Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Åsa Mäkitalo

Professor

Åsa Mäkitalo
Professor
Docent. Institutionaliserade former av kommunikation - dess organiserande, socialiserande och kunskapsproducerande dimensioner
asa.makitalo@ped.gu.se
031-786 2357
0707-157405

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
40530 Göteborg
Fax: 031-786 2391

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 40530 Göteborg

Om Åsa Mäkitalo

Åsa Mäkitalo är professor i pedagogik och har sedan 2006 varit en av forskningsledarna inom LinCS. Från 2010-2016 koordinerade hon Styrkeområdet Lärande och etablerade The University of Gothenburg LETStudio. LETStudio engagerar ett tretttiotal forskare, doktorander och professionella i en tvärvetenskaplig miljö med intressen för hur kunskaper organiseras och transformeras i samhället.

Forskningsintressen
Mäkitalos forskning är teoretiskt grundad i en sociokulturell och dialogisk idétradition och omfattar ett intresse för hur människor utvecklar kunnande - hur de tar till sig, kollektivt upprätthåller och genererar kunskaper och förhållningssätt - inom ramen för olika organisationer och institutioner i samhället.

Undervisningsintressen
Sociokulturell och dialogisk teoribildning, Kommunikation och organisation, IT och lärande, Metod och analysfrågor i utbildningsvetenskap.

Nyckelord
kommunikation, organisation, kategorisering, kunskapsutveckling, lärande

Senaste publikationer

Documentary practices revised: How patient-generated data transform consultations in hypertension care.
Åsa Mäkitalo
Keynote at the conference "Knowledge translation and self-management in chronic diseases: contexts, tools and practices" May 18-19th 2017, University of Lausanne, Switzerland.., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Struggling with powerful conceptual reifications: cognitive socialization when learning to reason as an economist.
Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
Å. Mäkitalo., P. Linell & R. Säljö (Eds.), Memory practices and learning – interactional, institutional and sociocultural perspectives., Charlotte, NC, Information Age Publishing, Inc. , Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Epilogue: Memory practices writ large and small.
Per Linell, Åsa Mäkitalo
Å. Mäkitalo., P. Linell & R. Säljö (Eds.), Memory practices and learning – interactional, institutional and sociocultural perspectives., Charlotte, NC, Information Age Publishing, Inc. , Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Att navigera i komplexa frågor: introduktion av digitala metoder i gymnasieskolan
Anne Solli, Åsa Mäkitalo
Forskning pågår. Göteborgs universitet den 2 november 2016,, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

On the notion of agency in studies of interaction and learning
Åsa Mäkitalo
Learning, Culture and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Engaging with controversy maps in a school science context
Anne Solli, Thomas Hillman, Åsa Mäkitalo
Fostering deliberative argumentation in schools towards the constitution of a deliberative democracy. 12th ICLS conference June 20-24 2016 in Singapore., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Assessing writers, assessing writing: student performance and teacher expectation in grading conferences
Janna Meyer-Beining, Sylvi Vigmo, Åsa Mäkitalo
The EARLI SIG 10, 21 and 25 conference August 28-29 in Tartu, Estonia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 104

2017

Documentary practices revised: How patient-generated data transform consultations in hypertension care.
Åsa Mäkitalo
Keynote at the conference "Knowledge translation and self-management in chronic diseases: contexts, tools and practices" May 18-19th 2017, University of Lausanne, Switzerland.., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Struggling with powerful conceptual reifications: cognitive socialization when learning to reason as an economist.
Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
Å. Mäkitalo., P. Linell & R. Säljö (Eds.), Memory practices and learning – interactional, institutional and sociocultural perspectives., Charlotte, NC, Information Age Publishing, Inc. , Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Epilogue: Memory practices writ large and small.
Per Linell, Åsa Mäkitalo
Å. Mäkitalo., P. Linell & R. Säljö (Eds.), Memory practices and learning – interactional, institutional and sociocultural perspectives., Charlotte, NC, Information Age Publishing, Inc. , Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Att navigera i komplexa frågor: introduktion av digitala metoder i gymnasieskolan
Anne Solli, Åsa Mäkitalo
Forskning pågår. Göteborgs universitet den 2 november 2016,, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

On the notion of agency in studies of interaction and learning
Åsa Mäkitalo
Learning, Culture and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Engaging with controversy maps in a school science context
Anne Solli, Thomas Hillman, Åsa Mäkitalo
Fostering deliberative argumentation in schools towards the constitution of a deliberative democracy. 12th ICLS conference June 20-24 2016 in Singapore., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Assessing writers, assessing writing: student performance and teacher expectation in grading conferences
Janna Meyer-Beining, Sylvi Vigmo, Åsa Mäkitalo
The EARLI SIG 10, 21 and 25 conference August 28-29 in Tartu, Estonia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 104

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?