Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Annika Bergviken Rensfeldt

Universitetslektor

Annika Bergviken Rensfeldt
Universitetslektor , Proprefekt
Akademisk grad: Doktor,
annika.bergviken-rensfeldt@ped.gu.se
031-786 2823
0732-482505

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Annika Bergviken Rensfeldt

Presentation in English:
http://www.lincs.gu.se/members/annika_bergviken_rensfeldt/
 

Forskning

Mitt forskningsintresse rör samtida högskoleomvandlingar och politiken kring lärande, kunskap och IT. Frågor kring styrning och organisering – framförallt betydelsen av diskursiva och kunskapsmässiga förändringar inom högre utbildning har varit mitt intresse – där jag grundat mitt intresse i den framväxande governmentality-traditionen.

På senare tid har utvecklat mitt intresse för högskoleomvandlingar genom att fokusera på reformer av forskarutbildning, dels i ett europeiskt styrningsperspektiv och dels som en omorientering kring doktoranders karriärer och disciplinära hemvist. Som en röd tråd i min forskning finns ett intresse för genusfrågor. Genom finansiering från Centrum för genusstudier vid GU har jag utvecklat ett projekt kring genus och sociala media. Inom ramen för nätverket Studier av utbildningsområdets politik, har jag kunnat bidra med en analys av svensk och tysk genusforskning i pedagogik.

Jag fick min doktorsexamen 2011, och avhandlingen Opening Higher Education: Discursive Transformations of Distance and Higher Education government, handlade om 1990- och 2000-talets svenska högskolereformer som syftade till att öppna och flexibilisera högskolan för att öka och bredda studenters tillträde till och deltagande i högre utbildning. Jag ägnade ett specifikt intresse åt distansutbildningens öppenhetsideal och inbäddning i sammanhanget – att kompensera, jämna ut och demokratisera utbildningsdeltagande genom IT. Kunskapsintresset var styrningsproblematiken (governmentality) kring öppenhet och hur den tar form genom policyer, vilket handlar om hur sannings- och kunskapsanspråk kring tillträde, deltagande och social inkludering konstitueras, hur problem konstrueras och länkar samman skilda instanser och medel för styrning. Analyserna omfattande bl a hur detta tog form genom subjektivering och spatialisering genom föreställningar om det skulle styras; individer, utbildningssystem, regioner osv.

Pågående forskningsprojekt
Forskning om Flipped Education Movement (FEM), finansierat av Vetenskapsrådet 2015–2017. Projektet riktar intresse mot hur lärares sociala organisering och kompetensutveckling kring IT i skolan tar form i sociala media och genom rörelsen för flippade klassrum ("flipped classrooms”).

 

Undervisning

Mitt forskningsintresse för högre utbildning har gjort att jag arbetar med högskolestrategiska frågor, framförallt mot det högskolepedagogiska området. På GU arbetar jag på enheten Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande, där jag ansvarar för kurser, seminarier och konferenser inom området. Som universitetslärare föreläser jag också inom områden som diskurs- och textanalys, lärande och IT, och Europeisering och globalisering inom högre utbildning, framförallt på avancerad- och forskarnivå. Under 2013 hade jag ett större uppdrag som expertsekreterare för Norges forskningsråd, för att utvärdera deras strategiska forskningsprogram och forskarskolor i utbildningsvetenskap.

Jag har min bakgrund inom medie- och filmvetenskap och är utbildad gymnasielärare i media, via pedagogikstudier inriktade på läroplansteori och poststrukturalistisk teori. Jag har varit verksam inom högskolan sedan 1996 i norra och västra Sverige, inom områden som medie- och bildvetenskap, Lärande och IT, samt pedagogik, där en stor del varit distans- och nätbaserad utbildning.

