Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Moraliskt arbete i förskolan. Om regler och moralisk ordning i barn-barn och vuxen-barn interaktion

Seminarium

På ett allmänt plan handlar avhandlingsstudien om hur barn sinsemellan, och tillsammans med pedagoger, gör ett moraliskt arbete i vardagliga situationer på förskolan. De situationer som är i fokus ses som problematiska av deltagarna själva, där man hanterar brott mot regler både i lekar eller mot institutionella moraliska ordningar på förskolan.

Data bygger på videoinspelningar av vardagliga rutinaktiviteter såsom lek inomhus och utomhus, sällskapsspel, måltidssituationer och samlingar. Övergripande visar denna avhandling på hur förskolebarns moraliska arbete är nära knutet både till barns sociala organisering av kamratgruppsrelationer och till deras deltagande i situerade lek- och spelaktiviteter. Vidare framkommer att barn som en del av sitt samspel skapar gemensamma normer i/för sin kamratgrupp som delvis skiljer sig från vuxenvärlden.

Föreläsare: Magnus Karlsson, Göteborgs universitet

Datum: 2018-03-20

Tid: 15:00 - 16:30

Kategorier: Barn- och ungdomsvetenskap

Arrangör: Kollegiet för didaktik och barns lärande

Plats: Pedagogen, hus B, Läroverksgatan 15, lokal BE 014

Evenemangslänk: Läs mer om Moraliskt arbete i förskolan. Om regler och moralisk ordning i barn-barn och vuxen-barn interaktion

Kontaktperson: Malin Nilsen

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2010-07-01
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?