Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Pia Williams

Professor

Pia Williams
Professor
Docent.
Akademisk grad: Docent,
pia.williams@ped.gu.se
031-786 2246

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg
Arbetsuppgifter: Stf enhetschef - Enheten för lärande och undervisning


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Pia Williams

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse är riktat mot området Early Childhood Education, med särskilt fokus på problemställningar som rör barns villkor för lärande och utveckling i olika pedagogiska sammanhang som exempelvis i förskolan. Framför allt har jag studerat frågor med avseende på yngre barns lärande och då specifikt samarbetets betydelse (peer collaboration). Aktuella forskningsprojekt som jag är delaktig i handlar om att studera gruppstorlekens betydelse i förskolan för barns möjligheter att lära, utvecklas och må bra, samt i relation till olika målområden i förskolans läroplan. Ett annat projekt handlar om förskollärarkompetens generellt och i relation till olika innehållsområden. Båda projekten  är finansierade av Vetenskapsrådet.

Undervisningsintressen
Förskolepedagogik, barns lärande, förskoledidaktik.

Nyckelord
Early Childhood Education, förskola, barns samlärande, barns kommunikation och interaktion, gruppstorlek i förskolan, förskollärarkompetens.

Senaste publikationer

Pedagogical leadership and families in Swedish preschool
Sonja Sheridan, Pia Williams
In S. Garvis & E. Eriksen Ødegaard (Eds.), Nordic Dialogues on Children and Families., New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

The Swedish preschool quality
Pia Williams, Sonja Sheridan
Paper presented at Early Childhood Care and Education Conference, Moscow, Russia. 10-13 May., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Undervisningsbegreppet och dess innebörder uttryckta av förskolans lärare
Agneta Jonsson, Pia Williams, Ingrid Pramling Samuelsson
Forskning om undervisning och lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Swedish preschool teachers' ideas of the ideal preschool group
Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams, Sonja Sheridan, Anette Hellman
Journal of Early Childhood Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The Swedish preschool system in transition
Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams
In C. Dalli & A. Meade (Eds.), Research, policy and advocacy in the Early Years, Wellington, NZCER PRESS, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Då vet man att barngruppen är för stor
Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
Göteborgs-Posten, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Kvaliteten är viktigast
Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
Lärarnas Tidning, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Conducting research in preschool as a culturally sensitive environment
Jonna Larsson, Pia Williams, Ann Zetterqvist
EECERA European Early Childhood Education Research Association, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preschool teachers communicating values to children
Ingibjorg Sigurdardottir, Pia Williams
EECERA European Early Childhood Education Research Association, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Group size in preschool. Implications for development and quality
Pia Williams
The Nordic Educational Research Association (NERA) Helsinki Finland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 67

2018

Pedagogical leadership and families in Swedish preschool
Sonja Sheridan, Pia Williams
In S. Garvis & E. Eriksen Ødegaard (Eds.), Nordic Dialogues on Children and Families., New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

The Swedish preschool quality
Pia Williams, Sonja Sheridan
Paper presented at Early Childhood Care and Education Conference, Moscow, Russia. 10-13 May., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Undervisningsbegreppet och dess innebörder uttryckta av förskolans lärare
Agneta Jonsson, Pia Williams, Ingrid Pramling Samuelsson
Forskning om undervisning och lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2016

Swedish preschool teachers' ideas of the ideal preschool group
Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams, Sonja Sheridan, Anette Hellman
Journal of Early Childhood Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The Swedish preschool system in transition
Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams
In C. Dalli & A. Meade (Eds.), Research, policy and advocacy in the Early Years, Wellington, NZCER PRESS, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Då vet man att barngruppen är för stor
Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
Göteborgs-Posten, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Kvaliteten är viktigast
Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
Lärarnas Tidning, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Conducting research in preschool as a culturally sensitive environment
Jonna Larsson, Pia Williams, Ann Zetterqvist
EECERA European Early Childhood Education Research Association, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preschool teachers communicating values to children
Ingibjorg Sigurdardottir, Pia Williams
EECERA European Early Childhood Education Research Association, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Group size in preschool. Implications for development and quality
Pia Williams
The Nordic Educational Research Association (NERA) Helsinki Finland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 67

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?