Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Pernilla Lagerlöf

Universitetslektor

Pernilla Lagerlöf
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
pernilla.lagerlof@gu.se
031-786 2395

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 5 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
40530 Göteborg
Fax: 031-786 2391

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 40530 Göteborg

Om Pernilla Lagerlöf

Jag disputerade 2016 med avhandlingen Musical play: Children interacting with and around music technology inom forskningsutbildningsämnet barn- och ungdomsvetenskap.

Jag har en bakgrund som förskollärare och har även en mastersexamen i specialpedagogik. Jag tjänstgör på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande sedan 2010. Främst undervisar jag på förskollärarprogrammet där jag bland annat är kursledare för kursen LÖFA50 Konstarter, estetik och lärande 2 för förskollärare,15 högskolepoäng. Det är en valbar kurs på avancerad nivå i förskollärarprogrammets 7:e termin.
 

Mitt forskningsintresse
Avhandlingsarbetet var en del av ett storskaligt internationellt projekt som var finansierat av EU (Sjunde ramprogrammet). Projektet som kallades MIROR (Musical Interaction Relying on Reflection) pågick mellan 2010-2013, var tvärvetenskapligt och avsåg att undersöka yngre barns användande av musikteknologier som var designade med syfte att bidra till yngre barns musiklärande. Mitt specifika intresse i relation till det övergripande projektet var att undersöka lärarens roll i anslutning till ett datorprogram för musikimprovisation. Jag studerade hur barn och lärare interagerade med och i anslutning till detta program då det användes som ett didaktiskt redskap inom förskolans kontext.


Jag är intresserad av förskolebarns lärande, bland annat inom konst och musik och hur lärare kan bidra och stötta barn att utveckla dessa förmågor. Just nu är jag involverad i två forsknings- och samverkansprojekt:


• Lekbaserad didaktik – att utveckla förskoledidaktisk teoribildning i samverkan mellan forskare och förskollärare. Finansierat av Skolforskningsinstitutet (Skolfi 2016/112).
• Studier av konstnärligt seende, ett samarbete mellan Göteborgs universitet och Nordiska Akvarellmuseet
 

Senaste publikationer

"Det är grå som en sill": Om lärande, frihet och begränsningar i konstpedagogisk verksamhet
Pernilla Lagerlöf, Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Ingrid Pramling Samuelsson
Konstnärligt seende och vad barn kan lära på museum, Skärhamn, Nordiska akvarellmuseet, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Musik och gemenskap i förskolan: Redskap för delaktighet
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
H. Harju-Luukainen & A. Kultti (red.). Undervisning i flerspråkig förskola, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

"Then I will sing": Framing a popular music performance as a play activity
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
NERA 2017 Congress, 23‐25 March 2017, Copenhagen, Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Young children and early childhood arts education: What can we learn from current research?
Susanne Garvis, Pernilla Lagerlöf
The Palgrave Handbook of Global Arts Education, United States, Palgrave, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Communicating in and about music
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Children's creative music-making with reflexive interactive technology, London, Routledge Research in Education , Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

To jointly create a musical-play event in Swedish preschool
Pernilla Lagerlöf
the NERA 44th Congress: Social justice, equality and solidarity in education? Helsinki, Finland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Musical play: Children interacting with and around music technology
Pernilla Lagerlöf
Göteborg, University of Gothenburg, Doktorsavhandling 2016
Doktorsavhandling

The teacher’s role as a co-creator in activities with and around a new music technology
Pernilla Lagerlöf
25th EECERA annual conference: ‘Innovation, Experimentation and Adventure in Early Childhood' - Barcelona, Catalunya, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preschoolers’ make-believe playing while music-playing
Pernilla Lagerlöf
4th Annual International Research-to-Practice Conference «Early Childhood Care and Education» - Moscow, Russia. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 21

2017

"Det är grå som en sill": Om lärande, frihet och begränsningar i konstpedagogisk verksamhet
Pernilla Lagerlöf, Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Ingrid Pramling Samuelsson
Konstnärligt seende och vad barn kan lära på museum, Skärhamn, Nordiska akvarellmuseet, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Musik och gemenskap i förskolan: Redskap för delaktighet
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
H. Harju-Luukainen & A. Kultti (red.). Undervisning i flerspråkig förskola, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

"Then I will sing": Framing a popular music performance as a play activity
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
NERA 2017 Congress, 23‐25 March 2017, Copenhagen, Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Young children and early childhood arts education: What can we learn from current research?
Susanne Garvis, Pernilla Lagerlöf
The Palgrave Handbook of Global Arts Education, United States, Palgrave, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Communicating in and about music
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Children's creative music-making with reflexive interactive technology, London, Routledge Research in Education , Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

To jointly create a musical-play event in Swedish preschool
Pernilla Lagerlöf
the NERA 44th Congress: Social justice, equality and solidarity in education? Helsinki, Finland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Musical play: Children interacting with and around music technology
Pernilla Lagerlöf
Göteborg, University of Gothenburg, Doktorsavhandling 2016
Doktorsavhandling

2015

The teacher’s role as a co-creator in activities with and around a new music technology
Pernilla Lagerlöf
25th EECERA annual conference: ‘Innovation, Experimentation and Adventure in Early Childhood' - Barcelona, Catalunya, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preschoolers’ make-believe playing while music-playing
Pernilla Lagerlöf
4th Annual International Research-to-Practice Conference «Early Childhood Care and Education» - Moscow, Russia. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 21

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?