Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Läroverksgatan 15, 411 20 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15, 405 30 Göteborg

Fax: 031-786 2391

Prefekt: Cecilia Wallerstedt

Om enheten

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) bildades 1 juli 2010 då institutionen för pedagogik och didaktik omorganiserades och delades upp i fyra nya institutioner.

I institutionens kunskapsområden ingår frågor om lärande, undervisning, kommunikation och identitet hos barn, unga och vuxna. Detta innefattar ett intresse för människors meningsskapande och kunskapsutveckling i vardagsliv såväl som i institutionella och professionella sammanhang. Vid institutionen ges utbildning bland annat inom lärarprogrammen, förskollärarprogrammet, masterprogram i lärande, kommunikation och IT samt utbildningsvetenskap, och inom fristående kurser. Dessutom bedrivs omfattande forskning inom de olika områdena.

Senaste publikationer

Introduction
Susanne Garvis, Elin Eriksen Ødegaard
Nordic Dialogues on Children and Families, United Kingdom, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Nordic Dialogues on Children and Families
Susanne Garvis, Elin Eriksen Ødegaard
London, Routledge, Samlingsverk 2018
Samlingsverk

Pedagogical leadership and families in Swedish preschool
Sonja Sheridan, Pia Williams
In S. Garvis & E. Eriksen Ødegaard (Eds.), Nordic Dialogues on Children and Families., New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Marginalized masculinities and exclusion in the new low-skill service sector in Sweden
Peter Håkansson
Marginalized Masculinities: Contexts, Continuities and Change, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Becoming a ‘real boy’: constructions of boyness in early childhood education
Anette Hellman, Ylva Odenbring
Marginalized Masculinities: Contexts, Continuities and Change, London, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Knowledge translation, professional communication and learning in the context of chronic illness.
Åsa Mäkitalo, Mona Lundin
Symposia presentation on Researching professional learning in changing epistemic environments. 17th Biennal EARLI Conference, August 29 – September 2, Tampere, Finland., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Categorizing learners beyond the classroom
Eva Hjörne, Roger Säljö
S. Wortham, D. Kim & S. May (Eds.). Discourse and Education. Encyclopedia of Language and Education, 3rd Ed., New York, NY, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Effects of eye movement modeling examples on adaptive expertise in medical image diagnosis
A. Gegenfurtner, E. Lehtinen, H. Jarodzka, Roger Säljö
Computers & Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Meningsskapande och symboliska teknologier - lärande i en designad värld
Roger Säljö
Didaktik i omvandligens tid. Text, representation, design, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Personer

Visar 151 - 173 av 173

Namn Titel Telefon E-post
Söderman, Johan Universitetslektor, biträdande johan.soderman@gu.se
Söderman, Johan Universitetslektor johan.soderman@gu.se
Sönnerhed, Wei Doktorand wei.sonnerhed@ped.gu.se
Thorshag, Kristina Universitetsadjunkt 031-786 2198 kristina.thorshag@gu.se
Thörnblad, Johan Studieadministratör 031-786 5082 johan.thornblad@gu.se
Torgny, Eva Universitetsadjunkt, adjungerad 031-786 2597 eva.torgny@gu.se
Vento, Anna Universitetsadjunkt 031-786 2256 anna.vento@gu.se
Vigmo, Sylvi Universitetslektor, Studierektor 031-786 2478 sylvi.vigmo@ped.gu.se
Vigmo, Sylvi Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2478 sylvi.vigmo@ped.gu.se
Wahlström Smith, Åsa Universitetsadjunkt 031-786 2877 asa.smith@ped.gu.se
Wallerstedt, Cecilia Universitetslektor, Prefekt 031-786 3272 cecilia.wallerstedt@gu.se
Wank, Lotta Doktorand 031-786 3846 lotta.wank@gu.se
Wendt, Lena Studievägledare 031-786 2167 lena.wendt@ped.gu.se
Wennberg, Eva Ekonom 031-786 2225 eva.wennberg@ped.gu.se
Wicke, Kurt Doktorand kurt.wicke@ped.gu.se
Wikner Andersson, Jeanette Universitetsadjunkt 031-786 2293 jeanette.wikner.andersson@gu.se
Williams, Pia Professor, Docent. 031-786 2246 pia.williams@ped.gu.se
Zimmerman, Fredrik Doktorand fredrik.zimmerman@gu.se
Åberg, Mikaela Universitetslektor 031-786 2097 mikaela.aberg@ped.gu.se
Ågren, Ylva Universitetslektor 031-786 5459 ylva.agren@gu.se
Åkerblom, Annika Universitetslektor 031-786 5443 annika.akerblom@gu.se
Önnebro, Caroline Doktorand caroline.onnebro@gu.se
Österberg, Anita Universitetsadjunkt, Förskollärarexamen och Filosofie Master i pedagogik med inriktning i aktionsfor... 031-786 5452 anita.osterberg@gu.se

Visar 151 - 173 av 173

Visar 1 - 10 av 1475

2018

Introduction
Susanne Garvis, Elin Eriksen Ødegaard
Nordic Dialogues on Children and Families, United Kingdom, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Nordic Dialogues on Children and Families
Susanne Garvis, Elin Eriksen Ødegaard
London, Routledge, Samlingsverk 2018
Samlingsverk

Pedagogical leadership and families in Swedish preschool
Sonja Sheridan, Pia Williams
In S. Garvis & E. Eriksen Ødegaard (Eds.), Nordic Dialogues on Children and Families., New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

Visuell kultur för, med och av barn - En konstpedagogisk vandring på en konsthall och sökandet efter en försvunnen björn
Anna Berglund, Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Konstnärligt seende & Vad barn kan lära på museum, Skärhamn, Nordiska Akvarellmuseet, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visuell kultur för, med och av barn - En konstpedagogisk vandring på en konsthall och sökandet efter en försvunnen björn
Anna Berglund, Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Konstnärligt seende & Vad barn kan lära på museum, Skärhamn, Nordiska Akvarellmuseet, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visuell kultur för, med och av barn - En konstpedagogisk vandring på en konsthall och sökandet efter en försvunnen björn
Anna Berglund, Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Nordiska Akvarellmuseet, Skärhamn, Nordiska Akvarellmuseet, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Marginalized masculinities and exclusion in the new low-skill service sector in Sweden
Peter Håkansson
Marginalized Masculinities: Contexts, Continuities and Change, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Becoming a ‘real boy’: constructions of boyness in early childhood education
Anette Hellman, Ylva Odenbring
Marginalized Masculinities: Contexts, Continuities and Change, London, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Knowledge translation, professional communication and learning in the context of chronic illness.
Åsa Mäkitalo, Mona Lundin
Symposia presentation on Researching professional learning in changing epistemic environments. 17th Biennal EARLI Conference, August 29 – September 2, Tampere, Finland., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 1475

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2012-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?