Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nationell studievägledarkonferens på Pedagogen

Nyhet: 2019-10-15

Ett ögonblick Charlotte Baagøe, Kerstin Jaktén och Anja Ryne, studievägledare inom Göteborgs universitets lärarutbildning och några av dem som håller i programmet för en nationell nätverkskonferens för studievägledare inom lärarutbildning, en konferens som hålls på Pedagogen 17-18 oktober.

Hur har ni jobbat för att sätta ihop konferensprogrammet?
– Konferensen är årligt återkommande, men anordnas av olika lärosäten enligt ett rullande schema. Senast den hölls på Göteborgs universitet var 2002 och i år är det alltså dags igen. Man kan säga att konferensen vilar på tre ben: den är ett erfarenhetsutbyte mellan oss studievägledare inom lärarutbildningarna på olika lärosäten, den ger en möjlighet att visa upp lite av GU:s lärarutbildning och det innebär ett möte med Skolverket, som är ett stående inslag på denna konferens.

– Vi är åtta studievägledare och en utbildningshandläggare från Utbildningsvetenskapliga fakulteten som sedan förra hösten har arbetat med konferensplaneringen. Vi har slagit våra kloka huvuden ihop för att ta fram ett program som till stor del utgår från innehållet i våra lärarprogram. Förhoppningen är att kunna inspirera genom goda exempel från vår egen lärarutbildning. Vi har även avsatt tid för erfarenhetsutbyten, som efterfrågas i den här gruppen. Det är alltid givande att diskutera hur andra lärosäten gör med samma frågor som vi själva brottas med. Dessutom är alltså också företrädare för Skolverket inbjudna för att uppdatera oss på gammalt och nytt gällande lärarlegitimationer.

Ni har alla arbetat länge med studievägledning inom lärarutbildning. Hur har arbetet förändrats över tid?
– Den stora förändringen kom 2011 med lärarlegitimationsreformen och efterdyningarna av den. Än i dag finns ju många obehöriga lärare och ett stort behov av utbildade lärare. För oss som möter människor på väg in i lärarutbildning är det tydligt att det finns en konflikt mellan å ena sidan kvalitetskraven för lärarutbildningen och lärarexamen och å andra sidan delar av samhället och en del enskilda individer, som vill ha korta, snabba och enkla vägar till en examen.

– Vi har ju också fått fler och flexiblare vägar till en lärarexamen. Det i sig innebär nya krav på att överblicka och förmedla ett ganska komplext utbud. Vi arbetar också i stor utsträckning med ett livslångt lärande. Många yrkesverksamma lärare kontaktar oss för att utöka sin lärarlegitimation med behörigheter i fler åldersgrupper och ämnen, och där skulle vi kanske önska att universitet och högskolor kunde erbjuda fler och djupare ämnesstudier via fristående kurser. Lärosätenas utbud svarar tyvärr inte alltid upp till de möjligheter som förordningstexterna ger.

Finns det någon övergripande fråga idag för er som jobbar med studievägledning inom lärarutbildningen?
– Vi ser nog inte att det skulle finnas en övergripande fråga. Men studievägledarens pedagogiska uppgift har förändrats. Med tanke på lärarutbildningens komplexitet, fler vägar till lärarexamen och kraven på lärarlegitimation, ställs vår förmåga att förklara och förmedla komplexa förhållanden på prov dagligen. Och precis som tidigare handlar ett bärande inslag i vår funktion om den stående utmaningen i hur man på bästa sätt kan överbrygga skillnaden mellan där man står idag och dit man vill komma.

På konferensen 17-18 oktober presenteras bland annat punkter som: Konflikthantering, gruppdynamik och ledarskap inom lärarprogrammen, Extremisten i klassrummet, Fler vägar in i läraryrket samt Temat ”Hållbar utveckling med människan i centrum” inom Ämneslärarprogrammet.

Program för konferensen

AV:

Artikeln publicerades först på: uf.gu.se

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2010-06-17
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?