Acts and Updates for Semantic Coordination
Staffan Larsson, Jenny Myrendal
Proceedings of the Workshop on Formal Approaches to the Dynamics of Linguistic Interaction, FADLI 2017, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Hvordan underviser barnehagelærere? Eller gjør de ikke det i barnehagen?
Sæbbe Per-Einar, Ingrid Pramling Samuelsson
Tidsskrift for nordisk barnehageforskning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Satsa på de yngsta barnen - det betalar sig på många sätt!
Ingrid Pramling Samuelsson
Mer än landet lagom. Så stärker Sverige sin konkurrenskraft och roll som kunskapsnation, www.moderaterna.se, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Utvecklingspedagogik - ett sätt att arbeta både målmedvetet och med barns perspektiv. B. Riddarsporre & S. Persson (red.),
Ingrid Pramling Samuelsson
B. Riddarsporre & S. Persson (red.), Utbildningsvetenskap för förskolan, Stockholm, Natur & Kultur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Education policy-making networks: the case of the digitization of schools
Annika Bergviken Rensfeldt, Catarina Player-Koro, Ben Williamson, Neil Selwyn
Nordic Educational Research Association 2017, Copenhagen. March 23-25, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

IT-mässan som utökat lärarkollegium eller marknadsplats i nyliberalismens tjänst?
Catarina Player-Koro, Annika Bergviken Rensfeldt
Flip the system - Förändra skolan från grunden, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Demonstrating professional intersubjectivity: The instructor's work in simulator-based learning environments
Charlott Sellberg, Mona Lundin
Learning, Culture and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Critical appraisal, riktlinjer och praktikerns dilemma
Pia Nykänen
National Conference on Social Work Research. June 12-13, 2017. Umeå University, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 1375

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2012-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?