Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Cecilia Wallerstedt

Universitetslektor

Cecilia Wallerstedt
Universitetslektor , Prefekt
Akademisk grad: Docent,
cecilia.wallerstedt@gu.se
031-786 3272
0766-183272

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Cecilia Wallerstedt

Jag är utbildad gymnasielärare i matematik och musik och jag disputerade 2010 i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap vid konstnärliga fakulteten. Mitt avhandlingsarbete ingick i ett tvärfakultativt forskningsprojekt om estetiska ämnen i förskolan. Jag studerade hur barn kunde utveckla sin förmåga att lyssna musikaliskt med förskollärares, grundskollärares och fritidspedagogers hjälp.

Sedan 2011 är jag anställd som lektor vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande och här har jag varit delaktig i och drivit två forskningsprojekt:

  • Musical Interaction Relying On Reflexion, ett projekt finansierat av EU:s sjunde ramprogram; Technology-enhanced Learning
  • Changing Notational Practices and the Transformation of Musical Knowing Among the Young in the Digital Age, ett GU-finansierat postdoc-projekt

Just nu är jag involverad i två forsknings- och samverkansprojekt:

  • Studier av konstnärligt seende, ett samarbete mellan Göteborgs universitet, forskare från Sverige, Norge och Finland samt Nordiska Akvarellmuseet, finansierat av Nordiska kulturfonden
  • Lekbaserad didaktik, ett samarbete mellan flera olika högskolor och förskolor som utforskar lek, lärande och undervisning i förskolans praktik, finansierat av Skolforskningsinstitutet

Jag är intresserad av vad det innebär att vara kunnig inom konst och musik och hur det går till att utveckla denna typ av förmågor. Kunskaper förändras i och med nya förutsättningar i samhället och inom musikens område har särskilt musikens digitalisering bidragit till förändrade villkor. Lärare i förskola och skola har i min forskning visat sig viktiga för att bidra till barn och ungas lärande. De praktiker jag främst studerat är förskolan samt pop- och rockundervisning i musikämnet på högstadiet. Den forskning jag just nu arbetar med rör förskolebarns möte med konst på museer samt utveckling av en lekbaserad praktik i förskolan.

Senaste publikationer

Visuell kultur för, med och av barn - En konstpedagogisk vandring på en konsthall och sökandet efter en försvunnen björn
Anna Berglund, Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Konstnärligt seende & Vad barn kan lära på museum, Skärhamn, Nordiska Akvarellmuseet, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

"ja tycker om B" - Barns deltagande i läs- och skrivundervisning i förskolan
Kerstin Botö, Annika Lantz-Andersson, Cecilia Wallerstedt
Forskning om undervisning och lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Estetiska uttrycksformer och lärande
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Förskolan och barns utveckling: Grundbok för förskollärare, Malmö, Gleerup, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Att stötta de yngsta förskolebarnens lärande i musik
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Förskolans yngsta barn: Perspektiv på omsorg, lärande och lek., Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

"Det är grå som en sill": Om lärande, frihet och begränsningar i konstpedagogisk verksamhet
Pernilla Lagerlöf, Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Ingrid Pramling Samuelsson
Konstnärligt seende och vad barn kan lära på museum, Skärhamn, Nordiska akvarellmuseet, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Konstnärligt seende och vad barn kan lära på museum
Cecilia Wallerstedt, Anna Berglund, Niklas Pramling
Skärhamn, Nordiska Akvarellmuseet, Samlingsverk 2017
Samlingsverk

Critical perspective in researching music education and equality – what, why and how?
Monica Lindgren, Åsa Bergman, Cecilia Björck, Carina Borgström Källén, Cecilia Wallerstedt
The 22nd Annual Conference of the Nordic Network for Research in Music Education, March 14-16 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Musik och gemenskap i förskolan: Redskap för delaktighet
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
H. Harju-Luukainen & A. Kultti (red.). Undervisning i flerspråkig förskola, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

A critical stance in researching music-learning processes.
Cecilia Wallerstedt
The 22nd conference of Nordic Network for Research in Music Education: Music Education and Equality. Academy of Music and Drama, University of Gothenburg March 14–16, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

"Then I will sing": Framing a popular music performance as a play activity
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
NERA 2017 Congress, 23‐25 March 2017, Copenhagen, Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 53

2017

Visuell kultur för, med och av barn - En konstpedagogisk vandring på en konsthall och sökandet efter en försvunnen björn
Anna Berglund, Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Konstnärligt seende & Vad barn kan lära på museum, Skärhamn, Nordiska Akvarellmuseet, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

"ja tycker om B" - Barns deltagande i läs- och skrivundervisning i förskolan
Kerstin Botö, Annika Lantz-Andersson, Cecilia Wallerstedt
Forskning om undervisning och lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Estetiska uttrycksformer och lärande
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Förskolan och barns utveckling: Grundbok för förskollärare, Malmö, Gleerup, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Att stötta de yngsta förskolebarnens lärande i musik
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Förskolans yngsta barn: Perspektiv på omsorg, lärande och lek., Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

"Det är grå som en sill": Om lärande, frihet och begränsningar i konstpedagogisk verksamhet
Pernilla Lagerlöf, Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Ingrid Pramling Samuelsson
Konstnärligt seende och vad barn kan lära på museum, Skärhamn, Nordiska akvarellmuseet, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Konstnärligt seende och vad barn kan lära på museum
Cecilia Wallerstedt, Anna Berglund, Niklas Pramling
Skärhamn, Nordiska Akvarellmuseet, Samlingsverk 2017
Samlingsverk

Critical perspective in researching music education and equality – what, why and how?
Monica Lindgren, Åsa Bergman, Cecilia Björck, Carina Borgström Källén, Cecilia Wallerstedt
The 22nd Annual Conference of the Nordic Network for Research in Music Education, March 14-16 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Musik och gemenskap i förskolan: Redskap för delaktighet
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
H. Harju-Luukainen & A. Kultti (red.). Undervisning i flerspråkig förskola, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

A critical stance in researching music-learning processes.
Cecilia Wallerstedt
The 22nd conference of Nordic Network for Research in Music Education: Music Education and Equality. Academy of Music and Drama, University of Gothenburg March 14–16, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

"Then I will sing": Framing a popular music performance as a play activity
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
NERA 2017 Congress, 23‐25 March 2017, Copenhagen, Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 53

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?