Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Box 300
40530 Göteborg
Leveransadress: Läroverksgatan 15, 411 20 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15, 40530 Göteborg

Fax: 031-786 2391

Prefekt: Cecilia Wallerstedt

Om enheten

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) bildades 1 juli 2010 då institutionen för pedagogik och didaktik omorganiserades och delades upp i fyra nya institutioner.

I institutionens kunskapsområden ingår frågor om lärande, undervisning, kommunikation och identitet hos barn, unga och vuxna. Detta innefattar ett intresse för människors meningsskapande och kunskapsutveckling i vardagsliv såväl som i institutionella och professionella sammanhang. Vid institutionen ges utbildning bland annat inom lärarprogrammen, förskollärarprogrammet, masterprogram i lärande, kommunikation och IT samt utbildningsvetenskap, och inom fristående kurser. Dessutom bedrivs omfattande forskning inom de olika områdena.

Senaste publikationer

Pedagogical leadership and families in Swedish preschool
Sonja Sheridan, Pia Williams
In S. Garvis & E. Eriksen Ødegaard (Eds.), Nordic Dialogues on Children and Families., New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Education policy-making networks: the case of the digitization of schools
Annika Bergviken Rensfeldt, Catarina Player-Koro, Ben Williamson, Neil Selwyn
Nordic Educational Research Association 2017, Copenhagen. March 23-25, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

IT-mässan som utökat lärarkollegium eller marknadsplats i nyliberalismens tjänst?
Catarina Player-Koro, Annika Bergviken Rensfeldt
Flip the system - Förändra skolan från grunden, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Demonstrating professional intersubjectivity: The instructor's work in simulator-based learning environments
Charlott Sellberg, Mona Lundin
Learning, Culture and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Critical appraisal, riktlinjer och praktikerns dilemma
Pia Nykänen
National Conference on Social Work Research. June 12-13, 2017. Umeå University, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Swedish preschool quality
Pia Williams, Sonja Sheridan
Paper presented at Early Childhood Care and Education Conference, Moscow, Russia. 10-13 May., Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Qualität. Governance und systematische Qualitätsarbeit im schwedischen Vorschulkontext.
Sonja Sheridan
In: Klinkhammer, N./Schäfer, B./Harring, D./Gwinner, A. (Ed.). Qualitätsmonitoring in der frühkindlichen Bildung und Betreuung – Ansätze und Erfahrungen ausgewählter Länder. , München, DJI-Verlag, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Students ’ understanding of teamwork and professional roles after interprofessional simulation: a qualitative analysis
Lena Oxelmark, Torben Nordahl Amorøe, Liisa Carlzon, Hans Rystedt
Advances in Simulation, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Getting It Right or Being Top Rank: Games in Citizen Science
Marisa Ponti, Thomas Hillman, Dick Kasperowski, Christopher Kullenberg
CSA 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Säljö, R. (2017). Epilog: Språk, flerspråkighet och lärande i förskolan i globaliserings tid.
Roger Säljö
H. Harju-Lukkainen & A. Kultti (Red.), Undervisning i flerspråkig förskola. , Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Personer

