Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Sonja Sheridan

Professor

Sonja Sheridan
Professor
Lärarutb/fortbildn: främst inom området utvärdering och utveckling av ped. o kvalitet i förskolan oc
Akademisk grad: Doktor,
sonja.sheridan@ped.gu.se
031-786 2368
0766-182368

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 5 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Sonja Sheridan

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse är inriktat på pedagogisk kvalitet och konstruktiv konkurrens och att utifrån kunskap om detta utvärdera och utveckla förskolans och skolans kvalitet. Teoretisk hemvist är interaktionistiska perspektiv där lärandemiljön utgörs av komplexa system av samspel mellan människor, materiella resurser och pedagogiska processer som bör belysas utifrån olika perspektiv, samtidigt som de kräver vida synsätt, både när det gäller forskningsansats och metod. Forskningsobjektet innefattar därmed betingelser för lärande i förskolan och skolan, hur de bidrar till barns och ungdomars lärande, lärarens roll och den kontext inom vilket lärandet sker i relation till övergripande mål.

Undervisningsintressen
Jag undervisar om pedagogisk kvalitet och konstruktiv konkurrens i relation till barns och ungdomars lärande.

Nyckelord
pedagogisk kvalitet, konstruktiv konkurrens, interaktion, förskola och skola, informations- och kommunikationsteknik i förskolan

Senaste publikationer

Pedagogical leadership and families in Swedish preschool
Sonja Sheridan, Pia Williams
In S. Garvis & E. Eriksen Ødegaard (Eds.), Nordic Dialogues on Children and Families., New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

The Swedish preschool quality
Pia Williams, Sonja Sheridan
Paper presented at Early Childhood Care and Education Conference, Moscow, Russia. 10-13 May., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preschool as an Arena for Developing Teacher Knowledge Concerning Children’s Language Learning
Sonja Sheridan, Liv Gjems
Early Childhood Education Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Qualität. Governance und systematische Qualitätsarbeit im schwedischen Vorschulkontext.
Sonja Sheridan
In: Klinkhammer, N./Schäfer, B./Harring, D./Gwinner, A. (Ed.). Qualitätsmonitoring in der frühkindlichen Bildung und Betreuung – Ansätze und Erfahrungen ausgewählter Länder. , München, DJI-Verlag, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Preschool Teacher Education in Sweden and Australia: The Importance of Reflection for Understanding Context
Susanne Garvis, Sonja Sheridan
Service Learning as Pedagogy in Early Childhood Education, United Kingdom, Springer, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Swedish preschool teachers' ideas of the ideal preschool group
Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams, Sonja Sheridan, Anette Hellman
Journal of Early Childhood Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Systematic quality development work in a Swedish leisure-time centre
Karin Lager, Sonja Sheridan, Jan Gustafsson
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Preschool teachers’ pedagogical awareness – A key competence
Sonja Sheridan
Journal of Korean Council for Children & Rights, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Ett intersubjektivt perspektiv på pedagogisk kvalitet relaterat till centrala kvalitetsfaktorer i förskolan
Sonja Sheridan
Paidea, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Då vet man att barngruppen är för stor
Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
Göteborgs-Posten, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 99

2018

Pedagogical leadership and families in Swedish preschool
Sonja Sheridan, Pia Williams
In S. Garvis & E. Eriksen Ødegaard (Eds.), Nordic Dialogues on Children and Families., New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

The Swedish preschool quality
Pia Williams, Sonja Sheridan
Paper presented at Early Childhood Care and Education Conference, Moscow, Russia. 10-13 May., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preschool as an Arena for Developing Teacher Knowledge Concerning Children’s Language Learning
Sonja Sheridan, Liv Gjems
Early Childhood Education Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Qualität. Governance und systematische Qualitätsarbeit im schwedischen Vorschulkontext.
Sonja Sheridan
In: Klinkhammer, N./Schäfer, B./Harring, D./Gwinner, A. (Ed.). Qualitätsmonitoring in der frühkindlichen Bildung und Betreuung – Ansätze und Erfahrungen ausgewählter Länder. , München, DJI-Verlag, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Preschool Teacher Education in Sweden and Australia: The Importance of Reflection for Understanding Context
Susanne Garvis, Sonja Sheridan
Service Learning as Pedagogy in Early Childhood Education, United Kingdom, Springer, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Swedish preschool teachers' ideas of the ideal preschool group
Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams, Sonja Sheridan, Anette Hellman
Journal of Early Childhood Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Systematic quality development work in a Swedish leisure-time centre
Karin Lager, Sonja Sheridan, Jan Gustafsson
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Preschool teachers’ pedagogical awareness – A key competence
Sonja Sheridan
Journal of Korean Council for Children & Rights, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Ett intersubjektivt perspektiv på pedagogisk kvalitet relaterat till centrala kvalitetsfaktorer i förskolan
Sonja Sheridan
Paidea, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Då vet man att barngruppen är för stor
Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
Göteborgs-Posten, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 99

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?