Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Cecilia Wallerstedt

Universitetslektor

Cecilia Wallerstedt
Universitetslektor , Prefekt
Akademisk grad: Docent,
cecilia.wallerstedt@gu.se
031-786 2372

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
40530 Göteborg
Fax: 031-786 2391

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 40530 Göteborg

Om Cecilia Wallerstedt

Jag är utbildad gymnasielärare i matematik och musik och jag disputerade 2010 i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap vid konstnärliga fakulteten. Mitt avhandlingsarbete ingick i ett tvärfakultativt forskningsprojekt om estetiska ämnen i förskolan. Jag studerade hur barn kunde utveckla sin förmåga att lyssna musikaliskt med förskollärares, grundskollärares och fritidspedagogers hjälp.

Sedan 2011 är jag anställd som lektor vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande och här har jag varit delaktig i och drivit två forskningsprojekt:

  • Musical Interaction Relying On Reflexion, ett projekt finansierat av EU:s sjunde ramprogram; Technology-enhanced Learning
  • Changing Notational Practices and the Transformation of Musical Knowing Among the Young in the Digital Age, ett GU-finansierat postdoc-projekt

Just nu är jag involverad i två forsknings- och samverkansprojekt:

  • Studier av konstnärligt seende, ett samarbete mellan Göteborgs universitet och Nordiska Akvarellmuseet
  • Lekbaserad didaktik, ett samarbete mellan flera olika högskolor och förskolor som utforskar lek, lärande och undervisning i förskolans praktik

Jag är intresserad av vad det innebär att vara kunnig inom konst och musik och hur det går till att utveckla denna typ av förmågor. Kunskaper förändras i och med nya förutsättningar i samhället och inom musikens område har särskilt musikens digitalisering bidragit till förändrade villkor. Lärare i förskola och skola har i min forskning visat sig viktiga för att bidra till barn och ungas lärande. De praktiker jag främst studerat är förskolan samt pop- och rockundervisning i musikämnet på högstadiet. Den forskning jag just nu arbetar med rör förskolebarns möte med konst på museer.

Senaste publikationer

Communicating in and about music
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Children's creative music-making with reflexive interactive technology, London, Routledge Research in Education , Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Crossing the boundary from music outside to inside of school: Contemporary pedagogical challenges
Cecilia Wallerstedt, Monica Lindgren
British Journal of Music Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Musik och kunskap: Reflektioner ur ett pedagogiskt-psykologiskt perspektiv, i spåren av musikens digitalisering
Cecilia Wallerstedt
M&STE - elektronisk tidskrift för konferensen musik & samhälle, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Responsive teaching, informal learning and cultural tools in year nine ensemble practice: A lost opportunity.
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
the NERA 44th Congress: Social justice, equality and solidarity in education? Helsinki, Finland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Musikdidaktik i förskolan: Att utveckla barns skapande förmåga
Cecilia Wallerstedt
Stockholm, Gothia fortbildning, Lärobok 2015
Lärobok

Playing by “the connected ear”: An empirical study of adolescents learning to play a pop song using Internet-accessed resources
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Research Studies in Music Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Micro-genetic development of timing in a child
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling, Roger Säljö
Mind, Culture and Activity, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 43

2016

Communicating in and about music
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Children's creative music-making with reflexive interactive technology, London, Routledge Research in Education , Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Crossing the boundary from music outside to inside of school: Contemporary pedagogical challenges
Cecilia Wallerstedt, Monica Lindgren
British Journal of Music Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Musik och kunskap: Reflektioner ur ett pedagogiskt-psykologiskt perspektiv, i spåren av musikens digitalisering
Cecilia Wallerstedt
M&STE - elektronisk tidskrift för konferensen musik & samhälle, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Responsive teaching, informal learning and cultural tools in year nine ensemble practice: A lost opportunity.
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
the NERA 44th Congress: Social justice, equality and solidarity in education? Helsinki, Finland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2015

Musikdidaktik i förskolan: Att utveckla barns skapande förmåga
Cecilia Wallerstedt
Stockholm, Gothia fortbildning, Lärobok 2015
Lärobok

Playing by “the connected ear”: An empirical study of adolescents learning to play a pop song using Internet-accessed resources
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Research Studies in Music Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Micro-genetic development of timing in a child
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling, Roger Säljö
Mind, Culture and Activity, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 43

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?