Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Konferenser

2017

2017-04-20 t o m 2017-04-22
European Teacher Education Network årliga konferens - ETEN2017
Läs mer

2017-04-26
Kvalitetsbedömningar i förskolan - ECERS 3
Läs mer

2017-06-19
Konferens om skolans digitalisering
Läs mer

2017-08-14 t o m 2017-08-15
Nationell konferens i pedagogiskt arbete
Läs mer

2017-10-31
Forskning pågår
Läs mer

 


2016

2016-11-02
Forskning pågår 2016
Läs mer

 


2015

2015-10-28
Forskning pågår 2015
Läs mer

2015-02-20 samt 2015-04-24
Villkor för barndom
Läs mer

2015-03-10
Man ser inte gruppen för alla barn - individer, grupper och kommunikativa möten i förskolan. En-dagskonferens för förskollärare. Läs mer

2015-04-16
Possible - Desirable - Plausible. Different contexts and different perspectives in research on preschool mathematics
Läs mer

2015-06-07 - 2015-06-11
CSCL 2015 - the 11th International Conference on Computer Supported Collaborative Learning.
Läs mer
 


2014

2014-11-20
Digital barndom?
Halvdagskonferens för verksamma fritidspedagoger. Läs mer

2014-10-01 - 2014-10-03
European Marine Science Educators Association 2014 Conference - EMSEA14
Läs mer

 


2013

2013-10-24
Nationell nätverksträff för naturvetenskap i förskolan.
Läs mer

2013-10-10
Vad är viktigast i förskolan? - Om dokumentation, utvärdering och utveckling.

Varför ska man överhuvudtaget dokumentera i förskolan? Ett svar är att det handlar om att kunna få syn på vilka möjligheter barnen ges att lära och utvecklas i enlighet med förskolans värdegrund och uppdrag samt med målen för verksamheten. Men är det så det används? I Skolinspektionens utvärdering lyfts dokumentation fram som ett förbättringsområde. Samtidigt så slopas nu skriftliga omdömen i vissa av skolans årskurser, med hänvisning till att det tar för mycket tid. Dokumentation förespråkas vara ett verktyg för pedagoger i kvalitetssäkringen av verksamheten där kunskap om barns lärprocesser kan göras synliga. Men hur går det till? Och varför kallar vi det pedagogisk dokumentation, d v s hur används dokumentation för att den ska bli pedagogisk? Och vad händer om vi inte dokumenterar?

Program

 


2012

2012-10-18
Förskolans innehåll och barns lärprocesser

Förskolans reviderade läroplan pekar ut ett ökat krav på kunskap och lärande. Men vad innebär det i förskolans kontext? Vi vill inte att det ska bli "skolämnen'' i förskolan, men likväl är det olika dimensioner av det som senare blir skolämnen som poängteras i läroplanen. Samtidigt med dessa krav gör skolinspektionens kvalitetsutvärderingar som visar att det finns vissa innehåll som behöver utvecklas i förskolan, såväl som att många lärare har svårt för att förstå vad lärprocessen egentligen är och hur den ser ut. Det är runt dessa frågor vi kommer att centrera denna konferens!

Program

-------------------

2012-08-22 - 2012-08-25
EUROCALL

European Association for Computer Assisted Language Learning

KONTAKT:
Sylvi Vigmo, sylvi.vigmo@ped.gu.se

Läs mer
 


2011

2011-10-06
Barns bästa! Attityder om hem, förskola, kunskap, barn, barndom och normalitet

I ljuset av ökade nedskärningar har en diskussion om ökande barngrupper och förskolans kvalitet vuxit fram. Ofta framstår begreppet "barn bästa" som argument för olika beslut i förskolan. Inte minst hör vi röster i media debatten med dessa förtecken. Vi har nu en ny förskollärarutbildning, en reviderad läroplan för förskolan och ny skollag att ta hänsyn till.

På denna konferens kommer attityder om "barns bästa" att diskuteras utifrån fyra olika perspektiv: Barns perspektiv på hur förskolan borde fungera, barnkonventionen och policydokument, media och aktuell forskning om barn och barndom ifrån Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
 

Program (pdf)

 


2010

2010-10-21
Förskolans förändrade uppdrag

Regeringen vill att förskolans pedagogiska uppdrag ska utökas, inte minst inom skriftspråkande, matematik och naturvetenskap, men också med avseende på utvärdering av förskolans verksamhet. Samtidigt planeras för en ny förskollärarutbildning. Båda dessa ambitioner har begreppet didaktik som ledstjärna. Vi vill därför under denna dag belysa och diskutera vad detta kan innebära för förskolans praktik.
 

Sidansvarig: Birgitta Roos Haraldsson|Sidan uppdaterades: 2017-04-07
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?