Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Forskning på IPKL

Vår forskning täcker in ett brett fält runt lärande, kommunikation och identitetsskapande i alla typer av undervisningsverksamhet såväl som i vardagen. Den digitala teknikens utveckling och förståelse för mediers roll som lärande- och kommunikationsarena löper som en röd tråd genom många av våra forskningsprojekt som omfattar alla åldrar, från de allra yngsta barnen till vuxna. Mycket av vår forskning är nära knuten till praktik och verksamhet och har relevans för förskola, skola, fritidshem och högre utbildning.

Forskning

Tre forskningsområden

Institutionens forskning är organiserad under tre olika forskningsområden. De tre områdena har en kollegial organisation och inom varje område finns mindre forskargrupper med gemensamma forskningsintressen. Samtliga forskningsområden är involverade i utbildning såväl som forskning.

Early Childhood Education (ECE) är ett tvärvetenskapligt forskningsfält som fokuserar på barns perspektiv och de grundläggande politiska, sociala och kulturella villkoren för lärande i olika åldrar. Centrala forskningsteman är barns lärande och utveckling av grundläggande färdigheter och förståelse för specifika aspekter av deras omvärld såsom skriftspråkande, matematik, naturvetenskap, teknik, estetik, delaktighet, inflytande, lek och media.

Barn, ungdom, kultur och lärande (BUKL). Det samtida samhället präglas av omfattande strukturella och kulturella förändringar, som sätter avtryck i institutioner och vardagsliv. Det handlar dels om globala förändringar, dels om de lokala uttryck som dessa förändringar får i människors vardagsliv och i utbildning. I relation till dessa förändringar studeras inom forskargruppen BUKL barns och ungdomars livsvillkor och meningsskapande i olika sammanhang, samt differentierade villkor för utbildning och lärande.

Lärande och IT behandlar frågor om hur digitalisering och tillgång till information omdanar förutsättningarna för skola och utbildning och vad detta betyder för vår syn på lärande och kunskap. En stor del av forskningen är tvärvetenskaplig och utförs i samarbete med forskare vid andra fakulteter.

Två forskningscentra

The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society (LinCS) är en stark forskningsmiljö som finansieras av svenska Vetenskapsrådet (2006-2018) och med ytterligare finansiering från flera organisationer och inrättningar. Forskningen fokuserar på frågor som rör relationen mellan lärande och nya medier, i synnerhet hur digital teknik och medier förändrar hur kunskap och information cirkulerar i samhället, och implikationerna av denna utveckling för lärande på individuell och kollektiv nivå.

The University of Gothenburg Learning and Media Technology Studio (LETStudio) är ett strategiskt initiativ för att främja tvärvetenskaplig forskning om lärande vid Göteborgs universitet. Det övergripande forskningstemat handlar om på vilka sätt kunskaper förnyas och förändras och hur expertis utmanas i ett teknikintensivt samhälle.

Möt våra nyinstallerade professorer!

Johannes Lunneblad professor i pedagogik

Johan Söderman professor i barn- och ungdomsvetenskap

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2019-02-26
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?