Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Forskarskola i kommunikation och relationer som grundläggande för barns lärande (FoRFa)

Det övergripande syftet med forskarskolan är att erbjuda en forskarutbildning av hög kvalitet som kan utgöra ett nav för kunskapsutveckling som bidrar till utvecklingen av förskolan och skolan. Forskarskolan erbjuder förskollärare och lärare för tidigare åldrar (upp till ca 8år) möjlighet att delta i utbildning på forskarnivå, så att de inom en sammanlagd tid av högst fyra år på 50% ska kunna uppnå en licentiatexamen.

ett nav för kunskapsutveckling som bidrar till utvecklingen av förskolan och skolanUtbildningen ska bidra till att bygga upp förskolans och grundskolans kunskapsbas och öka antalet lärare med utbildning på forskarnivå i dessa verksamheter.

Forskarskolan i kommunikation och relationsskapande som grundläggande för yngre barns lärande tar sin utgångspunkt i det faktum att hur dessa processer ser ut är avgörande för att skapa goda utvecklingsmöjligheter för barn. Forskarskolan skall erbjuda doktorander till en filosofie licentiatexamen en högkvalitativ utbildning inom detta forskningsfält. Doktoranderna kommer att bedriva forskning och ta forskarutbildningskurser vid universitetet på halvtid och arbeta i verksamheten med yngre barn halvtid. Det område som på engelska benämns ”early childhood education” omfattar vanligtvis verksamheter för barn upp till ca 8 år. För svenska förhållanden omfattar detta således förskolan, förskoleklassen och de första åren av grundskolan.

Syftet med forskarskolan är att utveckla doktorandernas förmåga att bedriva teoretiskt, metodologiskt och etiskt god forskning och deras förmåga att bedriva utvecklingsarbete i pedagogiska institutioner för yngre barn. Forskarskolan ges i samarbete mellan sex lärosäten: Göteborg, Linköping, Malmö, Karlstad, Kristianstad och Mälardalen.

Satsningen på licentiandutbildning för yrkesverksamma lärare och förskollärare ska bidra till att ytterligare stärka det vetenskapliga förhållningssättet hos lärare och förskollärare, höja kvaliteten i undervisningen och öka skolans och förskolans kunskapsbas.

Den forskarstuderande ska arbeta som lärare eller förskollärare i skolan eller förskolan under studietiden. Detta för att behålla kopplingen till den dagliga verksamheten.

Ett sedan tidigare utvecklat nationellt samarbete
Forskarskolan baseras på ett sedan tidigare utvecklat nationellt samarbete mellan Malmö högskola, Göteborgs universitet, Linköpings universitet, Karlstad universitet och Högskolan Kristianstad. Detta samarbete har resulterat i tre etablerade forskarskolor inom detta kunskapsfält (se www.mah.se/lut/FoBa, www.mah.se/lut/FoFoBa och www.mah.se/lut/FoBaSM) till vilken denna forskarskola (FoRFa) nu knyts. Forskarskolan har en stark förankring i lärarutbildning, vilket bedrivs vid samtliga ingående lärosäten och en nära koppling till förskolans och skolans pedagogiska praktik.

Sidansvarig: Malin Behnke|Sidan uppdaterades: 2014-01-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?