Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

EDUGATE - Flerspråkig undervisning i förskolan

(Multilingual teaching in early childhood education and care)

Syftet med projektet är att styrka lärarprofessionen inom vad som internationellt benämns Early Childhood Education med fokus på flerspråkighet, genom att bidra till att kvaliteten på undervisning för barn i multikulturella områden utvecklas. Detta görs genom att kartlägga flerspråkiga miljöer och utveckla nya metoder och läroplansinnehåll för barn med annat modersmål än majoritetsspråket i respektive deltagande land. Asylsökande flyktigar och migranter inkluderas. Men välbefinnande och hälsa är också relaterat till barns lärande och utveckling, därför ska projektet vara både holistiskt till sin karaktär och åldersrelevant. Konkret skall alltså forsknings- och utvecklingsarbetet resultera i utvecklandet och prövandet av olika modeller och innehåll för dessa barn som sedan ska kunna ligga till grund mer generellt för arbetet med minoritetsspråkiga barn med målsättningen att nå en socialt och kulturellt hållbar utveckling mot jämlikhet. I projektet deltar Italien, Lettland, Slovenien, Sverige, Tjeckien och Polen. 

Mer information >>

Medverkande i projektet

Från Sverige:

Ingrid Pramling Samuelsson, professor
ingrid.pramling@gu.se

Anne Kultti, docent
anne.kultti@ped.gu.se

Niklas Pramling, professor
niklas.pramling@ped.gu.se

Finansiär

Erasmus+

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2017-08-23
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?