Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Emma Edstrand

Doktorand

Emma Edstrand
Doktorand
emma.edstrand@gu.se

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Emma Edstrand

År 2008 tog jag en magisterexamen i sociologi på Lunds universitet. Min examen fokuserade på digitala mediers inverkan på formella och informella lärpraktiker. Mitt intresse är att studera hur elever (16-17 år) utvecklar en förståelse för vetenskap och hur de skapar kunskap om klimatförändring.

I mitt avhandlingsarbete studerar jag dels hur elever reflekterar kring vad som kännetecknar forskning och vetenskap i termer av exempelvis experiment och datainsamling och dels elevers interaktion med och reflektioner kring två specifika digitala verktyg: Acid Ocean Virtual Lab och Carbon Footprint Calculator. De båda verktygen är utvecklade av marinbiologer från Göteborgs universitet och innefattar virtuella miljöer där eleverna utför ett experiment i ett virtuellt laboratorium samt ett virtuellt räkneverktyg som mäter elevernas personliga koldioxidutsläpp.

Senaste publikationer

Carbon Footprint Calculator as a tool for mediating and naturalizing students’ understanding of environmental impact
Annika Lantz-Andersson, Geraldine Fauville, Emma Edstrand, Roger Säljö
EARLI – SIG 28-29 August, 2016, Tartu, Estonia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Deciphering the anatomy of scientific argumentation: The emergence of science literacy
Emma Edstrand, Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö, Åsa Mäkitalo
Learning across Contexts in the Knowledge Society, Rotterdam, The Netherlands, Sense Publishers, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Virtual labs as context for learning – continuities and contingencies in student activities.
Emma Petersson, Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö
Problem-based learning for the 21st century. New practices and learning environments, Aalborg, Denmark, AALBORG UNIVERITY PRESS, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Digital tools as material resources for reasoning in environmental education
Emma Petersson, Annika Lantz-Andersson
European Association for Research on Learning and Instruction, 27-31 August, 2013, Munich, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Making the invisible visible: How students make use of carbon footprint calculator in environmental education
Emma Petersson, Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö
American Educational Research Association, April 27-May 1, 2013, San Francisco, California, Paper i proceeding 2013
Paper i proceeding

The virtual lab as context for collaboration and learning: Student engagement and teacher contributions
Emma Petersson, Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö
American Educational Research Association, April 13-17, 2012, Vancouver, Canada, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Knowing nature through experimentation: Science literacy and the situatedness of knowing
Emma Petersson, Annika Lantz-Andersson, Geraldine Fauville, Roger Säljö
European Association for Research on Learning and Instruction, August 30-September 3, 2011, Exeter, United Kingdom, Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 10

2017

2016

Carbon Footprint Calculator as a tool for mediating and naturalizing students’ understanding of environmental impact
Annika Lantz-Andersson, Geraldine Fauville, Emma Edstrand, Roger Säljö
EARLI – SIG 28-29 August, 2016, Tartu, Estonia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Deciphering the anatomy of scientific argumentation: The emergence of science literacy
Emma Edstrand, Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö, Åsa Mäkitalo
Learning across Contexts in the Knowledge Society, Rotterdam, The Netherlands, Sense Publishers, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

2013

Virtual labs as context for learning – continuities and contingencies in student activities.
Emma Petersson, Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö
Problem-based learning for the 21st century. New practices and learning environments, Aalborg, Denmark, AALBORG UNIVERITY PRESS, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Digital tools as material resources for reasoning in environmental education
Emma Petersson, Annika Lantz-Andersson
European Association for Research on Learning and Instruction, 27-31 August, 2013, Munich, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Making the invisible visible: How students make use of carbon footprint calculator in environmental education
Emma Petersson, Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö
American Educational Research Association, April 27-May 1, 2013, San Francisco, California, Paper i proceeding 2013
Paper i proceeding

2012

The virtual lab as context for collaboration and learning: Student engagement and teacher contributions
Emma Petersson, Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö
American Educational Research Association, April 13-17, 2012, Vancouver, Canada, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

2011

Knowing nature through experimentation: Science literacy and the situatedness of knowing
Emma Petersson, Annika Lantz-Andersson, Geraldine Fauville, Roger Säljö
European Association for Research on Learning and Instruction, August 30-September 3, 2011, Exeter, United Kingdom, Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 10

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?