Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Innehåll

 

Program

08:30Registrering

09:00-10:00

Hus C
Margaretha Huitfelts Auditorium

Introduktion
Keynote – Prof Neil Selwyn Monash University, AU http://newmediaresearch.educ.monash.edu.au/lnm/prof-neil-selwyn/

Digital Technology & Education - Ten Things To Talk About
We all know that the use of digital technology in education is 'complex' and 'complicated' ... but why exactly is this? More importantly, what can we do about it? In this talk, Neil Selwyn will highlight some of the big issues surrounding the digitization of education and pose a key question .... 'How might things be otherwise?
 

 Hus BFika

10:30-12:00

Hus C
Margaretha Huitfelts Auditorium

Keynote - Dr Ben Williamson, University of Stirling, UK https://www.stir.ac.uk/people/18084

Coding for what? Lessons from computing in the curriculum
Programming code and computer science are being embedded in schools in Europe, north America and beyond. At the same time, learning to code clubs and digital making activities are proliferating outside schools. Why all the interest in coding and making? Ben Williamson will present some lessons from coding in the UK, drawing from research on the political agencies, commercial firms, think tanks, campaigners, pressure groups, philanthropic funders and venture capital investors shaping school policies and practices at massive scale.

Paneldebatt - om skolans digitalisering & programmeringens framträdande roll som en kritisk fråga
I panelen: Ingela Bursjöö, Göteborgs stad, Anette Jahnke, iFOUS/University of Gothenburg, Carl Heath, RISE Interactive, Neil Selwyn and Ben Williamson.

Moderator: Thomas Hillman, University of Gothenburg

 Hus BLunch
13:00-13:30Valbara sessioner 1. Läs mer om resp session här>>
 AK2 136

1a) Spelbaserat lärande, vad forskningen säger och hur man gör det på rätt sätt – Jonas Linderoth

 AK2 133

1b) Personliga läsappar - Wolmet Barendregt, Ylva Hård af Segerstad & Leona Bunting

 AK2 137

1c) ”Ska man läsa texten?” Multimodalitet och digitala texter i undervisning och bedömning – Sylvana Sofkova Hashemi och Anna-Lena Godhe

 AK2 138

1d) Fritt skapande med digitala verktyg? - Cecilia Wallerstedt & Pernilla Lagerlöf

 AK2 140

1e) Humanoida robotar i skolan – hur ser vi på det? - Sofia Serholt

13:40-15:10Valbara sessioner 2. Läs mer om sessionerna här>>
 AK2 134

2a) Den pedagogiska speldesignens grunder – Jonas Linderoth

Workshop. Max 25 pers.

 AK2 135

2b) Digitala läromedel i matematikundervisningen - möjligheter och utmaningar - Marie Utterberg & Martin Tallvid

Workshop. Max 50 pers.

 AK2 139

2c) Multimodalitet i digitala klassrum – workshop kring bedömning av multimodala texter - Sylvana Sofkova Hashemi & Anna-Lena Godhe

Workshop. Max 50 pers

 AK2 138

2d) Digitala verktyg i förskola och förskoleklass – Malin Nilsen & Ewa Skantz Åberg

 AK2 136

2e) Lärares professionella lärande i sociala medier – Annika Bergviken Rensfeldt, Annika Lantz Andersson, Mona Lundin, Thomas Hillman & Louise Persson

IT-mässan som forum för lärares fortbildning - Catarina Player Koro & Annika Bergviken Rensfeldt

 AK2 1372f) Critical literacy i digitaliserad klassrum – Lisa Molin

Att kritiskt läsa på Internet – användbara strategier och vanliga fallgropar. - Ewa Wennås Brante

 Fika

15:30-17:00

Hus A
AK2 133 - AK2 140

EdCamp – mer information om vad ett EdCamp är finns på http://edcamp.se/om/

Under dagen kan ni skriva frågor som ni vill diskutera på EdCampet på konferensens TodaysMeet – PopUpDig17
Information om vilka frågor som diskuteras och i vilka rum ges på twitter. Följ @gu_lit så får du informationen där!

 

 

 

Sidansvarig: Birgitta Roos Haraldsson|Sidan uppdaterades: 2017-06-19
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?