Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Problemlösning och elevgenererade problem i en förskoleklass

Seminarium

Vad är ett problem och vilka problem hittar elever själva på? Nyvunna forskningsresultat från en italiensk studie (DiMartino, 2019) visar att positiva attityder till problemlösning förändras till negativa under de tidiga skolåren.

Det är med utgångspunkt i detta som Rimma Nyman tar upp frågan om problemlösning med elever i en svensk förskoleklass. Samtalet utmynnar i elevgenererade problem och olika lösningar på ett problem i en elevnära kontext. Under seminariet presenterar hon dessa problem och lösningar, samt diskuterar uppslag för undervisning genom problemlösning och fortsatt forskning om problemlösning som mål och medel.

Föreläsare: FD Rimma Nyman är univeritetslektor i pedagogiskt arbete och har ett särskilt intresse för matematikdidaktik, vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)

Datum: 2020-04-28

Tid: 15:00 - 16:30

Kategorier: Pedagogik och didaktik, Barn- och ungdomsvetenskap

Arrangör: EMLA/IPKL

Plats: Pedagogen, hus B, Läroverksgatan 15, lokal: B2 214

Evenemangslänk: Läs mer om Problemlösning och elevgenererade problem i en förskoleklass

Kontaktperson: Camilla Björklund

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2010-07-01
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?