Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kalendarium

Förskolors dokumentationsdilemman

Tid: 2020-01-28 kl 15:00,

Evenemangstyp: Seminarium

Idag hörs allt fler röster från förskolans personal att de fått nog, de vill vara med barnen, inte ägna sin tid åt dokumentation och administration.

Föreläsare: Ann-Charlotte Lindgren, institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet, universitetsadjunkt och programledare för förskollärarprogrammet

Staden där vi läser för våra barn - en mobilisering för jämlikhet där alla kan bidra

Tid: 2020-02-03 kl 15:00,

Evenemangstyp: Seminarium

I en stad där vi läser för och med våra barn är fler behöriga till gymnasiet, fler kan vidareutbilda sig och fler har lättare att få jobb. Tänk att den enkla sagostunden kan bidra till så mycket.

Matematikk i barnehagealder - perspektiver fra forskningen i FILIORUM, Senter for barnehageforskning Universitetet i Stavanger

Tid: 2020-02-19 kl 15:00,

Evenemangstyp: Seminarium

Det har det siste tiåret vært et økende fokus på matematikk i tidlig alder i nordisk sammenheng. Ved Universitet i Stavanger har det siden 90-tallet vært arbeidet med dette området og flere prosjekter har vært og er i ferd med å gjennomføres der matematikk i barnehagen er inkludert. I denne presentasjonen vil jeg presentere sentrale funn fra et av disse prosjektene: Stavangerprosjektet-Det lærende barnet. Dette prosjektet har fulgt over 1000 barn fra toddleralder til 5. klasse.

Föreläsare: Professor Elin Lie Reikerås, Universitetet i Stavanger, vetenskaplig ledare för FILIORUM - Senter for barnehageforskning i Stavanger, Norge.

Kommunikation i förskolan: Förskollärares och barnskötares kommunikation med föräldrar i ett digitaliserat medielandskap

Tid: 2020-02-25 kl 15:00,

Evenemangstyp: Seminarium

Varför vill inte förskolechefen att personalen använder ordet kram i veckobreven? Varför duckar föräldrarna under en tvättlina som löpar genom förskolans hall? Och varför befarar personalen att kommunens nya, obligatoriska lärplattform ska försvåra, snarare än underlätta, kommunikationsarbetet?

Föreläsare: Linn Eckeskog, institutionen för kultur- och medievetenskaper, Umeå universitet

Rättighetsbaserad förskola: Barnet som rättighetsbärare

Tid: 2020-03-31 kl 15:00,

Evenemangstyp: Seminarium

Föreläsarna berättar om sin resa från en liten kommunal förskola till ett helt förskoleområde som satsar på att göra barnen till rättighetsbärare.

Föreläsare: Karolina Åkesson och Mia Östlund, Eslövs kommun

Problemlösning och elevgenererade problem i en förskoleklass

Tid: 2020-04-28 kl 15:00,

Evenemangstyp: Seminarium

Vad är ett problem och vilka problem hittar elever själva på? Nyvunna forskningsresultat från en italiensk studie (DiMartino, 2019) visar att positiva attityder till problemlösning förändras till negativa under de tidiga skolåren.

Föreläsare: FD Rimma Nyman är univeritetslektor i pedagogiskt arbete och har ett särskilt intresse för matematikdidaktik, vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)

Med kroppen som illustration

Tid: 2020-04-28 kl 15:00,

Evenemangstyp: Seminarium

En bild säger mer än tusen ord- eller hur är det egentligen? Är det så att säga "lättare" att lära sig något om man samtidigt har tillgång till en bild?

Föreläsare: Anneli Bergnell, Sektionen för förskollärar- och lärarutbildning, Högskolan i Borås

Forskningsbaserat språkstödjande arbetssätt i förskolan

Tid: 2020-05-04 kl 13:00,

Evenemangstyp: Seminarium

Att ge tidiga insatser till barn gällande språk och kommunikation, något som enig forskning slår fast, gynnar alla barns tal, läs, och skrivförmåga senare i skolan och i livet.

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2014-08-21
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?