Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ingrid Pramling Samuelsson

Seniorprofessor

Ingrid Pramling Samuelsson
Seniorprofessor
Akademisk grad: Doktor,
ingrid.pramling@ped.gu.se
031-786 2461

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
40530 Göteborg
Fax: 031-786 2391

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 40530 Göteborg

Om Ingrid Pramling Samuelsson

Forskningsintressen
Min forskarkarriär började i INOM-gruppen, där Ference Marton var ledare. Jag ägnade mig åt att omsätta den fenomenografiska forskningsansatsen i forskning om barn. Avhandlingen The Child’s Conception of Learning beskrev hur barn blir medvetna om sitt eget lärande. Detta ledde fram till ett intresse för metakognitiva frågor. Forskningsintresset kom sedan mer att inriktas på didaktiska frågor, dvs. hur man i förskolan kan bidra till barns lärande. Två projekt där man använde sig av en fenomenografiskt inspirerad pedagogik genomfördes (publ. i Att lära barn lära och Kunnandets grunder). Har också ägnat mig åt barns lärande kring litteratur, etik, matematik och IKT, samt de allra yngsta barnen i förskolan. Vidare ägnade mig åt att göra en meta-analys av all den empiriska forskning som gjorts i vår forskargrupp och teoretiskt utveckla grunden för en förskolepedagogik (publ. i Det lekande lärande barnet - i en utvecklingspedagogisk teori). Arbetar för närvarande med projektet: Kan lek och lärande integreras i en målstyrd praktik? samt två nystartade: Barns tidiga lärande, där vi skall följa barn från 2 års ålder i 40 förskolegrupper för att se på barns lärande i relation till kvalitetsfrågor och: Hur kan metakognitiva dialoger bidra till barns lärande om det för barnet okända - med fokus på musik, rörelse och drama.

Undervisningsintressen
Barns tidiga lärande och förskolans innehåll.

Nyckelord
Förskola, Barns lärande, Pedagogik för yngre åldrar, Läroplansfrågor, Förskola i ett internationellt perspektiv

Rapport från 2015:

Utvecklingen av barn- och förskolepedagogisk forskning inom utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet. En personlig berättelse.

Mer om Ingrid Pramling Samuelsson>>

Senaste publikationer

Barnehagen må være barnas arena
Elin Eriksen Ødegaard, Ingrid Pramling Samuelsson
Debatt, Bergens Tidende, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

"Det är grå som en sill": Om lärande, frihet och begränsningar i konstpedagogisk verksamhet
Pernilla Lagerlöf, Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Ingrid Pramling Samuelsson
Konstnärligt seende och vad barn kan lära på museum, Skärhamn, Nordiska akvarellmuseet, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Toys and the creation of cultural play scripts
Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson
D. Pike, C. a'Beckett, & S. Lunch (Eds.), Multidisciplinary Perspectives on Play from Early Childhood and Beyond, Dordrecht, The Netherlands, Springer, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Undervisningsbegreppet och dess innebörder uttryckta av förskolans lärare
Agneta Jonsson, Pia Williams, Ingrid Pramling Samuelsson
Forskning om undervisning och lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Swedish preschool teachers' ideas of the ideal preschool group
Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams, Sonja Sheridan, Anette Hellman
Journal of Early Childhood Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Education for Sustainable Development in Early Childhood Care and Education: An Introduction
John Siraj-Blatchford, Ingrid Pramling Samuelsson
In J. Siraj-Blatchford, C. Mogharreban & E. Park (Eds.), International Research on Education for Sustainable Development in Early Childhood, Switzerland, Springer, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Early Childhood Education for Sustainable Development in Sweden
Anne Kultti, Jonna Larsson, Eva Ärlemalm-Hagsér, Ingrid Pramling Samuelsson
In J. Siraj-Blatchford, C. Mogharreban & E. Park (Eds.), International research on Education for Sustainable Development in Early Childhood, Switzerland, Springer, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

The Swedish preschool system in transition
Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams
In C. Dalli & A. Meade (Eds.), Research, policy and advocacy in the Early Years, Wellington, NZCER PRESS, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Vårt felles ansvar for framtiden
Elin Ödegaard Eriksen, Ingrid Pramling Samuelsson
Kampen om innhold. Barnehagefolk, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 360

2017

Barnehagen må være barnas arena
Elin Eriksen Ødegaard, Ingrid Pramling Samuelsson
Debatt, Bergens Tidende, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

"Det är grå som en sill": Om lärande, frihet och begränsningar i konstpedagogisk verksamhet
Pernilla Lagerlöf, Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Ingrid Pramling Samuelsson
Konstnärligt seende och vad barn kan lära på museum, Skärhamn, Nordiska akvarellmuseet, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Toys and the creation of cultural play scripts
Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson
D. Pike, C. a'Beckett, & S. Lunch (Eds.), Multidisciplinary Perspectives on Play from Early Childhood and Beyond, Dordrecht, The Netherlands, Springer, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Undervisningsbegreppet och dess innebörder uttryckta av förskolans lärare
Agneta Jonsson, Pia Williams, Ingrid Pramling Samuelsson
Forskning om undervisning och lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2016

Swedish preschool teachers' ideas of the ideal preschool group
Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams, Sonja Sheridan, Anette Hellman
Journal of Early Childhood Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Education for Sustainable Development in Early Childhood Care and Education: An Introduction
John Siraj-Blatchford, Ingrid Pramling Samuelsson
In J. Siraj-Blatchford, C. Mogharreban & E. Park (Eds.), International Research on Education for Sustainable Development in Early Childhood, Switzerland, Springer, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Early Childhood Education for Sustainable Development in Sweden
Anne Kultti, Jonna Larsson, Eva Ärlemalm-Hagsér, Ingrid Pramling Samuelsson
In J. Siraj-Blatchford, C. Mogharreban & E. Park (Eds.), International research on Education for Sustainable Development in Early Childhood, Switzerland, Springer, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

The Swedish preschool system in transition
Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams
In C. Dalli & A. Meade (Eds.), Research, policy and advocacy in the Early Years, Wellington, NZCER PRESS, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Vårt felles ansvar for framtiden
Elin Ödegaard Eriksen, Ingrid Pramling Samuelsson
Kampen om innhold. Barnehagefolk, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 360

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?