Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Box 300
40530 Göteborg
Leveransadress: Läroverksgatan 15, 411 20 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15, 40530 Göteborg

Fax: 031-786 2391

Prefekt: Cecilia Wallerstedt

Om enheten

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) bildades 1 juli 2010 då institutionen för pedagogik och didaktik omorganiserades och delades upp i fyra nya institutioner.

I institutionens kunskapsområden ingår frågor om lärande, undervisning, kommunikation och identitet hos barn, unga och vuxna. Detta innefattar ett intresse för människors meningsskapande och kunskapsutveckling i vardagsliv såväl som i institutionella och professionella sammanhang. Vid institutionen ges utbildning bland annat inom lärarprogrammen, förskollärarprogrammet, masterprogram i lärande, kommunikation och IT samt utbildningsvetenskap, och inom fristående kurser. Dessutom bedrivs omfattande forskning inom de olika områdena.

Senaste publikationer

Pedagogical leadership and families in Swedish preschool
Sonja Sheridan, Pia Williams
In S. Garvis & E. Eriksen Ødegaard (Eds.), Nordic Dialogues on Children and Families., New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Towards Dialogue Acts and Updates for Semantic Coordination
Staffan Larsson, Jenny Myrendal
Proceedings of the Workshop on Formal Approaches to the Dynamics of Linguistic Interaction, FADLI 2017, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Hvordan underviser barnehagelærere? Eller gjør de ikke det i barnehagen?
Sæbbe Per-Einar, Ingrid Pramling Samuelsson
Tidsskrift for nordisk barnehageforskning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Satsa på de yngsta barnen - det betalar sig på många sätt!
Ingrid Pramling Samuelsson
Mer än landet lagom. Så stärker Sverige sin konkurrenskraft och roll som kunskapsnation, www.moderaterna.se, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Utvecklingspedagogik - ett sätt att arbeta både målmedvetet och med barns perspektiv. B. Riddarsporre & S. Persson (red.),
Ingrid Pramling Samuelsson
B. Riddarsporre & S. Persson (red.), Utbildningsvetenskap för förskolan, Stockholm, Natur & Kultur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Education policy-making networks: the case of the digitization of schools
Annika Bergviken Rensfeldt, Catarina Player-Koro, Ben Williamson, Neil Selwyn
Nordic Educational Research Association 2017, Copenhagen. March 23-25, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

IT-mässan som utökat lärarkollegium eller marknadsplats i nyliberalismens tjänst?
Catarina Player-Koro, Annika Bergviken Rensfeldt
Flip the system - Förändra skolan från grunden, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Demonstrating professional intersubjectivity: The instructor's work in simulator-based learning environments
Charlott Sellberg, Mona Lundin
Learning, Culture and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Critical appraisal, riktlinjer och praktikerns dilemma
Pia Nykänen
National Conference on Social Work Research. June 12-13, 2017. Umeå University, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Personer

