Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ingrid Pramling Samuelsson

Seniorprofessor

Ingrid Pramling Samuelsson
Seniorprofessor
Akademisk grad: Doktor,
ingrid.pramling@ped.gu.se
031-786 2461

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Ingrid Pramling Samuelsson

Forskningsintressen
Min forskarkarriär började i INOM-gruppen, där Ference Marton var ledare. Jag ägnade mig åt att omsätta den fenomenografiska forskningsansatsen i forskning om barn. Avhandlingen The Child’s Conception of Learning beskrev hur barn blir medvetna om sitt eget lärande. Detta ledde fram till ett intresse för metakognitiva frågor. Forskningsintresset kom sedan mer att inriktas på didaktiska frågor, dvs. hur man i förskolan kan bidra till barns lärande. Två projekt där man använde sig av en fenomenografiskt inspirerad pedagogik genomfördes (publ. i Att lära barn lära och Kunnandets grunder). Har också ägnat mig åt barns lärande kring litteratur, etik, matematik och IKT, samt de allra yngsta barnen i förskolan. Vidare ägnade mig åt att göra en meta-analys av all den empiriska forskning som gjorts i vår forskargrupp och teoretiskt utveckla grunden för en förskolepedagogik (publ. i Det lekande lärande barnet - i en utvecklingspedagogisk teori). Arbetar för närvarande med projektet: Kan lek och lärande integreras i en målstyrd praktik? samt två nystartade: Barns tidiga lärande, där vi skall följa barn från 2 års ålder i 40 förskolegrupper för att se på barns lärande i relation till kvalitetsfrågor och: Hur kan metakognitiva dialoger bidra till barns lärande om det för barnet okända - med fokus på musik, rörelse och drama.

Undervisningsintressen
Barns tidiga lärande och förskolans innehåll.

Nyckelord
Förskola, Barns lärande, Pedagogik för yngre åldrar, Läroplansfrågor, Förskola i ett internationellt perspektiv

Rapport från 2015:

Utvecklingen av barn- och förskolepedagogisk forskning inom utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet. En personlig berättelse.

Mer om Ingrid Pramling Samuelsson>>

Senaste publikationer

Undervisningsbegreppet och dess innebörder uttryckta av förskolans lärare
Agneta Jonsson, Pia Williams, Ingrid Pramling Samuelsson
Forskning om undervisning och lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Lek, lärande och undervisning, hand i hand i arbetet med de yngsta barnen?
Agneta Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
I. Pramling Samuelsson & A. Svensson, Förskolans yngsta barn – perspektiv på omsorg, lärande och lek, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Introduktion - förskolans yngsta barn
Ingrid Pramling Samuelsson
I. Pramling Samuelsson & A. Svensson (red.), Förskolans yngsta barn - perspektiv på omsorg, lärande och lek, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Förskolans yngsta barn – perspektiv på omsorg, lärande och lek.
Ingrid Pramling Samuelsson, Agneta Jonsson
Stockholm, Liber, Samlingsverk 2017
Samlingsverk

Lek, lärande och undervisning i förskolans praktik
Ingrid Pramling Samuelsson
A-L. Lindgren, N. Pramling & R. Säljö (red.), Förskolan och barns utveckling. Grundbok för förskollärare, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Young Children’s Participation in a New Language Context: A Synthesising Analysis for a Holistic Perspective
Anne Kultti, Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
A. C. Gunn & C. A. Hruska (Eds.), Interactions in Early Childhood Education. Recent Research and Emergent Concepts, Springer, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Vorschuldidaktik für das spielend-lernende Kind
Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling
P. Erath, F-M. Konrad & M. Rossa (Eds.), Der Kindergarten als Bildungseinrichtung, Germany, Klinkhardt, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Special Issue: Transforming Early Childhood Systems for Future Generations
Ingrid Pramling Samuelsson, Eunhye Park
International Journal of Early Childhood, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Barndom och pedagogik – omsorg, uppfostran och lärande i förskolan
Ingrid Pramling Samuelsson
U.P. Lundgren, R. Säljö & C. Liberg (red.), Lärande Skola Bildning. Grundbok för lärare, Stockholm, Natur & Kultur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Early childhood education, gender relations and equality among parents and families in Sweden
Ingegerd Tallberg Broman, Ingrid Pramling Samuelsson
S. Garvis & E. Eriksen Ødegaard (Eds.), Nordic Dialogues on Children and Families, Oxon, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 377

2017

Undervisningsbegreppet och dess innebörder uttryckta av förskolans lärare
Agneta Jonsson, Pia Williams, Ingrid Pramling Samuelsson
Forskning om undervisning och lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Lek, lärande och undervisning, hand i hand i arbetet med de yngsta barnen?
Agneta Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
I. Pramling Samuelsson & A. Svensson, Förskolans yngsta barn – perspektiv på omsorg, lärande och lek, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Introduktion - förskolans yngsta barn
Ingrid Pramling Samuelsson
I. Pramling Samuelsson & A. Svensson (red.), Förskolans yngsta barn - perspektiv på omsorg, lärande och lek, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Förskolans yngsta barn – perspektiv på omsorg, lärande och lek.
Ingrid Pramling Samuelsson, Agneta Jonsson
Stockholm, Liber, Samlingsverk 2017
Samlingsverk

Lek, lärande och undervisning i förskolans praktik
Ingrid Pramling Samuelsson
A-L. Lindgren, N. Pramling & R. Säljö (red.), Förskolan och barns utveckling. Grundbok för förskollärare, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Young Children’s Participation in a New Language Context: A Synthesising Analysis for a Holistic Perspective
Anne Kultti, Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
A. C. Gunn & C. A. Hruska (Eds.), Interactions in Early Childhood Education. Recent Research and Emergent Concepts, Springer, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Vorschuldidaktik für das spielend-lernende Kind
Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling
P. Erath, F-M. Konrad & M. Rossa (Eds.), Der Kindergarten als Bildungseinrichtung, Germany, Klinkhardt, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Special Issue: Transforming Early Childhood Systems for Future Generations
Ingrid Pramling Samuelsson, Eunhye Park
International Journal of Early Childhood, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Barndom och pedagogik – omsorg, uppfostran och lärande i förskolan
Ingrid Pramling Samuelsson
U.P. Lundgren, R. Säljö & C. Liberg (red.), Lärande Skola Bildning. Grundbok för lärare, Stockholm, Natur & Kultur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Early childhood education, gender relations and equality among parents and families in Sweden
Ingegerd Tallberg Broman, Ingrid Pramling Samuelsson
S. Garvis & E. Eriksen Ødegaard (Eds.), Nordic Dialogues on Children and Families, Oxon, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 377

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?