Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Johannes Lunneblad

Universitetslektor

Johannes Lunneblad
Universitetslektor
Mångkulturell. Interkulturella. Utbildning
Akademisk grad: Docent,
johannes.lunneblad@ped.gu.se
031-786 2058

Rumsnummer: Pedagogen A Utsikten Plan 2
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Johannes Lunneblad

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse berör förskolans och skolans uppdrag i relation till vad som i vardagligt tal brukar benämnas som det mångkulturella samhället. Jag disputerade 2006 med avhandlingen "Förskolan och mångfalden - en etnografisk studie på en förskola i ett multietniskt område". Efter det har jag deltagit i både internationella och nationella forskningsprojekt kring lärandeprocesser och ungdomskulturer i skola och i multietniska förorter.

Undervisningsintressen
Jag föreläser i olika kurser, både på grund och avancerad nivå, om lärande, kultur, språk och identitet samt inom metodkurser med fokus på etnografi.

Nyckelord
Cultural studies, ideologi, kultur, språk, identitet och etnografi

Senaste publikationer

A study of Swedish preschool directors’ perspectives on leadership and organization
Johannes Lunneblad, Susanne Garvis
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Integration of refugee children and their families in the Swedish preschool: strategies, objectives and standards
Johannes Lunneblad
European Early Childhood Education Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Brottsoffer och förövare. Diskursiva strategier för att hantera våld i skolan
Thomas Johansson, Johannes Lunneblad, Ylva Odenbring
Snart er vi alle pasienter. Medikalisering i Norden , Oslo, Scandinavian Academic Press, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Arvet efter Birmingham. Den post-subkulturella vändningen och utanförskapets platser
Jan Gustafsson, Nils Hammarén, Johannes Lunneblad
LÅT ALLA STENAR RULLA, Lärande, estetik, samhälle. En vänbok till Ove Sernhede. Johan Söderman & Thomas Johansson (RED.), Göteborg, Daidalos, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Brottsplats skolan. En studie av brottsoffer i skolan.
Thomas Johansson, Johannes Lunneblad, Ylva Odenbring
Viktimologisk forskarkonferens, Stockholm 9 november, 2016, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Relational trouble and student victimisation at schools. categorisation, caring and institutionalisation
Johannes Lunneblad, Thomas Johansson, Ylva Odenbring
Pedagogy, Culture & Society , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 72

2018

2017

A study of Swedish preschool directors’ perspectives on leadership and organization
Johannes Lunneblad, Susanne Garvis
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Integration of refugee children and their families in the Swedish preschool: strategies, objectives and standards
Johannes Lunneblad
European Early Childhood Education Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Brottsoffer och förövare. Diskursiva strategier för att hantera våld i skolan
Thomas Johansson, Johannes Lunneblad, Ylva Odenbring
Snart er vi alle pasienter. Medikalisering i Norden , Oslo, Scandinavian Academic Press, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Arvet efter Birmingham. Den post-subkulturella vändningen och utanförskapets platser
Jan Gustafsson, Nils Hammarén, Johannes Lunneblad
LÅT ALLA STENAR RULLA, Lärande, estetik, samhälle. En vänbok till Ove Sernhede. Johan Söderman & Thomas Johansson (RED.), Göteborg, Daidalos, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Brottsplats skolan. En studie av brottsoffer i skolan.
Thomas Johansson, Johannes Lunneblad, Ylva Odenbring
Viktimologisk forskarkonferens, Stockholm 9 november, 2016, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Relational trouble and student victimisation at schools. categorisation, caring and institutionalisation
Johannes Lunneblad, Thomas Johansson, Ylva Odenbring
Pedagogy, Culture & Society , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 72

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?