Visar 1 - 50 av 176

Namn Titel Telefon E-post
Abou-Taouk, Hiba Universitetsadj 031-786 2007 hiba.abou-taouk@ped.gu.se
Adwan, Sami Professor, gäst sami.adwan@gu.se
Alexandersson, Mikael Professor, Forskning och undervisning om lärandets innehåll och lärande i olika lärmiljöer men också... mikael.alexandersson@gu.se
Alfredsson Wessman, Mona Universitetsadj 031-786 2117 mona.alfredsson.wessman@gu.se
Algers, Anne Universitetslektor 031-786 5833 anne.algers@gu.se
Alkhede, Maria Universitetsadjunkt 031-786 6340 maria.alkhede@gu.se
Alvestad, Torgeir Universitetslektor 031-786 2224 torgeir.alvestad@ped.gu.se
Andersson, Lena Doktorand lena.andersson@ped.gu.se
Andersson, Malin Universitetsadjunkt, adjungerad malin.andersson.3@gu.se
Andersson, Marie Studieadministratör 031-786 4812 marie.andersson.2@gu.se
Armini, Ivar Universitetsadj 031-786 2006 ivar.armini@gu.se
Asplund Carlsson, Maj Universitetslektor, Utbildningsvetenskap, Litteraturvetenskap 031-786 2007 maj.asplund.carlsson@gu.se
Backman, Anna Universitetsadjunkt, adjungerad 031-786 1141 anna.backman@ped.gu.se
Bank, Lotta Universitetsadjunkt, adjungerad lotta.bank@gu.se
Bayati, Zahra Universitetslektor 031-786 2188 zahra.bayati@gu.se
Behnke, Malin Kommunikatör 031-786 2120 malin.behnke@gu.se
Bengtsson, Jenny Universitetslektor 031-786 2393 jenny.bengtsson@gu.se
Bergnell, Anneli anneli.bergnell@gu.se
Bergström, Eva Studievägledare eva.bergstrom@ped.gu.se
Bergström, Eva Studievägledare 031-786 2052 eva.bergstrom@ped.gu.se
Bergviken Rensfeldt, Annika Universitetslektor, Proprefekt 031-786 2823 annika.bergviken-rensfeldt@ped.gu.se
Bigsten, Airi Universitetslektor 031-786 2082 airi.bigsten@ped.gu.se
Bivall, Ann-Charlotte Doktorand ann-charlotte.eklund@ped.gu.se
Bivall, Anne Administratör 031-786 2152 anne.bivall@gu.se
Björck, Cecilia Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2181 cecilia.bjorck@gu.se
Björklund, Camilla Universitetslektor 031-786 2182 camilla.bjorklund@ped.gu.se
Blennerhed, Carin Universitetsadj 031-786 6571 carin.blennerhed@ped.gu.se
Borg, Martina Universitetsadj 031-786 5452 martina.borg@gu.se
Botö, Kerstin Universitetsadjunkt, adjungerad 031-786 2007 kerstin.boto@ped.gu.se
Bradley, Linda Universitetslektor 031-786 4151 linda.bradley@gu.se
Brodin Olsson, Madeleine Universitetsadj 031-786 2441 madeleine.brodin.olsson@gu.se
Brustad, Lina Doktorand lina.brustad@gu.se
Brännberg, Inger Universitetsadj 031-786 2179 inger.brannberg@ped.gu.se
Cagner-Pettersson, Jessica Universitetsadj jessica.cagner-pettersson@gu.se
Cerna, Katerina Doktorand katerina.cerna@gu.se
Chapman, Adam Universitetslektor 031-786 2818 adam.chapman@gu.se
Davet, Natalie Doktorand 031-786 2318 natalie.davet@gu.se
Dudas, Madeleine Universitetsadjunkt, adjungerad madeleine.dudas@gu.se
Edenholm, Annika Universitetsadj 031-786 2441 annika.edenholm@gu.se
Edstrand, Emma Doktorand 031-786 2760 emma.edstrand@gu.se
Eirefelt, Ulrika Universitetsadjunkt ulrika.eirefelt@gu.se
Ekström, Pija Universitetslektor 031-786 2073 pija.ekstrom@ped.gu.se
Eliasson, Agneta Universitetsadjunkt, adjungerad agneta.eliasson@gu.se
Engvall, Desirée Studieadministratör 031-786 2410 desiree.engvall@gu.se
Eriksson, Ann-Marie Universitetslektor 031-786 5710 ann-marie.eriksson@gu.se
Eriksson, Christine Doktorand christine.ericsson@gu.se
Evans, Bryn Forskare bryn.evans@gu.se
Fastén, Olof Universitetsadj 031-786 2142 olof.fasten@gu.se
Fauville, Geraldine Doktorand 031-786 2818 geraldine.fauville@loven.gu.se
Fauville, Geraldine Forskare bitr geraldine.fauville@loven.gu.se

Visar 1 - 50 av 176

Visar 41 - 50 av 1375

2017

Translation activities in bilingual early childhood education: Children's perspectives and teachers' scaffolding
Anne Kultti, Niklas Pramling
Multilingua - Journal of Cross-cultural and Interlanguage Communiciation, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

It All Starts Now! Gay Men and Fatherhood in Sweden
Jesper Andresson, Thomas Johansson
Journal of GLBT Family Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Projects as a policy tool: a policy ethnographic investigation in the field of education in Sweden
Jan Gustafsson
Nordic Journal of Studies in Educational Policy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Översättningsaktiviteter i förskolan
Anne Kultti, Niklas Pramling
Undervisning i flerspråkig förskola, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Introduktion
Anne Kultti, Heidi Harju-Luukkainen
Undervisning i flerspråkig förskola, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Players Making History: Building, Performing and Evaluating the Past
Adam Chapman
Invited speaker, CIDRAL Symposium, Manchester University, February 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Struggling with powerful conceptual reifications: cognitive socialization when learning to reason as an economist.
Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
Å. Mäkitalo., P. Linell & R. Säljö (Eds.), Memory practices and learning – interactional, institutional and sociocultural perspectives., Charlotte, NC, Information Age Publishing, Inc. , Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 41 - 50 av 1375

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2012-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?