Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ingrid Pramling Samuelsson

Seniorprofessor

Ingrid Pramling Samuelsson
Seniorprofessor
Akademisk grad: Doktor,
ingrid.pramling@ped.gu.se
031-786 2461

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Ingrid Pramling Samuelsson

Forskningsintressen
Min forskarkarriär började i INOM-gruppen, där Ference Marton var ledare. Jag ägnade mig åt att omsätta den fenomenografiska forskningsansatsen i forskning om barn. Avhandlingen The Child’s Conception of Learning beskrev hur barn blir medvetna om sitt eget lärande. Detta ledde fram till ett intresse för metakognitiva frågor. Forskningsintresset kom sedan mer att inriktas på didaktiska frågor, dvs. hur man i förskolan kan bidra till barns lärande. Två projekt där man använde sig av en fenomenografiskt inspirerad pedagogik genomfördes (publ. i Att lära barn lära och Kunnandets grunder). Har också ägnat mig åt barns lärande kring litteratur, etik, matematik och IKT, samt de allra yngsta barnen i förskolan. Vidare ägnade mig åt att göra en meta-analys av all den empiriska forskning som gjorts i vår forskargrupp och teoretiskt utveckla grunden för en förskolepedagogik (publ. i Det lekande lärande barnet - i en utvecklingspedagogisk teori). Arbetar för närvarande med projektet: Kan lek och lärande integreras i en målstyrd praktik? samt två nystartade: Barns tidiga lärande, där vi skall följa barn från 2 års ålder i 40 förskolegrupper för att se på barns lärande i relation till kvalitetsfrågor och: Hur kan metakognitiva dialoger bidra till barns lärande om det för barnet okända - med fokus på musik, rörelse och drama.

Undervisningsintressen
Barns tidiga lärande och förskolans innehåll.

Nyckelord
Förskola, Barns lärande, Pedagogik för yngre åldrar, Läroplansfrågor, Förskola i ett internationellt perspektiv

Rapport från 2015:

Utvecklingen av barn- och förskolepedagogisk forskning inom utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet. En personlig berättelse.

Mer om Ingrid Pramling Samuelsson>>

Senaste publikationer

Hvordan underviser barnehagelærere? Eller gjør de ikke det i barnehagen?
Sæbbe Per-Einar, Ingrid Pramling Samuelsson
Tidsskrift for nordisk barnehageforskning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Changing patterns of communication for the facilitation of inclusion, collaboration and democracy: A review of a praxis-oriented research approach
Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson
Diversity and social justice in early childhood education: Nordic perspectives. Anette Hellman and Kirsten Lauritsen (eds.), Cambridge, Cambridge scholars, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Satsa på de yngsta barnen - det betalar sig på många sätt!
Ingrid Pramling Samuelsson
Mer än landet lagom. Så stärker Sverige sin konkurrenskraft och roll som kunskapsnation, www.moderaterna.se, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Utvecklingspedagogik - ett sätt att arbeta både målmedvetet och med barns perspektiv. B. Riddarsporre & S. Persson (red.),
Ingrid Pramling Samuelsson
B. Riddarsporre & S. Persson (red.), Utbildningsvetenskap för förskolan, Stockholm, Natur & Kultur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Barnehagen må være barnas arena
Elin Eriksen Ødegaard, Ingrid Pramling Samuelsson
Debatt, Bergens Tidende, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

"Det är grå som en sill": Om lärande, frihet och begränsningar i konstpedagogisk verksamhet
Pernilla Lagerlöf, Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Ingrid Pramling Samuelsson
Konstnärligt seende och vad barn kan lära på museum, Skärhamn, Nordiska akvarellmuseet, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Toys and the creation of cultural play scripts
Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson
D. Pike, C. a'Beckett, & S. Lunch (Eds.), Multidisciplinary Perspectives on Play from Early Childhood and Beyond, Dordrecht, The Netherlands, Springer, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Undervisningsbegreppet och dess innebörder uttryckta av förskolans lärare
Agneta Jonsson, Pia Williams, Ingrid Pramling Samuelsson
Forskning om undervisning och lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Swedish preschool teachers' ideas of the ideal preschool group
Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams, Sonja Sheridan, Anette Hellman
Journal of Early Childhood Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 364

2017

Hvordan underviser barnehagelærere? Eller gjør de ikke det i barnehagen?
Sæbbe Per-Einar, Ingrid Pramling Samuelsson
Tidsskrift for nordisk barnehageforskning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Changing patterns of communication for the facilitation of inclusion, collaboration and democracy: A review of a praxis-oriented research approach
Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson
Diversity and social justice in early childhood education: Nordic perspectives. Anette Hellman and Kirsten Lauritsen (eds.), Cambridge, Cambridge scholars, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Satsa på de yngsta barnen - det betalar sig på många sätt!
Ingrid Pramling Samuelsson
Mer än landet lagom. Så stärker Sverige sin konkurrenskraft och roll som kunskapsnation, www.moderaterna.se, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Utvecklingspedagogik - ett sätt att arbeta både målmedvetet och med barns perspektiv. B. Riddarsporre & S. Persson (red.),
Ingrid Pramling Samuelsson
B. Riddarsporre & S. Persson (red.), Utbildningsvetenskap för förskolan, Stockholm, Natur & Kultur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Barnehagen må være barnas arena
Elin Eriksen Ødegaard, Ingrid Pramling Samuelsson
Debatt, Bergens Tidende, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

"Det är grå som en sill": Om lärande, frihet och begränsningar i konstpedagogisk verksamhet
Pernilla Lagerlöf, Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Ingrid Pramling Samuelsson
Konstnärligt seende och vad barn kan lära på museum, Skärhamn, Nordiska akvarellmuseet, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Toys and the creation of cultural play scripts
Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson
D. Pike, C. a'Beckett, & S. Lunch (Eds.), Multidisciplinary Perspectives on Play from Early Childhood and Beyond, Dordrecht, The Netherlands, Springer, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Undervisningsbegreppet och dess innebörder uttryckta av förskolans lärare
Agneta Jonsson, Pia Williams, Ingrid Pramling Samuelsson
Forskning om undervisning och lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2016

Swedish preschool teachers' ideas of the ideal preschool group
Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams, Sonja Sheridan, Anette Hellman
Journal of Early Childhood Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 364

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?