Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Roger Säljö

Seniorprofessor

Roger Säljö
Seniorprofessor
Pedagogisk psykologi, lärande, utveckling, kommunikation
Akademisk grad: Doktor,
roger.saljo@ped.gu.se
031-786 2457
0706-739176

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Roger Säljö

Forskningsintressen
Mina forskningsintressen rör lärande och utveckling hos individer och kollektiv, och - i stor utsträckning - just samspelet mellan dessa nivåer. Hur formas lärprocesser av de kulturella redskap som utvecklats i samhället och som används i olika institutionella praktiker? Hur blir människor bekanta med och lär sig behärska olika typer av kulturella redskap? Vilka lärmiljöer skapas för att säkerställa att vårt kollektiva minne återskapas? Lärande bygger på kommunikation och samspel mellan människor, och mellan människor och artefakter, i situerade praktiker. Redskap för kommunikation som talat och skrivet språk, olika semiotiska system inom institutionella miljöer är därför centrala forskningsobjekt.

Undervisningsintressen
Jag undervisar om kommunikation, lärande och utveckling, liksom om metodiska och teoretiska traditioner inom dessa fält.

Nyckelord
lärande, utveckling, kommunikation, interaktion, olika former av literacy och andra typer av medierande praktiker

Senaste publikationer

Säljö, R. (2017). Epilog: Språk, flerspråkighet och lärande i förskolan i globaliserings tid.
Roger Säljö
H. Harju-Lukkainen & A. Kultti (Red.), Undervisning i flerspråkig förskola. , Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Struggling with powerful conceptual reifications: cognitive socialization when learning to reason as an economist.
Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
Å. Mäkitalo., P. Linell & R. Säljö (Eds.), Memory practices and learning – interactional, institutional and sociocultural perspectives., Charlotte, NC, Information Age Publishing, Inc. , Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Introduction. Memory practices and learning.
Roger Säljö
Charlotte, NC, Information Age Publishing, Bok 2017
Bok

Apps and learning: A sociocultural perspective
Roger Säljö
Apps, technology and younger learners, New York, NY, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Lesing og teknologiske grensesnitt: noen refleksjoner omkring behovet for tverrvitenskapelighet
Roger Säljö, Anne Mangen
Norsk pedagogisk tidsskrift, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Why Do Secondary School Students Lose Their Interest in Science? Or Does it Never Emerge? A Possible and Overlooked Explanation
P. Anderhag, P. O. Wickman, K. Bergqvist, B. Jakobson, K. M. Hamza et al.
Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Den ytliga mediebilden av radikalisering leder fel
Christer Mattsson, Roger Säljö
DN, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

"Varning för fallgropar i kamp mot extremism"
Robin Andersson, Marie Demker, Thomas Johansson, Göran Larsson, Christer Matsson et al.
Svenska Dagbladet (2016-07-07), Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 239

2017

Säljö, R. (2017). Epilog: Språk, flerspråkighet och lärande i förskolan i globaliserings tid.
Roger Säljö
H. Harju-Lukkainen & A. Kultti (Red.), Undervisning i flerspråkig förskola. , Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Struggling with powerful conceptual reifications: cognitive socialization when learning to reason as an economist.
Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
Å. Mäkitalo., P. Linell & R. Säljö (Eds.), Memory practices and learning – interactional, institutional and sociocultural perspectives., Charlotte, NC, Information Age Publishing, Inc. , Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Introduction. Memory practices and learning.
Roger Säljö
Charlotte, NC, Information Age Publishing, Bok 2017
Bok

Apps and learning: A sociocultural perspective
Roger Säljö
Apps, technology and younger learners, New York, NY, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Lesing og teknologiske grensesnitt: noen refleksjoner omkring behovet for tverrvitenskapelighet
Roger Säljö, Anne Mangen
Norsk pedagogisk tidsskrift, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Why Do Secondary School Students Lose Their Interest in Science? Or Does it Never Emerge? A Possible and Overlooked Explanation
P. Anderhag, P. O. Wickman, K. Bergqvist, B. Jakobson, K. M. Hamza et al.
Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Den ytliga mediebilden av radikalisering leder fel
Christer Mattsson, Roger Säljö
DN, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

"Varning för fallgropar i kamp mot extremism"
Robin Andersson, Marie Demker, Thomas Johansson, Göran Larsson, Christer Matsson et al.
Svenska Dagbladet (2016-07-07), Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 239

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?