Länkstig

Ewa Skantz Åberg

Om Ewa Skantz Åberg

Forskning

Ewa Skantz Åberg disputerade 2018 med avhandlingen Children’s collaborative technology-mediated storymaking. Instructional challenges in early childhood education. Syftet med avhandlingen var att inom ramen för förskoleklassens institutionella praktik undersöka aktiviteter där sexåringar instrueras att kollaborativt berätta med digitala verktyg. Avhandlingens intresse riktas främst mot samspelet mellan eleverna, lärarna och de digitala teknologierna samt andra kulturella verktyg och erfarenheter eleverna använder sig utav.

En övergripande forskningsfråga är hur digitaliseringen förändrar villkoren för kommunikation, undervisning och lärande i förskolan och de tidiga skolåren. Ett forskningsintresse rör multimodalt textskapande i den tidiga läs- och skrivundervisningen med särskilt fokus på elevers språkliga uttryckssätt, interaktion och kunnande. Ett annat intresse riktar sig mot lärares professionella digitala kompetens.

Ewa arbetar nu i två forskningsprojekt; En praktiknära fortbildningsmodell. Förskollärare och forskare i samverkan kring professionell digital kompetens, finansierat av ULF, och Lärares professionella digitala kompetens [Advancing teacher professional digital competence] som är finansierat av Vetenskapsrådet.

Hon ingår i nätverk som Göteborgsgruppen (Lärande och IT), TIMDA (Text, Information and Multimodality in the Digital Age network) och det Nationella literacynätverket.

Undervisning

Ewa undervisar på magisterprogrammet lärande och IT och förskollärarprogrammets språkkurser. Hon handleder även masterstudenter och doktorander.

Nyckelord

digitalisering, literacy, digital kompetens, interaktion, sociokulturell teori, förskoleklass