 

Senaste publikationer

Sharing repertoires in a teacher professional Facebook group
Annika Lantz-Andersson, Louise Peterson, Thomas Hillman, Mona Lundin, Annika Bergviken Rensfeldt
Learning, Culture and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Education policy-making networks: the case of the digitization of schools
Annika Bergviken Rensfeldt, Catarina Player-Koro, Ben Williamson, Neil Selwyn
Nordic Educational Research Association 2017, Copenhagen. March 23-25, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

IT-mässan som utökat lärarkollegium eller marknadsplats i nyliberalismens tjänst?
Catarina Player-Koro, Annika Bergviken Rensfeldt
Flip the system - Förändra skolan från grunden, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

The ‘politics of sharing’ in a large teacher professional Facebook group: Links, topics and discourses entangled with policy
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Mona Lundin, Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson
Internet, policy and politics 2016, Theme “The platform Society” 22-23 Sept, 2016, University of Oxford, UK., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Sharing repertoires and sharing apps - Norms for participation in a teacher profession-based social media group
Annika Lantz-Andersson, Louise Peterson, Thomas Hillman, Mona Lundin, Annika Bergviken Rensfeldt
Paper for EARLI – SIG 10, 21 and 25 conference 28-29 August, 2016, Tartu, Estonia , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Powers forming the digitized teacher subjectivity: Self-technologies and algorithmic powers
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Mona Lundin, Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson
Foucault at 90, University of West Scotland, Ayr campus. June 22-23 2016, Scotland. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Akademiskt skrivande för doktorander – var och hur kan stödet ges?
Annika Bergviken Rensfeldt, Ann-Marie Eriksson, Ingrid Henning Loeb
HKG2015, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Reglering och formering i forskarutbildning.
Annika Bergviken Rensfeldt, Gun-Britt Wärvik, Eva Forsberg
Swedish Educational Research Association, October 7-8 2015, Stockholm, Sweden. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Doctoral Education in Educational Sciences - Current trends in historical light
Annika Bergviken Rensfeldt, Gun-Britt Wärvik, Maria Rubin
Think-piece for the Symposium Criticism and Collegiality in the Field of Educational Sciences: The Case of Sweden in Nordic Perspectives. (S. Lindblad chair). Nordic Educational Research Association, March 4-6 2015 Gothenburg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 36

2017

Sharing repertoires in a teacher professional Facebook group
Annika Lantz-Andersson, Louise Peterson, Thomas Hillman, Mona Lundin, Annika Bergviken Rensfeldt
Learning, Culture and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Education policy-making networks: the case of the digitization of schools
Annika Bergviken Rensfeldt, Catarina Player-Koro, Ben Williamson, Neil Selwyn
Nordic Educational Research Association 2017, Copenhagen. March 23-25, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

IT-mässan som utökat lärarkollegium eller marknadsplats i nyliberalismens tjänst?
Catarina Player-Koro, Annika Bergviken Rensfeldt
Flip the system - Förändra skolan från grunden, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

The ‘politics of sharing’ in a large teacher professional Facebook group: Links, topics and discourses entangled with policy
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Mona Lundin, Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson
Internet, policy and politics 2016, Theme “The platform Society” 22-23 Sept, 2016, University of Oxford, UK., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Sharing repertoires and sharing apps - Norms for participation in a teacher profession-based social media group
Annika Lantz-Andersson, Louise Peterson, Thomas Hillman, Mona Lundin, Annika Bergviken Rensfeldt
Paper for EARLI – SIG 10, 21 and 25 conference 28-29 August, 2016, Tartu, Estonia , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Powers forming the digitized teacher subjectivity: Self-technologies and algorithmic powers
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Mona Lundin, Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson
Foucault at 90, University of West Scotland, Ayr campus. June 22-23 2016, Scotland. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2015

Akademiskt skrivande för doktorander – var och hur kan stödet ges?
Annika Bergviken Rensfeldt, Ann-Marie Eriksson, Ingrid Henning Loeb
HKG2015, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Reglering och formering i forskarutbildning.
Annika Bergviken Rensfeldt, Gun-Britt Wärvik, Eva Forsberg
Swedish Educational Research Association, October 7-8 2015, Stockholm, Sweden. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Doctoral Education in Educational Sciences - Current trends in historical light
Annika Bergviken Rensfeldt, Gun-Britt Wärvik, Maria Rubin
Think-piece for the Symposium Criticism and Collegiality in the Field of Educational Sciences: The Case of Sweden in Nordic Perspectives. (S. Lindblad chair). Nordic Educational Research Association, March 4-6 2015 Gothenburg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 36

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?