Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Anne Solli

Doktorand

Anne Solli
Doktorand
anne.solli@gu.se
031-786 2458

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Anne Solli

Mitt forskningsintresse riktar sig mot interaktion mellan elever, studenter, lärare som samtalar om kontroversiella samhällsfrågor med koppling till teknovetenskap. Frågorna kan handla om produktion av genetisk modifierade organismer (GMO) eller naturgasproduktion genom fracking. Jag undersöker hur olika kunskapsanspråk förhandlas, hur vetenskapliga data representeras, hur spänningar mellan synpunkter som står i konflikt med varandra hanteras och hur andras och egna antaganden utvärderas.
Bakgrunden från bioteknologiska laboratorier och ledning av produktion av utställningar på Universeum har gjort mig nyfiken på hur olika grupper, tex bioteknikforskare, ekonomer eller fysiklärare, lär sig värdera, tänka och tala på ett sätt som accepteras inom gruppen. I 2012 skrev jag en licentiatuppsats på Chalmers som handlade om hur bioteknikelever skolades i att förstå motstånd mot GMO som otillräcklig kunskap om ämnet. Jag blev sedan engagerad i ett samarbetsprojekt för att införa digitala metoder för att kartlägga kontroverser i ett skolsammanhang, som omfattade Göteborgs universitet, en gymnasieskola och Universeum. I 2015 finansierade Vetenskapsrådet en fortsättning av projektet vid universitetet, och jag engagerade mig i fortsatta forskarstudier.
 

Senaste publikationer

Controversy mapping: Navigating and mediating issues of concern
Anne Solli, Mark Elam, Åsa Mäkitalo
17th Biennal EARLI Conference on Research on Learning and Instruction. Tampere, Finland: 27 august - 2 september , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Students Exploring Online Information On Socio-scientific Controversies Using Digital Mapping Tools
Anne Solli, Thomas Hillman, Åsa Mäkitalo
ESERA conference, august 21 - 25, Dublin, Irland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Correlating Science Center Use With Adult Science Literacy: An International, Cross-Institutional Study
John H. Falk, Lynn D. Dierking, Lisa Prendergast Swanger, Nancy Staus, Mariana Back et al.
Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Att navigera i komplexa frågor: introduktion av digitala metoder i gymnasieskolan
Anne Solli, Åsa Mäkitalo
Forskning pågår. Göteborgs universitet den 2 november 2016,, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Engaging with controversy maps in a school science context
Anne Solli, Thomas Hillman, Åsa Mäkitalo
Fostering deliberative argumentation in schools towards the constitution of a deliberative democracy. 12th ICLS conference June 20-24 2016 in Singapore., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Holding multiple perspectives in a dialogical space: Mapping and negotiating controversial issues in an upper secondary school setting
Anne Solli, Åsa Mäkitalo
The EARLI SIG 10, 21 and 25 conference August 28-29 in Tartu, Estonia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Learning to argue as a biotechnologist: Disprivileging opposition to genetically modified food.
Anne Solli, Frank Bach, Björn Åkerman
Cultural Studies of Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Socializing into the the biotechnological discourse - an analysis of the argumentation about genetically modified crops
Anne Solli
Språk, diskurs och identitet, Niklas Gericke (Red.), Karlstad, Universitetstryckeriet, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Student alignment with the bioscience community in the GM food debate
Anne Solli
Science Education Research For Evidence-based Teaching and Coherence in Learning (Proceedings of the ESERA 2013 Conference) , Paper i proceeding 2013
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 13

2017

Controversy mapping: Navigating and mediating issues of concern
Anne Solli, Mark Elam, Åsa Mäkitalo
17th Biennal EARLI Conference on Research on Learning and Instruction. Tampere, Finland: 27 august - 2 september , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Students Exploring Online Information On Socio-scientific Controversies Using Digital Mapping Tools
Anne Solli, Thomas Hillman, Åsa Mäkitalo
ESERA conference, august 21 - 25, Dublin, Irland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Correlating Science Center Use With Adult Science Literacy: An International, Cross-Institutional Study
John H. Falk, Lynn D. Dierking, Lisa Prendergast Swanger, Nancy Staus, Mariana Back et al.
Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Att navigera i komplexa frågor: introduktion av digitala metoder i gymnasieskolan
Anne Solli, Åsa Mäkitalo
Forskning pågår. Göteborgs universitet den 2 november 2016,, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Engaging with controversy maps in a school science context
Anne Solli, Thomas Hillman, Åsa Mäkitalo
Fostering deliberative argumentation in schools towards the constitution of a deliberative democracy. 12th ICLS conference June 20-24 2016 in Singapore., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Holding multiple perspectives in a dialogical space: Mapping and negotiating controversial issues in an upper secondary school setting
Anne Solli, Åsa Mäkitalo
The EARLI SIG 10, 21 and 25 conference August 28-29 in Tartu, Estonia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2014

Learning to argue as a biotechnologist: Disprivileging opposition to genetically modified food.
Anne Solli, Frank Bach, Björn Åkerman
Cultural Studies of Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Socializing into the the biotechnological discourse - an analysis of the argumentation about genetically modified crops
Anne Solli
Språk, diskurs och identitet, Niklas Gericke (Red.), Karlstad, Universitetstryckeriet, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

2013

Student alignment with the bioscience community in the GM food debate
Anne Solli
Science Education Research For Evidence-based Teaching and Coherence in Learning (Proceedings of the ESERA 2013 Conference) , Paper i proceeding 2013
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 13

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?