Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ingrid Henning Loeb

Universitetslektor

Ingrid Henning Loeb
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
ingrid.henning-loeb@ped.gu.se
031-786 2494
0766-182494

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Ingrid Henning Loeb

Arbetsuppgifter: Organisering av lärande i gymnasieskolan och vuxenutbildning, skolutvecklingsfrågor, professionsfrågor, gymnasieskolans introduktionsprogram, vuxenpedagogik/vuxnas lärande, språkutvecklande arbetssätt, och lärarutbildning för yrkeslärare.

Mitt forskningsintresse rör organisering av lärande i gymnasieskolans yrkesprogram, introduktionsprogram och kommunal vuxenutbildning. Ibland omorganiseras utbildningsområdet genom större nationella reformer såsom Gy2011 och Vux2012 men organisering är något som försiggår oavbrutet - oavsett reformering eller inte. Forskning om utbildningars organisering innebär att frågor om styrning, om lärares arbete, om undervisningsprocesser och om verksamhetsutveckling är i fokus.

Mina studier har byggt på olika kvalitativa metoder: avhandlingens bas (Henning Loeb, 2006) var livshistoriska studier om lärare i vuxenutbildning. I det VR-finansierade forskningsprojekt (SESAN: Successful Educational Settings as Action Nets, 2009-2014) studerades omvandlingen av gymnasieskolans individuella program till introduktionsprogrammen genom fältstudier. Att studera genom fallstudier ser jag som viktigt för att skapa kunskap om hur utbildning och lärande tar form, stabiliseras och förändras. För närvarande är jag med i ett forskningsprojekt där vi studerar språkutvecklande arbetssätt i gymnasieskolans yrkesutbildningar.

Jag undervisar framför allt i Yrkeslärarprogrammet vid Göteborgs universitet. Det går på halvfart och i huvudsak distans, med några campusträffar per termin. Här kan du läsa mer om Yrkeslärarprogrammet. Jag undervisar också i kurser på mastersnivå och på forskarutbildningen. Jag är involverad i olika former av kursutveckling, leder också kurser vid Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL).
 

Senaste publikationer

Using the Theory of Practice Architectures to Explore VET in Schools Teachers’ Pedagogy.
A. Green, R. Brennan Kemmis, S. Choy, Ingrid Henning Loeb
Exploring educational and professional practice: Through the lens of practice architectures, Singapore, Springer, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Learning the languages of trade and industry: A Swedish study.
Ingrid Henning Loeb, Lotta Olvegård
2016 National Conference on VET Teaching & VET Teacher Education, ACDEVEG, Sydney, 8 - 9 December 2016, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Zooming in on the partnership of a successful teaching team: examining cooperation, action and recognition
Ingrid Henning Loeb
Educational Action Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Language and content learning in vocational subjects in Swedish upper secondary education
Ingrid Henning Loeb, Ann-Sofie Holm, Lotta Olvegård, Per Holmberg
NORDYRK, konferens, Roskilde 8-10 juni 2016, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Akademiskt skrivande för doktorander – var och hur kan stödet ges?
Annika Bergviken Rensfeldt, Ann-Marie Eriksson, Ingrid Henning Loeb
HKG2015, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 36

2017

Using the Theory of Practice Architectures to Explore VET in Schools Teachers’ Pedagogy.
A. Green, R. Brennan Kemmis, S. Choy, Ingrid Henning Loeb
Exploring educational and professional practice: Through the lens of practice architectures, Singapore, Springer, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Learning the languages of trade and industry: A Swedish study.
Ingrid Henning Loeb, Lotta Olvegård
2016 National Conference on VET Teaching & VET Teacher Education, ACDEVEG, Sydney, 8 - 9 December 2016, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Zooming in on the partnership of a successful teaching team: examining cooperation, action and recognition
Ingrid Henning Loeb
Educational Action Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Language and content learning in vocational subjects in Swedish upper secondary education
Ingrid Henning Loeb, Ann-Sofie Holm, Lotta Olvegård, Per Holmberg
NORDYRK, konferens, Roskilde 8-10 juni 2016, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2015

Akademiskt skrivande för doktorander – var och hur kan stödet ges?
Annika Bergviken Rensfeldt, Ann-Marie Eriksson, Ingrid Henning Loeb
HKG2015, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 36

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?