Till startsida
Sitemap
To content Read more about how we use cookies on gu.se

Elisabeth Mellgren

Senior lecturer

Elisabeth Mellgren
Senior lecturer
elisabeth.mellgren@ped.gu.se
+46 31 786 2197
0733-113991

Postal Address: Box 300, 40530 Göteborg
Visiting Address: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Department of Education, Communication and Learning (More Information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: +46 31 786 2391
Visiting Address: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

About Elisabeth Mellgren

Research interests
My research area is education, didactics, and learning, primarily focusing on children’s learning of written language in preschool, preschool classes, before and after school care, and the early school years. At present I am involved in two projects. One project is a studied commissioned by the two unions Kommunal (Swedish Municipal Workers’ Union) and Lärarförbundet (Swedish Teachers’ Union). The study is an evaluation of their educational initiative “The New Preschool—Focus on Quality.” The second project is “Children’s Early Learning,” which is a longitudinal study targeting how preschools contribute to children’s knowledge and learning. My focus in this project is language and communication.

Teaching interests
Children’s written language learning and how the conditions can be created for young children’s writing and interest in written language are my special interests. I find it exciting to discuss writing in the perspective of an expanded concept of text.

Keywords
text environment, written language, writing, reading, the expanded concept of text, early childhood literacy, emergent literacy

Latest publications

Förskolans undervisning – att integrera lek, lärande och omsorg
Pia Williams, Elisabeth Mellgren
Paper presenterat vid Norsk barnehageforskningskonferanse, Stavanger 15-17/10 2019 , Conference contribution 2019
Conference contribution

Rapport: Läsvanor i förskolan – en enkätundersökning i Varbergs kommun
Elisabeth Mellgren, Margaretha Bengtsson
Förskole- och grundskolenämnden, Varbergs kommun Dnr, Göteborg/Varberg, Other 2019
Other

Upprepad enskild läsning i förskolan - samspel mellan förskollärare, barn och bilderbok
Sara Eliasson, Elisabeth Mellgren
Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan. Maria Magnusson, Martina Norling (red), Stockholm, Liber AB, Chapter in book 2019
Chapter in book

Den samtida textmiljön
Elisabeth Mellgren, Ria Heilä Ylikallio, Sofia Jusslin, Maria Magnusson, Ann-Katrin Svensson
Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan. Maria Magnusson, Martina Norling (red), Stockholm, Liber AB, Chapter in book 2019
Chapter in book

Upptäckande skrivning – metaspråkliga samtal och arbete med upptäckande skrivande i förskolan
Hilde Hofslundsengen, Maria Magnusson, Elisabeth Mellgren, Ria Heilä Ylikallio, Bente E. Hagtvet
Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan. Maria Magnusson, Martina Norling (red), Stockholm, Liber AB, Chapter in book 2019
Chapter in book

Barns tidlige skrivning - Nordiske perspektiver. En kunnskapsöversikt
Bente E. Hagtvet, Hilde Hofslundsengen, Elisabeth Mellgren
Genom texter och världar Svenska och litteratur med didaktisk inriktning - festskrift till Ria Heliä-Yllikallio. Höglund, H., Jusslin, S., Ståhl, M., Westerlund, A. (red.), Åbo, Finland, Åbo Akademis förlag, Chapter in book 2019
Chapter in book

Intercultural Literacy: Teacher educators engaging with international and comparative early literacy learning
Gwen Gilmore, Valerie Margrain, Elisabeth Mellgren
Intercultural Education, Journal article 2018
Journal article

The Literacy Environment of Preschool Classrooms in Three Nordic Countries: Challenges in a Multilingual and Digital Society
H Hofslundsengen, M Magnusson, A-K Svensson, S Jusslin, Elisabeth Mellgren et al.
Early Child Development and Care, Journal article 2018
Journal article

Showing 1 - 10 of 56

2019

Förskolans undervisning – att integrera lek, lärande och omsorg
Pia Williams, Elisabeth Mellgren
Paper presenterat vid Norsk barnehageforskningskonferanse, Stavanger 15-17/10 2019 , Conference contribution 2019
Conference contribution

Rapport: Läsvanor i förskolan – en enkätundersökning i Varbergs kommun
Elisabeth Mellgren, Margaretha Bengtsson
Förskole- och grundskolenämnden, Varbergs kommun Dnr, Göteborg/Varberg, Other 2019
Other

Upprepad enskild läsning i förskolan - samspel mellan förskollärare, barn och bilderbok
Sara Eliasson, Elisabeth Mellgren
Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan. Maria Magnusson, Martina Norling (red), Stockholm, Liber AB, Chapter in book 2019
Chapter in book

Den samtida textmiljön
Elisabeth Mellgren, Ria Heilä Ylikallio, Sofia Jusslin, Maria Magnusson, Ann-Katrin Svensson
Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan. Maria Magnusson, Martina Norling (red), Stockholm, Liber AB, Chapter in book 2019
Chapter in book

Upptäckande skrivning – metaspråkliga samtal och arbete med upptäckande skrivande i förskolan
Hilde Hofslundsengen, Maria Magnusson, Elisabeth Mellgren, Ria Heilä Ylikallio, Bente E. Hagtvet
Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan. Maria Magnusson, Martina Norling (red), Stockholm, Liber AB, Chapter in book 2019
Chapter in book

Barns tidlige skrivning - Nordiske perspektiver. En kunnskapsöversikt
Bente E. Hagtvet, Hilde Hofslundsengen, Elisabeth Mellgren
Genom texter och världar Svenska och litteratur med didaktisk inriktning - festskrift till Ria Heliä-Yllikallio. Höglund, H., Jusslin, S., Ståhl, M., Westerlund, A. (red.), Åbo, Finland, Åbo Akademis förlag, Chapter in book 2019
Chapter in book

2018

Intercultural Literacy: Teacher educators engaging with international and comparative early literacy learning
Gwen Gilmore, Valerie Margrain, Elisabeth Mellgren
Intercultural Education, Journal article 2018
Journal article

The Literacy Environment of Preschool Classrooms in Three Nordic Countries: Challenges in a Multilingual and Digital Society
H Hofslundsengen, M Magnusson, A-K Svensson, S Jusslin, Elisabeth Mellgren et al.
Early Child Development and Care, Journal article 2018
Journal article

Showing 1 - 10 of 56

Page Manager: IPKL webbredaktion|Last update: 9/4/2012
Share:

The University of Gothenburg uses cookies to provide you with the best possible user experience. By continuing on this website, you approve of our use of cookies.  What are cookies?