Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyheter

  • Mässor och konferenser centrala när agendan sätts för skolans digitalisering

    [2018-02-08] Konferenser, skolmässor och sociala medier beskrivs ofta som viktiga och demokratiska mötesplatser för skolan och för lärare. Enligt den bilden kan lärare där göra sina röster hörda, lyfta fram och diskutera relevanta pedagogiska frågor och dela framgångsrika undervisningskoncept och metoder. I en studie från Göteborgs universitet framställs en helt annan bild.

  • Digital teknologi stöttar elevers lärande om havet

    [2018-01-23] Virtuella plattformar kan praktiskt taget föra havet till klassrummen och fungera som ett stöd för elevers medvetenhet om havets betydelse. Det framgår av en avhandling från Göteborgs universitet.

  • Instruktören avgörande i sjökaptensutbildningens virtuella utbildningsmiljö

    [2018-01-15] Det är långt ifrån självklart hur blivande sjökapteners färdigheter utvecklas i utbildningens uppbyggda miljöer och hur den simulerade verkligheten där relaterar till arbetet ombord på ett fartyg. En ny avhandling från Göteborgs universitet understryker hur avgörande instruktörens funktion är.

  • Undersöker hur lärare använder sociala medier

    [2017-11-15] Hallå Annika Lantz-Andersson och Mona Lundin, båda vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, som för Skolverkets räkning gjort en populärvetenskaplig forskningsbevakning om sociala medier som en arena för lärares fortbildning.

  • Roger Säljö hedersdoktor vid Universitetet i Agder

    [2017-11-08] Universitetet i Agder har utsett fem nya hedersdoktorer i samband med universitetets 10-årsjubileum. En av dessa fem är professor Roger Säljö från inst för pedagogik, kommunikation och lärande.

  • 34 miljoner från Vetenskapsrådet till utbildningsvetenskap

    [2017-11-01] Två forskarskolor och två forskningsprojekt vid Göteborgs universitet har tilldelats drygt 34 miljoner kronor i Vetenskapsrådets utlysning inom utbildningsvetenskap.

  • Högtidlig examenshögtid vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

    [2017-10-25] Under högtidliga former avhölls den 13 oktober för tredje gången en examenshögtid vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten.

  • Tre frågor till Sonja Sheridan

    [2017-10-18] Hallå där Sonja Sheridan, professor emerita i pedagogik vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, som har blivit invald till portalen AcademiaNet efter nominering av Vetenskapsrådet.

  • Forskning om genus, skola och våld får Forte-finansiering

    [2017-10-11] Ylva Odenbring, docent vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, är en av forskarna vid Göteborgs universitet som får forskningsmedel i Fortes stora utlysning inom hälsa, arbetsliv och välfärd. Hon får drygt 3,5 mnkr till sitt forskningsprojekt om genus, skola och våld.

  • Svårt för fritidshem att kompensera för barns olika livsvillkor

    [2017-10-11] Trots formulerade likvärdighetsideal riskerar fritidshem att upprätthålla och reproducera strukturella skillnader i barns liv. Boendesegregationen har gett homogena grupper vad gäller social bakgrund. Dessutom försvårar mycket stora grupper för personalen att erbjuda god pedagogisk verksamhet. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet.

Fler nyheter

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2017-06-21
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?