Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Aktuellt

Kalendarium våren 2019 

Dilemman i forskning om – och insatser mot – våldsbejakande extremism

Onsdagen den 20 februari, 2019, kl 15-17, sal BE 036

Jennie Sivenbring, forskare vid Segerstedtinstitutet och universitetslektor i barn- och ungdomsvetenskap, institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet
E-post: jennie.sivenbring@gu.se

Våldsbejakande extremism har blivit allt mer aktuellt i den nordiska regionen. Hotbilder framtagna av nordiska säkerhetsansvariga pekar på att framför allt islamism och högerextremism vinner mer mark. Samtidigt är hotbilden vag och diffus för gemene man och en passiv terrorism inverkar på medborgares tilltro till demokrati och säkerhet. Under de senaste åren har allt fler av samhället institutioner getts ansvar för att medverka i brottsförebyggande syfte, vilket kan utgöra en krock mot grundläggande demokratiserande uppdrag och värderingar som t.ex. socialtjänst, skola och fritidshemmet har. Under seminariet presenteras hotbilder från olika extremistiska miljöer i Norden, deras agendor och inställning till demokrati. Krockar och spänningar som uppkommer när åtgärder tas fram för att motverka dessa hot problematiseras också. Därtill lyfts en del dilemman som uppstår i forskning av fältet, relaterat till barn och unga.

Dangerous youngsters or youngsters in danger? Ensamkommande ungdomar i samhällets vård

SEMINARIET ÄR TYVÄRR INSTÄLLT!
 

Kön och välbefinnande i grundskolan

Onsdag 15 maj, 2019, kl 15-16:30, sal B1 134 OBS! Nytt datum!

Ylva Odenbring, docent i pedagogik, institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet
E-post: ylva.odenbring@gu.se

Denna presentation fokuserar frågor som relaterar till ungdomars välbefinnande och kön i grundskolan. Presentationen baseras på resultat från en intervjustudie med elevhälsopersonal på tre olika grundskolor. Resultatet pekar på att det finns tydligt könade mönster i hur elevers hälsoproblem beskrivs av de professionella i skolan. De tre övergripande teman som identifierats och som kommer att behandlas under presentationen är marginaliserade maskuliniteter, superflickan, och i det tredje och avslutande temat att våga berätta kommer ungdomarnas benägenhet att söka stöd och hjälp för sina bekymmer att problematiseras och diskuteras.

Seminariet är ett samarbete med Genuskollegiet i pedagogik.

Kontaktpersoner

Ordförande
Ingrid Henning Loeb
ingrid.henning-loeb@ped.gu.se

Sekreterare
Frida Siekkinen
frida.siekkinen@gu.se

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2019-05-10
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?