Visar 1 - 50 av 177

Namn Titel Telefon E-post
Abou-Taouk, Hiba Universitetsadj 031-786 2007 hiba.abou-taouk@ped.gu.se
Adwan, Sami Professor, gäst sami.adwan@gu.se
Alexandersson, Mikael Professor, Forskning och undervisning om lärandets innehåll och lärande i olika lärmiljöer men också... mikael.alexandersson@gu.se
Alfredsson Wessman, Mona Universitetsadj 031-786 2117 mona.alfredsson.wessman@gu.se
Algers, Anne Universitetslektor 031-786 5833 anne.algers@gu.se
Alkhede, Maria Universitetsadjunkt 031-786 6340 maria.alkhede@gu.se
Alvestad, Torgeir Universitetslektor 031-786 2224 torgeir.alvestad@ped.gu.se
Andersson, Lena Doktorand lena.andersson@ped.gu.se
Andersson, Malin Universitetsadjunkt, adjungerad malin.andersson.3@gu.se
Andersson, Marie Studieadministratör 031-786 4812 marie.andersson.2@gu.se
Armini, Ivar Universitetsadj 031-786 2006 ivar.armini@gu.se
Asplund Carlsson, Maj Universitetslektor, Utbildningsvetenskap, Litteraturvetenskap 031-786 2007 maj.asplund.carlsson@gu.se
Backman, Anna Universitetsadjunkt, adjungerad 031-786 1141 anna.backman@ped.gu.se
Bank, Lotta Universitetsadjunkt, adjungerad lotta.bank@gu.se
Bayati, Zahra Universitetslektor 031-786 2188 zahra.bayati@gu.se
Behnke, Malin Kommunikatör 031-786 2120 malin.behnke@gu.se
Bengtsson, Jenny Universitetslektor 031-786 2393 jenny.bengtsson@gu.se
Bergnell, Anneli anneli.bergnell@gu.se
Bergström, Eva Studievägledare eva.bergstrom@ped.gu.se
Bergström, Eva Studievägledare 031-786 2052 eva.bergstrom@ped.gu.se
Bergviken Rensfeldt, Annika Universitetslektor, Proprefekt 031-786 2823 annika.bergviken-rensfeldt@ped.gu.se
Bigsten, Airi Universitetslektor 031-786 2082 airi.bigsten@ped.gu.se
Bivall, Ann-Charlotte Doktorand ann-charlotte.eklund@ped.gu.se
Bivall, Anne Administratör 031-786 2152 anne.bivall@gu.se
Björck, Cecilia Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2181 cecilia.bjorck@gu.se
Björklund, Camilla Universitetslektor 031-786 2182 camilla.bjorklund@ped.gu.se
Blennerhed, Carin Universitetsadj 031-786 6571 carin.blennerhed@ped.gu.se
Borg, Martina Universitetsadj 031-786 5452 martina.borg@gu.se
Botö, Kerstin Universitetsadjunkt, adjungerad 031-786 2007 kerstin.boto@ped.gu.se
Bradley, Linda Universitetslektor 031-786 4151 linda.bradley@gu.se
Brodin Olsson, Madeleine Universitetsadj 031-786 2441 madeleine.brodin.olsson@gu.se
Brustad, Lina Doktorand lina.brustad@gu.se
Brännberg, Inger Universitetsadj 031-786 2179 inger.brannberg@ped.gu.se
Cagner-Pettersson, Jessica Universitetsadj jessica.cagner-pettersson@gu.se
Cerna, Katerina Doktorand katerina.cerna@gu.se
Chapman, Adam Universitetslektor 031-786 2818 adam.chapman@gu.se
Davet, Natalie Doktorand 031-786 2318 natalie.davet@gu.se
Dudas, Madeleine Universitetsadjunkt, adjungerad madeleine.dudas@gu.se
Edenholm, Annika Universitetsadj 031-786 2441 annika.edenholm@gu.se
Edstrand, Emma Doktorand 031-786 2760 emma.edstrand@gu.se
Eirefelt, Ulrika Universitetsadjunkt ulrika.eirefelt@gu.se
Ekström, Pija Universitetslektor 031-786 2073 pija.ekstrom@ped.gu.se
Eliasson, Agneta Universitetsadjunkt, adjungerad agneta.eliasson@gu.se
Engvall, Desirée Studieadministratör 031-786 2410 desiree.engvall@gu.se
Eriksson, Ann-Marie Universitetslektor 031-786 5710 ann-marie.eriksson@gu.se
Eriksson, Christine Doktorand christine.ericsson@gu.se
Evans, Bryn Forskare bryn.evans@gu.se
Fastén, Olof Universitetsadj 031-786 2142 olof.fasten@gu.se
Fauville, Geraldine Doktorand 031-786 2818 geraldine.fauville@loven.gu.se
Fauville, Geraldine Forskare bitr geraldine.fauville@loven.gu.se

Visar 1 - 50 av 177

Visar 51 - 60 av 1371

2017

A critical stance in researching music-learning processes.
Cecilia Wallerstedt
The 22nd conference of Nordic Network for Research in Music Education: Music Education and Equality. Academy of Music and Drama, University of Gothenburg March 14–16, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

"Then I will sing": Framing a popular music performance as a play activity
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
NERA 2017 Congress, 23‐25 March 2017, Copenhagen, Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Flerspråkiga elever i en enspråkig elevnorm
Frida Siekkinen
Educare, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Fatherhood in Transition. Masculinity, Identity and Everyday Life
Thomas Johansson, Jesper Andreasson
London, PALGRAVE MACMILLAN, Bok 2017
Bok

The coding of second language students in everyday life in school
Frida Siekkinen
NERA, Köpenhamn 23-25 mars , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Nordic webpage on gender in teacher education
Ylva Odenbring, Jenni Helakorpi, Venla Toivonen, Elina Lahelma, Sirpa Lappalainen et al.
NERA, Köpenhamn 23-25 mars, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Toys and the creation of cultural play scripts
Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson
D. Pike, C. a'Beckett, & S. Lunch (Eds.), Multidisciplinary Perspectives on Play from Early Childhood and Beyond, Dordrecht, The Netherlands, Springer, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Undervisningsbegreppet och dess innebörder uttryckta av förskolans lärare
Agneta Jonsson, Pia Williams, Ingrid Pramling Samuelsson
Forskning om undervisning och lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 51 - 60 av 1371

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2012-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?