Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Mikael Alexandersson

Professor

Mikael Alexandersson
Professor
Forskning och undervisning om lärandets innehåll och lärande i olika lärmiljöer men också om lärarutbildning och lärares kompetensutveckling
Akademisk grad: Doktor,
mikael.alexandersson@gu.se

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Mikael Alexandersson

Forskningsintressen
Mitt grundläggande forskningsintresse handlar om hur utbildning organiseras och genomförs inom såväl skolan som inom högre utbildning. De forskningsprojekt jag under drygt trettio år varit engagerad i har på skilda sätt berört skolans villkor som en praktik för lärares yrkesutveckling och för elevers lärande (bl a via digitala medier). Gemensamt för dessa intressen är frågor om hur kunskapsinnehåll konstrueras, erbjuds, överförs och utvecklas i skilda utbildningssammanhang. Det har exempelvis inneburit forskningsfrågor som berört utbildningspolitik och skolans styrning, lärares professionaliseringssträvanden och elevers lärande via nya medier och teknologier.

Undervisningsintressen
Jag undervisar om hur utbildning reformeras och utvärderas, om läraryrkets utveckling och praktiknära forskning samt om teoretiska grunder för kunskapsutveckling.

Nyckelord
utbildningsreformering, professionalisering, reflektion, lärande

Pågående uppdrag 2017 -

  • Utredning av ledningsstruktur för forskarskolan CUL - Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning, Göteborgs universitet
  • Ordförande i expertkommitté avseende utvärdering av norsk utbildningsforskning (UTDEVAL), Norska forskningsrådet
  • Vice ordförande i internationell expertkommitté (Advisory Panel in Teacher Education), Nasjonalt Organ For Kvalitet i Utdanningen, Norge
  • Ordförande i utvärdering av utbildning på forskarnivå i pedagogik, UKÄ
  • Ordförande i Skolforskningsinstitutets bedömningsgrupp, Skolforskningsinstitutet

 

 

Senaste publikationer

Christer Romilson – en tongivande röst. I C. Romilson, Tankar om lärarna, skolan och samhället.
Mikael Alexandersson
Årsböcker i svensk undervisningshistoria, Uppsala, Kapitel i rapport 2015
Kapitel i rapport

Förord. I T. Hansson, Didaktik för högskolelärare
Mikael Alexandersson
Didaktik för högskolelärare, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Ledning for kvalitet i undervisning och lärande på grundnivå och avancerad nivå.
Klara Bolander Laksov, Åsa Kettis, Mikael Alexandersson
Sveriges universitets och högskoleförbund (SUHF), Bok 2014
Bok

Profilering för olikhet och mångfald.
Mikael Alexandersson
Framtiden börjar nu – antologi för dialog om den svenska högskolan 2030 , Stockholm, Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF), Kapitel i rapport 2013
Kapitel i rapport

Förord. I O. Öquist, Den seende läraren: Systemteori för skolbruk.
Mikael Alexandersson
Den seende läraren: Systemteori för skolbruk., Vänersborg, Didaktikcentrum, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Promising Practice Children of Immigrants in New York and Sweden
Johannes Lunneblad, Lory Dance, Martin Margary, Suárez-Orozco Carola, Mikael Alexandersson
The Children of Immigrants at school A comprative look at integration in the United States and Western Europe, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Collecting and compiling: the activity of seeking pictures in primary school.
Anna Lundh, Mikael Alexandersson
Journal of Documentation, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2012
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Att göra skillnad.
Mikael Alexandersson
I L. Mathiasson (red.), Uppdrag Lärare. En antologi om status, yrkesskicklighet och framtidsdrömmar. , Stockholm, Lärarförbundets Förlag, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Förord. I P. Williams & S. Sheridan (red.), Barns lärande i ett livslångt perspektiv.
Mikael Alexandersson
Barns lärande i ett livslångt perspektiv., Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 64

2015

Christer Romilson – en tongivande röst. I C. Romilson, Tankar om lärarna, skolan och samhället.
Mikael Alexandersson
Årsböcker i svensk undervisningshistoria, Uppsala, Kapitel i rapport 2015
Kapitel i rapport

Förord. I T. Hansson, Didaktik för högskolelärare
Mikael Alexandersson
Didaktik för högskolelärare, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

2014

Ledning for kvalitet i undervisning och lärande på grundnivå och avancerad nivå.
Klara Bolander Laksov, Åsa Kettis, Mikael Alexandersson
Sveriges universitets och högskoleförbund (SUHF), Bok 2014
Bok

2013

Profilering för olikhet och mångfald.
Mikael Alexandersson
Framtiden börjar nu – antologi för dialog om den svenska högskolan 2030 , Stockholm, Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF), Kapitel i rapport 2013
Kapitel i rapport

Förord. I O. Öquist, Den seende läraren: Systemteori för skolbruk.
Mikael Alexandersson
Den seende läraren: Systemteori för skolbruk., Vänersborg, Didaktikcentrum, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Promising Practice Children of Immigrants in New York and Sweden
Johannes Lunneblad, Lory Dance, Martin Margary, Suárez-Orozco Carola, Mikael Alexandersson
The Children of Immigrants at school A comprative look at integration in the United States and Western Europe, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

2012

Collecting and compiling: the activity of seeking pictures in primary school.
Anna Lundh, Mikael Alexandersson
Journal of Documentation, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2012
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Att göra skillnad.
Mikael Alexandersson
I L. Mathiasson (red.), Uppdrag Lärare. En antologi om status, yrkesskicklighet och framtidsdrömmar. , Stockholm, Lärarförbundets Förlag, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

2011

Förord. I P. Williams & S. Sheridan (red.), Barns lärande i ett livslångt perspektiv.
Mikael Alexandersson
Barns lärande i ett livslångt perspektiv., Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 64

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?