Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Åsa Mäkitalo

Professor

Åsa Mäkitalo
Professor
Docent. Institutionaliserade former av kommunikation - dess organiserande, socialiserande och kunskapsproducerande dimensioner
asa.makitalo@ped.gu.se
031-786 2357
0707-157405

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Åsa Mäkitalo

Åsa Mäkitalo är professor i pedagogik och har sedan 2006 varit en av forskningsledarna inom LinCS. Från 2010-2016 koordinerade hon Styrkeområdet Lärande och etablerade The University of Gothenburg LETStudio. LETStudio engagerar ett tretttiotal forskare, doktorander och professionella i en tvärvetenskaplig miljö med intressen för hur kunskaper organiseras och transformeras i samhället.

Forskningsintressen
Mäkitalos forskning är teoretiskt grundad i en sociokulturell och dialogisk idétradition och omfattar ett intresse för hur människor utvecklar kunnande - hur de tar till sig, kollektivt upprätthåller och genererar kunskaper och förhållningssätt - inom ramen för olika organisationer och institutioner i samhället.

Undervisningsintressen
Sociokulturell och dialogisk teoribildning, Kommunikation och organisation, IT och lärande, Metod och analysfrågor i utbildningsvetenskap.

Nyckelord
kommunikation, organisation, kategorisering, kunskapsutveckling, lärande

Senaste publikationer

Students Exploring Online Information On Socio-scientific Controversies Using Digital Mapping Tools
Anne Solli, Thomas Hillman, Åsa Mäkitalo
ESERA conference, august 21 - 25, Dublin, Irland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Integration work as a situated communicative practice: Assuming, establishing and modifying cultural differences
Linnea Åberg, Åsa Mäkitalo
Learning, Culture and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Documentary practices revised: How patient-generated data transform consultations in hypertension care.
Åsa Mäkitalo
Keynote at the conference "Knowledge translation and self-management in chronic diseases: contexts, tools and practices" May 18-19th 2017, University of Lausanne, Switzerland.., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Struggling with powerful conceptual reifications: cognitive socialization when learning to reason as an economist.
Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
Å. Mäkitalo., P. Linell & R. Säljö (Eds.), Memory practices and learning – interactional, institutional and sociocultural perspectives., Charlotte, NC, Information Age Publishing, Inc. , Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Epilogue: Memory practices writ large and small.
Per Linell, Åsa Mäkitalo
Å. Mäkitalo., P. Linell & R. Säljö (Eds.), Memory practices and learning – interactional, institutional and sociocultural perspectives., Charlotte, NC, Information Age Publishing, Inc. , Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

On the notion of agency in studies of interaction and learning
Åsa Mäkitalo
Learning, Culture and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Att navigera i komplexa frågor: introduktion av digitala metoder i gymnasieskolan
Anne Solli, Åsa Mäkitalo
Forskning pågår. Göteborgs universitet den 2 november 2016,, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 106

2017

Students Exploring Online Information On Socio-scientific Controversies Using Digital Mapping Tools
Anne Solli, Thomas Hillman, Åsa Mäkitalo
ESERA conference, august 21 - 25, Dublin, Irland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Integration work as a situated communicative practice: Assuming, establishing and modifying cultural differences
Linnea Åberg, Åsa Mäkitalo
Learning, Culture and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Documentary practices revised: How patient-generated data transform consultations in hypertension care.
Åsa Mäkitalo
Keynote at the conference "Knowledge translation and self-management in chronic diseases: contexts, tools and practices" May 18-19th 2017, University of Lausanne, Switzerland.., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Struggling with powerful conceptual reifications: cognitive socialization when learning to reason as an economist.
Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
Å. Mäkitalo., P. Linell & R. Säljö (Eds.), Memory practices and learning – interactional, institutional and sociocultural perspectives., Charlotte, NC, Information Age Publishing, Inc. , Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Epilogue: Memory practices writ large and small.
Per Linell, Åsa Mäkitalo
Å. Mäkitalo., P. Linell & R. Säljö (Eds.), Memory practices and learning – interactional, institutional and sociocultural perspectives., Charlotte, NC, Information Age Publishing, Inc. , Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

On the notion of agency in studies of interaction and learning
Åsa Mäkitalo
Learning, Culture and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Att navigera i komplexa frågor: introduktion av digitala metoder i gymnasieskolan
Anne Solli, Åsa Mäkitalo
Forskning pågår. Göteborgs universitet den 2 november 2016,, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 106

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?