Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Annika Lantz-Andersson

Universitetslektor

Annika Lantz-Andersson
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
annika.lantz-andersson@ped.gu.se
031-786 2275
0766-182275

Rumsnummer: Pedagogen Hus B
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Annika Lantz-Andersson

Forskningsintressen
Min forskning som är förankrad i en sociokulturell idétradition och handlar om kommunikation, interaktion och digitala medier i relation till lärande. Förutom ett generellt intresse för kommunikation inom undervisningspraktiker är jag intresserad av vad införandet av ny teknik och nya medier betyder för lärande och undervisning. Detta innefattar ett intresse för hur digital teknik samspelar med individers och organisationers sätt att lära, dokumentera och kommunicera genom skrift och andra symbolsystem, och hur villkoren för produktion och reproduktion av kunskaper förändras i samhället.

Jag disputerade i maj 2009 och min avhandling har titeln: "Framing in educational practices: Learning activity, digital technology and the logic of situated action".

Undervisningsintressen
Jag undervisar i högskolepedagogik och inom det allmänna utbildningsområdet på lärarutbildningen där jag också arbetar som kursledare och handledare för studenter.

Jag föreläser om allmänt pedagogiska innehåll och om min forskning både internt och externt. Mina föreläsningar behandlar bl.a. pedagogiska teorier, förändrad kunskapssyn, kommunikation och lärande, informationssökning och lärande samt och vad införandet av ny teknik och nya medier betyder för lärande och undervisning.

Nyckelord
lärande, kommunikation, interaktion, IT, digitala läromedel, informationssökning
 

Senaste publikationer

Sharing repertoires in a teacher professional Facebook group
Annika Lantz-Andersson, Louise Peterson, Thomas Hillman, Mona Lundin, Annika Bergviken Rensfeldt
Learning, Culture and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Language play in a second language: Social media as contexts for emerging Sociopragmatic competence
Annika Lantz-Andersson
Education and Information Technologies : Official Journal of the IFIP technical committee on Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Significant structuring resources in the reading practices of a digital classroom
Lisa Molin, Annika Lantz-Andersson
Journal of Information Technology Education: Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The ‘politics of sharing’ in a large teacher professional Facebook group: Links, topics and discourses entangled with policy
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Mona Lundin, Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson
Internet, policy and politics 2016, Theme “The platform Society” 22-23 Sept, 2016, University of Oxford, UK., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Students' frame shifting - Resonances of social media in schooling
Annika Lantz-Andersson, Sylvi Vigmo, Rhonwen Bowen
Learning, Media & Technology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Carbon Footprint Calculator as a tool for mediating and naturalizing students’ understanding of environmental impact
Annika Lantz-Andersson, Geraldine Fauville, Emma Edstrand, Roger Säljö
EARLI – SIG 28-29 August, 2016, Tartu, Estonia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Sharing repertoires and sharing apps - Norms for participation in a teacher profession-based social media group
Annika Lantz-Andersson, Louise Peterson, Thomas Hillman, Mona Lundin, Annika Bergviken Rensfeldt
Paper for EARLI – SIG 10, 21 and 25 conference 28-29 August, 2016, Tartu, Estonia , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Powers forming the digitized teacher subjectivity: Self-technologies and algorithmic powers
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Mona Lundin, Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson
Foucault at 90, University of West Scotland, Ayr campus. June 22-23 2016, Scotland. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Embracing social media for educational linguistic activities
Annika Lantz-Andersson
Digital kompetanse - Nordic journal of digital literacy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 57

2017

Sharing repertoires in a teacher professional Facebook group
Annika Lantz-Andersson, Louise Peterson, Thomas Hillman, Mona Lundin, Annika Bergviken Rensfeldt
Learning, Culture and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Language play in a second language: Social media as contexts for emerging Sociopragmatic competence
Annika Lantz-Andersson
Education and Information Technologies : Official Journal of the IFIP technical committee on Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2016

Significant structuring resources in the reading practices of a digital classroom
Lisa Molin, Annika Lantz-Andersson
Journal of Information Technology Education: Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The ‘politics of sharing’ in a large teacher professional Facebook group: Links, topics and discourses entangled with policy
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Mona Lundin, Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson
Internet, policy and politics 2016, Theme “The platform Society” 22-23 Sept, 2016, University of Oxford, UK., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Students' frame shifting - Resonances of social media in schooling
Annika Lantz-Andersson, Sylvi Vigmo, Rhonwen Bowen
Learning, Media & Technology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Carbon Footprint Calculator as a tool for mediating and naturalizing students’ understanding of environmental impact
Annika Lantz-Andersson, Geraldine Fauville, Emma Edstrand, Roger Säljö
EARLI – SIG 28-29 August, 2016, Tartu, Estonia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Sharing repertoires and sharing apps - Norms for participation in a teacher profession-based social media group
Annika Lantz-Andersson, Louise Peterson, Thomas Hillman, Mona Lundin, Annika Bergviken Rensfeldt
Paper for EARLI – SIG 10, 21 and 25 conference 28-29 August, 2016, Tartu, Estonia , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Powers forming the digitized teacher subjectivity: Self-technologies and algorithmic powers
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Mona Lundin, Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson
Foucault at 90, University of West Scotland, Ayr campus. June 22-23 2016, Scotland. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Embracing social media for educational linguistic activities
Annika Lantz-Andersson
Digital kompetanse - Nordic journal of digital literacy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 57

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?