Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyheter

  • Skolans digitalisering i fokus på konferens

    [2019-05-21] Den kostnadsfria konferensen #PopUpDig19 ges för tredje året i rad och har i år digital kompetens- och verksamhetsutveckling som tema. Temat knyter an till högaktuella frågor om skolans pågående digitalisering, som lärares digitala kompetens och det förändringsarbete för verksamheten som det innebär.

  • Nya professorer installerade

    [2019-05-14] Årets professorsinstallation avhölls 10 maj. Under högtidliga former på Göteborgs konserthus installerades universitetets nya professorer, bland dem fyra professorer vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten.

  • Nationell konferens med fokus på lärarprofession dokumenterad

    [2019-05-07] Göteborgs universitet stod som värd för den tredje nationella konferensen i pedagogiskt arbete, en konferens som nu finns digitalt dokumenterad i rapportform.

  • Med kritiskt perspektiv på digitalisering av utbildning

    [2019-04-25] Utbildningsvetenskapliga fakulteten har antagit Annika Bergviken Rensfeldt, verksam vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, som docent i pedagogik.

  • Två IPKL-avhandlingar bland de tio mest lästa under 2018

    [2019-04-18] På Skolporten.se placerar sig två avhandlingar skrivna av doktorander på IPKL bland de tio mest lästa pedagogiska avhandlingarna under 2018. Det är Malin Nilsens "Barns och lärares aktiviteter med datorplattor och appar i förskolan" på plats nummer tre och Christer Mattssons "Extremisten i klassrummet. Perspektiv på skolans förväntade ansvar att förhindra framtida terrorism" på plats nummer tio.

  • Hög kvalitet på förskollärar- och grundlärarutbildningen i Göteborg

    [2019-04-16] Göteborgs universitet får betyget hög kvalitet för sina utvärderade lärarprogram i den utvärdering som Universitetskanslerämbetet, UKÄ, tillkännager idag, 16 april.

  • Skolanställda ambivalenta när de hanterar våld i skolan

    [2019-04-11] Skolan är den plats där svenska ungdomar oftast blir utsatta för våld av olika slag och utsätter andra ungdomar för samma sak. Samtidigt har skolpersonal ett ambivalent förhållande till hur våld och konflikter i skolan bör hanteras, där en polisanmälan signalerar att de förlorat kontrollen. Det framgår av en studie vid Göteborgs universitet.

  • Åtta projekt får medel för praktiknära skolforskning inom regeringsuppdraget ULF

    [2019-03-30] Åtta forskningsprojekt har 28 mars beviljats medel som de första projekten inom regeringsuppdraget om samarbete kring praktiknära forskning i skolan - ULF.

  • Kollektiv textförståelse utvecklas i scenisk gestaltning

    [2019-03-26] Teaterföreställningar bygger vanligen på ensemblers gestaltning av en specifik dramatext. Men vägen till föreställning innebär en komplicerad process där skådespelare och regissör koordinerar textförståelse. Det visar en aktuell avhandling vid Göteborgs universitet som undersökt hur elever och lärare utvecklar gemensam textförståelse under arbetet från dramatext till scentext.

  • Läroböcker uppmanar till lojalitet och varnar för civil olydnad

    [2019-03-25] Skolans demokratiuppdrag innebär att eleverna ska formas till goda samhällsmedborgare och samtidigt utbildas till att vara kritiska och ifrågasättande. Men läroböckerna varnar uttryckligen eleverna för civil olydnad, ifrågasättande och bristfälligt stöd för det svenska statsskicket, visar en avhandling vid Göteborgs universitet och Högskolan Väst.

Fler nyheter

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2017-06-21
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?