Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Med kroppen som illustration

Seminarium

En bild säger mer än tusen ord- eller hur är det egentligen? Är det så att säga "lättare" att lära sig något om man samtidigt har tillgång till en bild?

I förskolan behandlas ofta naturvetenskapligt innehåll med hjälp av just bilder eller andra illustrationer såsom modeller, experiment, rörelse, fantasilek osv, vilket förutsätts ge barn möjlighet att få uppleva, upptäcka, uttrycka och lära naturvetenskap med hela kroppen och alla sinnen. Ibland görs detta dock utan att barnen får någon ytterligare förklaring som kopplar ihop aktiviteten med det ibland ganska komplicerade naturvetenskapliga innehåll som står i fokus. Barnen förväntas då att självständigt lägga märke till det som illustrationerna vill visa. Finns det en föreställning om att sinnliga, kroppsbaserade, roliga och fantasieggande inslag i sig gör att något komplicerat blir enklare att både bli intresserad av och att skapa sig en mening om? Under detta seminarium diskuteras illustrationer i förskolans undervisning med ett särskilt fokus på sådana där vi tar kroppen som hjälp för att illustrera naturvetenskapliga begrepp och fenomen.

Föreläsare: Anneli Bergnell, Sektionen för förskollärar- och lärarutbildning, Högskolan i Borås

Datum: 2020-04-28

Tid: 15:00 - 16:30

Kategorier: Barn- och ungdomsvetenskap, Pedagogik och didaktik

Arrangör: Kollegiet för didaktik och barns lärande, IPKL

Evenemangslänk: Läs mer om Med kroppen som illustration

Kontaktperson: Malin Nilsen

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2010-07-01
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?