Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Läroverksgatan 15, 411 20 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15, 405 30 Göteborg

Fax: 031-786 2391

Prefekt: Cecilia Wallerstedt

Om enheten

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) bildades 1 juli 2010 då institutionen för pedagogik och didaktik omorganiserades och delades upp i fyra nya institutioner.

I institutionens kunskapsområden ingår frågor om lärande, undervisning, kommunikation och identitet hos barn, unga och vuxna. Detta innefattar ett intresse för människors meningsskapande och kunskapsutveckling i vardagsliv såväl som i institutionella och professionella sammanhang. Vid institutionen ges utbildning bland annat inom lärarprogrammen, förskollärarprogrammet, masterprogram i lärande, kommunikation och IT samt utbildningsvetenskap, och inom fristående kurser. Dessutom bedrivs omfattande forskning inom de olika områdena.

Senaste publikationer

Introduction
Susanne Garvis, Elin Eriksen Ødegaard
Nordic Dialogues on Children and Families, United Kingdom, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Nordic Dialogues on Children and Families
Susanne Garvis, Elin Eriksen Ødegaard
London, Routledge, Samlingsverk 2018
Samlingsverk

Pedagogical leadership and families in Swedish preschool
Sonja Sheridan, Pia Williams
In S. Garvis & E. Eriksen Ødegaard (Eds.), Nordic Dialogues on Children and Families., New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Knowledge translation, professional communication and learning in the context of chronic illness.
Åsa Mäkitalo, Mona Lundin
Symposia presentation on Researching professional learning in changing epistemic environments. 17th Biennal EARLI Conference, August 29 – September 2, Tampere, Finland., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Categorizing learners beyond the classroom
Eva Hjörne, Roger Säljö
S. Wortham, D. Kim & S. May (Eds.). Discourse and Education. Encyclopedia of Language and Education, 3rd Ed., New York, NY, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Effects of eye movement modeling examples on adaptive expertise in medical image diagnosis
A. Gegenfurtner, E. Lehtinen, H. Jarodzka, Roger Säljö
Computers & Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Meningsskapande och symboliska teknologier - lärande i en designad värld
Roger Säljö
Didaktik i omvandligens tid. Text, representation, design, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Doped Manhood: Negotiating fitness doping and masculinity in an online community,
Jesper Andreasson, Thomas Johansson
Marginalized Masculinities Contexts, Continuities and Change Edited by Chris Haywood, Thomas Johansson, London, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Involving the general public in creation and sharing of knowledge about food
Anne Algers
CAB Reviews: Perspectives in Agriculture, Veterinary Science, Nutrition and Natural Resources, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Personer

