Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Sonja Sheridan

Professor emerita

Sonja Sheridan
Professor emerita
sonja.sheridan@ped.gu.se
0 707-575299

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 5 , 41120 Götebortg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Sonja Sheridan

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse är inriktat på pedagogisk kvalitet och konstruktiv konkurrens och att utifrån kunskap om detta utvärdera och utveckla förskolans och skolans kvalitet. Teoretisk hemvist är interaktionistiska perspektiv där lärandemiljön utgörs av komplexa system av samspel mellan människor, materiella resurser och pedagogiska processer som bör belysas utifrån olika perspektiv, samtidigt som de kräver vida synsätt, både när det gäller forskningsansats och metod. Forskningsobjektet innefattar därmed betingelser för lärande i förskolan och skolan, hur de bidrar till barns och ungdomars lärande, lärarens roll och den kontext inom vilket lärandet sker i relation till övergripande mål.

Undervisningsintressen
Jag undervisar om pedagogisk kvalitet och konstruktiv konkurrens i relation till barns och ungdomars lärande.

Nyckelord
pedagogisk kvalitet, konstruktiv konkurrens, interaktion, förskola och skola, informations- och kommunikationsteknik i förskolan

Senaste publikationer

Pedagogical leadership and families in Swedish preschool
Sonja Sheridan, Pia Williams
In S. Garvis & E. Eriksen Ødegaard (Eds.), Nordic Dialogues on Children and Families., New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Cultural considerations of ECERS-3 in Sweden: a reflection on adaption
Susanne Garvis, Sonja Sheridan, Pia Williams, Elisabeth Mellgren
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Exploring preschool teachers’ professional profiles in Swedish preschool: a latent class analysis
Panagiota Nasiopoulou, Pia Williams, Sonja Sheridan, Kajsa Yang Hansen
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Preschool quality, governance and systematic quality work in a Swedish preschool context
Sonja Sheridan
In: Klinkhammer, N./Schäfer, B./Harring, D./Gwinner, A. (Ed.). Monitoring quality in early childhood education and care. Approaches and experiences from selected countries , Munich, Scientific series, Munich: DJI, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Sweden: Quality Evaluations in the Nordic Countries
Sonja Sheridan, Pia Williams, Susanne Garvis
Nordic Educational Research Conference, 23 - 25 March 2017 in Copenhagen Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Swedish preschool quality
Pia Williams, Sonja Sheridan
Paper presented at Early Childhood Care and Education Conference, Moscow, Russia. 10-13 May., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preschool as an Arena for Developing Teacher Knowledge Concerning Children’s Language Learning
Sonja Sheridan, Liv Gjems
Early Childhood Education Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Qualität. Governance und systematische Qualitätsarbeit im schwedischen Vorschulkontext.
Sonja Sheridan
In: Klinkhammer, N./Schäfer, B./Harring, D./Gwinner, A. (Ed.). Qualitätsmonitoring in der frühkindlichen Bildung und Betreuung – Ansätze und Erfahrungen ausgewählter Länder. , München, DJI-Verlag, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Preschool Teacher Education in Sweden and Australia: The Importance of Reflection for Understanding Context
Susanne Garvis, Sonja Sheridan
Service Learning as Pedagogy in Early Childhood Education, United Kingdom, Springer, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Ett intersubjektivt perspektiv på pedagogisk kvalitet relaterat till centrala kvalitetsfaktorer i förskolan
Sonja Sheridan
Paideia, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 103

2018

Pedagogical leadership and families in Swedish preschool
Sonja Sheridan, Pia Williams
In S. Garvis & E. Eriksen Ødegaard (Eds.), Nordic Dialogues on Children and Families., New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

Cultural considerations of ECERS-3 in Sweden: a reflection on adaption
Susanne Garvis, Sonja Sheridan, Pia Williams, Elisabeth Mellgren
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Exploring preschool teachers’ professional profiles in Swedish preschool: a latent class analysis
Panagiota Nasiopoulou, Pia Williams, Sonja Sheridan, Kajsa Yang Hansen
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Preschool quality, governance and systematic quality work in a Swedish preschool context
Sonja Sheridan
In: Klinkhammer, N./Schäfer, B./Harring, D./Gwinner, A. (Ed.). Monitoring quality in early childhood education and care. Approaches and experiences from selected countries , Munich, Scientific series, Munich: DJI, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Sweden: Quality Evaluations in the Nordic Countries
Sonja Sheridan, Pia Williams, Susanne Garvis
Nordic Educational Research Conference, 23 - 25 March 2017 in Copenhagen Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Swedish preschool quality
Pia Williams, Sonja Sheridan
Paper presented at Early Childhood Care and Education Conference, Moscow, Russia. 10-13 May., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preschool as an Arena for Developing Teacher Knowledge Concerning Children’s Language Learning
Sonja Sheridan, Liv Gjems
Early Childhood Education Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Qualität. Governance und systematische Qualitätsarbeit im schwedischen Vorschulkontext.
Sonja Sheridan
In: Klinkhammer, N./Schäfer, B./Harring, D./Gwinner, A. (Ed.). Qualitätsmonitoring in der frühkindlichen Bildung und Betreuung – Ansätze und Erfahrungen ausgewählter Länder. , München, DJI-Verlag, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Preschool Teacher Education in Sweden and Australia: The Importance of Reflection for Understanding Context
Susanne Garvis, Sonja Sheridan
Service Learning as Pedagogy in Early Childhood Education, United Kingdom, Springer, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Ett intersubjektivt perspektiv på pedagogisk kvalitet relaterat till centrala kvalitetsfaktorer i förskolan
Sonja Sheridan
Paideia, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 103

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?