Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Thomas Hillman

Universitetslektor

Thomas Hillman
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
thomas.hillman@gu.se
031-786 2205
0766-182205

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten-B260
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Thomas Hillman

Thomas Hillman är docent i pedagogik med inriktning mot informationsteknologi och lärande. Han disputerade vid University of Ottawa 2011 med avhandlingen Re:design for learning – A study of the co-construction of a technological tool for mathematical learning där han studerade utvecklingen och användningen av en grafräknare för matematisk lärande.

Sedan avhandlingen har hans forskning fokuserat på den pågående omstruktureringen av teknik för lärande i både formella och informella sammanhang. Det intresset har utvecklats inom främst tre områden: hur digital teknologi används i undervisning, vid museibesök samt i egendrivet lärande i sociala medier.

En stor del av Thomas Hillmans forskning bygger på omfattande användning av videoinspelningar och digitala register över hur människor interagerar med teknik och han arbetar för att anpassa och utveckla metoder och verktyg för att få tillgång till och förståelse för dessa aktiviteter.

Pågående forskningsprojekt:

  • Mobile-technologies and social-media in cultural institutions
  • Taking science to the crowd: Researchers, programmers and volunteer contributors transforming science online, examines the ways that laypeople become involved in large scientific projects through digital technologies.
  • Emerging communities of professional development for IT in schools: Teachers’ engagement in the flipped-classroom movement.

Senaste publikationer

Sharing repertoires in a teacher professional Facebook group
Annika Lantz-Andersson, Louise Peterson, Thomas Hillman, Mona Lundin, Annika Bergviken Rensfeldt
Learning, Culture and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Getting It Right or Being Top Rank: Games in Citizen Science
Marisa Ponti, Thomas Hillman, Dick Kasperowski, Christopher Kullenberg
CSA 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Mobile Wellbeing
M. Rost, J. Rooksby, Alexandra Weilenmann, Thomas Hillman, P. Dobrin et al.
Proceedings of the Nordichi '16: The 9th Nordic Conference on Human-Computer Interaction - Game Changing Design, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Social media souvenirs: Expanded experiences through visitor photography
Alexandra Weilenmann, Thomas Hillman
Museums and Visitor Photography: Redefining the Visitor Experience, MuseumEtc., Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Traces of engagement: narrative-making practices with smartphones on a museum field trip
Thomas Hillman, Alexandra Weilenmann, Beata Jungselius, Tiina Leino Lindell
Learning, Media & Technology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Marketing and promotion of branded food items by adolescent Instagram users
Christopher Holmberg, John Chaplin, Thomas Hillman, Christina Berg
Presented at the 11th Nordic Nutrition Conference (NNC 2016) in Gothenburg, Sweden. Abstract published in Food & Nutrition Research, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 41

2017

Sharing repertoires in a teacher professional Facebook group
Annika Lantz-Andersson, Louise Peterson, Thomas Hillman, Mona Lundin, Annika Bergviken Rensfeldt
Learning, Culture and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Getting It Right or Being Top Rank: Games in Citizen Science
Marisa Ponti, Thomas Hillman, Dick Kasperowski, Christopher Kullenberg
CSA 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Mobile Wellbeing
M. Rost, J. Rooksby, Alexandra Weilenmann, Thomas Hillman, P. Dobrin et al.
Proceedings of the Nordichi '16: The 9th Nordic Conference on Human-Computer Interaction - Game Changing Design, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Social media souvenirs: Expanded experiences through visitor photography
Alexandra Weilenmann, Thomas Hillman
Museums and Visitor Photography: Redefining the Visitor Experience, MuseumEtc., Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Traces of engagement: narrative-making practices with smartphones on a museum field trip
Thomas Hillman, Alexandra Weilenmann, Beata Jungselius, Tiina Leino Lindell
Learning, Media & Technology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Marketing and promotion of branded food items by adolescent Instagram users
Christopher Holmberg, John Chaplin, Thomas Hillman, Christina Berg
Presented at the 11th Nordic Nutrition Conference (NNC 2016) in Gothenburg, Sweden. Abstract published in Food & Nutrition Research, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 41

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?