Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ylva Odenbring

Universitetslektor

Ylva Odenbring
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
ylva.odenbring@gu.se
031-786 2840

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten-157
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Ylva Odenbring

Ylva Odenbring, fil.dr. och docent i pedagogik

Forskningsintressen
Mina forskningsintressen rör frågor relaterade till likvärdig utbildning i förskola, förskoleklass och grundskola. Jag studerar framför allt frågor kring genus/kön och social bakgrund inom olika skolformer. Min forskning omfattar även studier av barns vardagsliv och forskning om barnlitteratur.

Forskningsprojekt (externt finansierade)

För närvarande är jag vetenskaplig ledare för forskningsprojektet Ungdomar, våld och utsatthet: en studie av elevers erfarenheter av trakasserier och kränkningar i skolan (2017-2020)Projektet är finansierat av Brottsoffermyndigheten. Syftet med studien är att bidra med kunskap om elevers strategier för att hantera situationer då de utsatts för våld eller när andra elever utsatts för olika former av våld samt vilka strategier de använder för att få stöd i dylika situationer.

Därtill är jag medverkande forskare i det VR-finansierade forskningsprojektet Brottsplats skola: Förrättsligande av unga som offer och förövare i skolan (2016-2018). Studiens övergripande syftet är att studera inträdet av en rättslig diskurs i skolan och vilka konsekvenser detta får. Konkret innebär detta att analysera de bedömningsprocesser som äger rum då elevers handlingar ska kategoriseras, potentiellt förrättsligas samt hur detta hanteras.


Avslutade forskningsprojekt (externt finansierade)
Brottsplats skolan - en studie av brottsoffer i skolan (2014-2016) finansierat av Brottsoffermyndigheten. Fokus i detta projekt var att studera vilka bedömningar och strategier som skolor vidtar då elever utsatts för olika former av brott och vilka åtgärder som sätts in för att stödja dessa elever.

Learning spaces for inclusion and social justice: success stories from immigrant students and school communities in four Nordic countries (2013-2015), finansierat av NordForsk. I denna studie ingick forskare från Sverige, Norge, Island och Finland. I respektive land genomfördes sex olika fallstudier i förskolor och grundskolor. Projektet syftade till att lära av skolkulturer och individuella barn och unga i miljöer för lärande där man verkar lyckas med skolresultat, social rättvisa och jämställdhet. Med framgång avsågs här såväl sociala frågor som elevers individuella skolframgång.

Nätverk
Jag ingår även i de internationella nätverk excellentcentret JustEd (Justice through Education) samt spin-off projektet GENTE (Gender in Teacher Education in the Nordic Countries), båda finansierade av NordForsk.
Därtill är jag koordinator för Gender and Education nätverket i NERA (Nordic Educational Research Association).

Redaktörsuppdrag
Jag sitter i redaktionen för tidskriften Early Childhood Education Today.

Utgiven bok: Barns könade vardag. Om (o)jämställdhet i förskola, förskoleklass och skola.

Länk till boken: www.liber.se/Hogskola/Lararutbildning/Forskollararprogrammet/Etik-och-mangfald/Barns-konade-vardag/

Boken riktar sig både till lärare och studenter inom förskollärarutbildningen, grundlärarutbildningen med inriktning mot fritidshem samt grundlärarutbildningen samt till verksamma inom förskola, förskoleklass, fritidshem samt grundskolans tidigare år.


 

 

Senaste publikationer

Classed and gendered childhoods in the Nordic countries - an ethnographic gaze
Sirpa Lappalainen, Ylva Odenbring
Oxford Ethnography and Education Conference, Oxford 11-13 september, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Becoming a ‘real boy’: constructions of boyness in early childhood education
Anette Hellman, Ylva Odenbring
Marginalized Masculinities: Contexts, Continuities and Change, London, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

The many faces of attentiondeficit hyperactivity disorder: Unruly behavior in secondary school and diagnostic solutions
Ylva Odenbring, Thomas Johansson, Kristina Hunehäll Berndtsson
Power and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Brottsoffer och förövare. Diskursiva strategier för att hantera våld i skolan
Thomas Johansson, Johannes Lunneblad, Ylva Odenbring
Snart er vi alle pasienter. Medikalisering i Norden , Oslo, Scandinavian Academic Press, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Vulnerable students, social class and student welfare
Ylva Odenbring
Keynote speaker at the European teacher education network annual conference, Gothenburg, April 20th, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Nordic webpage on gender in teacher education
Ylva Odenbring, Jenni Helakorpi, Venla Toivonen, Elina Lahelma, Sirpa Lappalainen et al.
NERA, Köpenhamn 23-25 mars, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Childhood, free time and everyday lives: comparing children’s views in Sweden and the United States
Ylva Odenbring
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 52

2018

2017

Classed and gendered childhoods in the Nordic countries - an ethnographic gaze
Sirpa Lappalainen, Ylva Odenbring
Oxford Ethnography and Education Conference, Oxford 11-13 september, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Becoming a ‘real boy’: constructions of boyness in early childhood education
Anette Hellman, Ylva Odenbring
Marginalized Masculinities: Contexts, Continuities and Change, London, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

The many faces of attentiondeficit hyperactivity disorder: Unruly behavior in secondary school and diagnostic solutions
Ylva Odenbring, Thomas Johansson, Kristina Hunehäll Berndtsson
Power and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Brottsoffer och förövare. Diskursiva strategier för att hantera våld i skolan
Thomas Johansson, Johannes Lunneblad, Ylva Odenbring
Snart er vi alle pasienter. Medikalisering i Norden , Oslo, Scandinavian Academic Press, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Vulnerable students, social class and student welfare
Ylva Odenbring
Keynote speaker at the European teacher education network annual conference, Gothenburg, April 20th, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Nordic webpage on gender in teacher education
Ylva Odenbring, Jenni Helakorpi, Venla Toivonen, Elina Lahelma, Sirpa Lappalainen et al.
NERA, Köpenhamn 23-25 mars, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Childhood, free time and everyday lives: comparing children’s views in Sweden and the United States
Ylva Odenbring
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 52

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?