Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Camilla Björklund

Professor

Camilla Björklund
Professor
Akademisk grad: Docent,
camilla.bjorklund@ped.gu.se
031-786 2182

Rumsnummer: C1 15
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15, Pedagogen Hus C , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Camilla Björklund

Camilla Björklund är professor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet och medverkar i förskollärarutbildningens förskolepedagogiska kurser och självständiga arbeten. Forskningsintresset rör sig kring barns matematiklärande, pedagogers didaktiska kompetens och förskolans rum för lärande. Camilla är involverad i flera mindre studier om matematiklärande och -undervisning i förskolan (bl.a. SMIL - Skapande och Matematik i Integrerat Lärande, studie om undervisning som begrepp i förskolan, FÖRE - förskolebarns förmåga att föra och följa resonemang) i samarbete med andra forskare inom GU, nationellt och internationellt.

2015-2018 är Camilla projektledare för FASETT - Förmågan Att Sinnligt Erfara de Tio första Talen som nödvändig grund för aritmetiska färdigheter (finansierat av Vetenskapsrådet), där syftet är att undersöka i vilken utsträckning förmågan att direkt erfara tals månghet och del-helhetsstruktur är en förutsättning för utveckling av aritmetiska färdigheter och hur förmågan kan utvecklas i en teoretiskt driven pedagogik, samt hur utveckling av förmågorna hjälper barnen att bemästra aritmetikuppgifter över längre tid.

2017-2018 medverkar Camilla i Lekbaserad didaktik – att vidareutveckla förskoledidaktisk teoribildning i samverkan mellan forskare och förskolelärare, ett samverkansprojekt mellan Göteborgs universitet, högskolan Kristianstad, Linnéuniversitetet och förskolor i Göteborgs stad (finansierat av Skolforskningsinstitutet). Syftet är att i samverkan mellan forskare och förskollärare vidareutveckla teoribildning om en lekbaserad förskoledidaktik (projektledare Niklas Pramling).

Under åren 2011-2013 var Camilla anställd som post-doc forskare i projektet Learning about space (finansierat av Vetenskapsrådet). Projektet innebar praxisnära forskning med syfte att utveckla matematikdidaktiska tillvägagångssätt som lämpar sig för förskolans och förskoleklassens villkor. I projektet prövas Learning Study som design för professionsutveckling, anpassat till förskolans och förskoleklassens pedagogiska verksamheter.

År 2007 försvarade Björklund sin doktorsavhandling ”Hållpunkter för lärande – Småbarns möten med matematik” vid Åbo Akademi, Finland. Avhandlingen bygger på en explorativ studie av de yngsta barnens (1-3 år) möten med matematik i pedagogisk verksamhet. Studien tar ett tydligt barnperspektiv och beskriver barns erfarande och lärande av matematik i för dem meningsfulla sammanhang. Barnens lärandemöjligheter diskuteras i variationsteoretiska termer.

Efter disputationen har Björklund varit verksam i olika projekt i Finland (t.ex. Att skapa rum för matematiklärande och LukiMat) där fokus ligger på professionsutveckling inom det matematikdidaktiska området i förskola och förskoleklass.

Senaste publikationer

Approaches to teaching in thematic work: early childhood teachers’ integration of mathematics and art
Camilla Björklund, Eva Ahlskog-Björkman
International Journal of Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning to know how many six are: a preschool intervention study about the relationship of numbers
Camilla Björklund, Angelika Kullberg
Paper presented at 17th Biennial EARLI conference for research on learning and instruction, Tampere, Finland,27 aug-2 sept., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att undervisa i matematik i förskolan.
Camilla Björklund, Hanna Palmér
A-L. Lindgren, N. Pramling & R. Säljö (red.), Förskolan och barns utveckling. Grundbok för förskollärare., Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Språkliga resurser som stöd för matematiklärande
Camilla Björklund, Anne Kultti
Undervisning i flerspråkig förskola, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Strumpor, symboler och strukturer – algebra i förskolan och i förskoleklassen
Camilla Björklund, Maria Alkhede
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Discerning and Supporting the Development of Mathematical Fundamentals in Early Years
Camilla Björklund, Niklas Pramling
Phillipson et al (Eds), Engaging Families as Children's First Mathematics Educators, Springer, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Learning about “Half”: Critical Aspects and Pedagogical Strategies in Designed Preschool Activities
Camilla Björklund
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Playing with patterns – conclusions from a learning study with toddlers.
Camilla Björklund
In T. Meaney, O. Helenius, M. Johansson, T. Lange & A. Wernberg (Eds.), Mathematics Education in the Early Years. Results from the POEM2 Conference. Springer., Springer, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Different perspectives on possible – desirable – plausible mathematics learning in preschool
Hanna Palmér, Camilla Björklund
Nordisk matematikkdidaktikk - Nordic Studies in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teachers’ pedagogical mathematical awareness in diverse child-age-groups
Camilla Björklund, Wolmet Barendregt
Nordisk matematikkdidaktikk - Nordic Studies in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 60

2017

Approaches to teaching in thematic work: early childhood teachers’ integration of mathematics and art
Camilla Björklund, Eva Ahlskog-Björkman
International Journal of Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning to know how many six are: a preschool intervention study about the relationship of numbers
Camilla Björklund, Angelika Kullberg
Paper presented at 17th Biennial EARLI conference for research on learning and instruction, Tampere, Finland,27 aug-2 sept., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att undervisa i matematik i förskolan.
Camilla Björklund, Hanna Palmér
A-L. Lindgren, N. Pramling & R. Säljö (red.), Förskolan och barns utveckling. Grundbok för förskollärare., Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Språkliga resurser som stöd för matematiklärande
Camilla Björklund, Anne Kultti
Undervisning i flerspråkig förskola, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Strumpor, symboler och strukturer – algebra i förskolan och i förskoleklassen
Camilla Björklund, Maria Alkhede
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Discerning and Supporting the Development of Mathematical Fundamentals in Early Years
Camilla Björklund, Niklas Pramling
Phillipson et al (Eds), Engaging Families as Children's First Mathematics Educators, Springer, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Learning about “Half”: Critical Aspects and Pedagogical Strategies in Designed Preschool Activities
Camilla Björklund
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Playing with patterns – conclusions from a learning study with toddlers.
Camilla Björklund
In T. Meaney, O. Helenius, M. Johansson, T. Lange & A. Wernberg (Eds.), Mathematics Education in the Early Years. Results from the POEM2 Conference. Springer., Springer, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Different perspectives on possible – desirable – plausible mathematics learning in preschool
Hanna Palmér, Camilla Björklund
Nordisk matematikkdidaktikk - Nordic Studies in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teachers’ pedagogical mathematical awareness in diverse child-age-groups
Camilla Björklund, Wolmet Barendregt
Nordisk matematikkdidaktikk - Nordic Studies in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 60

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?