Visar 1 - 50 av 173

Namn Titel Telefon E-post
Abou-Taouk, Hiba Universitetsadjunkt 031-786 2007 hiba.abou-taouk@ped.gu.se
Alexandersson, Mikael Professor, Forskning och undervisning om lärandets innehåll och lärande i olika lärmiljöer men också... mikael.alexandersson@gu.se
Alfredsson Wessman, Mona Universitetsadjunkt 031-786 2117 mona.alfredsson.wessman@gu.se
Algers, Anne Universitetslektor 031-786 5833 anne.algers@gu.se
Alkhede, Maria Universitetsadjunkt 031-786 6340 maria.alkhede@gu.se
Alvestad, Torgeir Universitetslektor 031-786 2224 torgeir.alvestad@ped.gu.se
Andersson, Malin Universitetsadjunkt, adjungerad malin.andersson.3@gu.se
Andersson, Marie Studieadministratör 031-786 4812 marie.andersson.2@gu.se
Andishmand, Catarina Universitetsadjunkt 031-786 2283 catarina.andishmand@gu.se
Armini, Ivar Universitetsadjunkt 031-786 2006 ivar.armini@gu.se
Asplund Carlsson, Maj Universitetslektor, Utbildningsvetenskap, Litteraturvetenskap 031-786 2007 maj.asplund.carlsson@gu.se
Backman, Anna Universitetsadjunkt, adjungerad 031-786 3846 anna.backman@ped.gu.se
Bank, Lotta Universitetsadjunkt, adjungerad lotta.bank@gu.se
Bayati, Zahra Universitetslektor 031-786 2188 zahra.bayati@gu.se
Behnke, Malin Kommunikatör 031-786 2120 malin.behnke@gu.se
Bengtsson, Ann-Marie ann-marie.bengtsson@gu.se
Bengtsson, Jenny Universitetslektor 031-786 2393 jenny.bengtsson@gu.se
Bergnell, Anneli anneli.bergnell@gu.se
Bergström, Eva Studievägledare eva.bergstrom@ped.gu.se
Bergström, Eva Studievägledare 031-786 2052 eva.bergstrom@ped.gu.se
Bergviken Rensfeldt, Annika Universitetslektor, Proprefekt 031-786 2823 annika.bergviken-rensfeldt@ped.gu.se
Bigsten, Airi Universitetslektor 031-786 2082 airi.bigsten@ped.gu.se
Bivall, Ann-Charlotte Doktorand ann-charlotte.eklund@ped.gu.se
Bivall, Anne Administrativ samordnare 031-786 2152 anne.bivall@gu.se
Björck, Cecilia Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2181 cecilia.bjorck@gu.se
Björklund, Camilla Professor 031-786 2182 camilla.bjorklund@ped.gu.se
Blennerhed, Carin Universitetsadjunkt 031-786 6571 carin.blennerhed@ped.gu.se
Borg, Martina Universitetsadjunkt 031-786 2441 martina.borg@gu.se
Botö, Kerstin Universitetsadjunkt, adjungerad 031-786 3846 kerstin.boto@ped.gu.se
Bradley, Linda Universitetslektor 031-786 4151 linda.bradley@gu.se
Brodin Olsson, Madeleine Universitetsadjunkt 031-786 3905 madeleine.brodin.olsson@gu.se
Brustad, Lina Doktorand 031-786 2318 lina.brustad@gu.se
Brännberg, Inger Universitetsadjunkt 031-786 2179 inger.brannberg@ped.gu.se
Cagner-Pettersson, Jessica Universitetsadjunkt 031-786 1141 jessica.cagner-pettersson@gu.se
Cerna, Katerina Doktorand 031-786 2484 katerina.cerna@gu.se
Chapman, Adam Universitetslektor 031-786 2818 adam.chapman@gu.se
Davet, Natalie Doktorand 031-786 2318 natalie.davet@gu.se
Dudas, Madeleine Universitetsadjunkt, adjungerad 031-786 1141 madeleine.dudas@gu.se
Edenholm, Annika Universitetsadjunkt 031-786 2369 annika.edenholm@gu.se
Edstrand, Emma Doktorand emma.edstrand@gu.se
Eirefelt, Ulrika Universitetsadjunkt 031-786 2044 ulrika.eirefelt@gu.se
Ekström, Pija Universitetslektor 031-786 2073 pija.ekstrom@ped.gu.se
Eliasson, Agneta Universitetsadjunkt, adjungerad agneta.eliasson@gu.se
Engvall, Desirée Studieadministratör 031-786 2410 desiree.engvall@gu.se
Eriksson, Ann-Marie Universitetslektor 031-786 5710 ann-marie.eriksson@gu.se
Eriksson, Christine Doktorand christine.ericsson@gu.se
Fastén, Olof Universitetsadjunkt 031-786 2142 olof.fasten@gu.se
Fauville, Geraldine Doktorand 031-786 2760 geraldine.fauville@loven.gu.se
Fauville, Geraldine Forskare bitr geraldine.fauville@loven.gu.se
Fjeldstad, Erling Doktorand erling.fjeldstad@ped.gu.se

Visar 1 - 50 av 173

Visar 81 - 90 av 1470

2017

Sharing repertoires in a teacher professional Facebook group
Annika Lantz-Andersson, Louise Peterson, Thomas Hillman, Mona Lundin, Annika Bergviken Rensfeldt
Learning, Culture and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Preschool quality, governance and systematic quality work in a Swedish preschool context
Sonja Sheridan
In: Klinkhammer, N./Schäfer, B./Harring, D./Gwinner, A. (Ed.). Monitoring quality in early childhood education and care. Approaches and experiences from selected countries , Munich, Scientific series, Munich: DJI, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Transition to school: practices to support children's continuities in learning
Susanne Garvis, Janet Scull
69th OMEP World Assembly and International Conference, 19 -24 June 2017 in Opatija, Croatia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The relationship between teacher qualification and the quality of the early childhood care and learning environment
Matthew Manning, Susanne Garvis, Christopher Flemming, Gabriel TW Wong
Campbell Systematic Reviews, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Integration work as a situated communicative practice: Assuming, establishing and modifying cultural differences
Linnea Åberg, Åsa Mäkitalo
Learning, Culture and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Sweden: Quality Evaluations in the Nordic Countries
Sonja Sheridan, Pia Williams, Susanne Garvis
Nordic Educational Research Conference, 23 - 25 March 2017 in Copenhagen Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

A study of Swedish preschool directors’ perspectives on leadership and organization
Johannes Lunneblad, Susanne Garvis
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Ungdomsgrupper i teori och praktik
Philip Lalander, Thomas Johansson
Lund, Studentlitteratur, Bok 2017
Bok

Becoming a ‘real boy’: constructions of boyness in early childhood education
Anette Hellman, Ylva Odenbring
Marginalized Masculinities: Contexts, Continuities and Change, London, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 81 - 90 av 1470

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2012-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?