Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Förskolan som en resurs för barns välbefinnande, lärande och hälsa. En pilotstudie

Pilotstudien har som syfte att höja kvaliteten i förskolor i Västra Götaland i ett längre perspektiv, vilar på vår tids teorier om barns lärande, idéer och föreställningar om vad som är en bra förskola för barn med avseende på lärande, välbefinnande och hälsa (Pramling Samuelsson, Sheridan & Blennow, 2013).

Projektet innefattar a) en omfattande kartläggning och b) ett utvecklingsarbete utifrån kartläggningen. Denna ingång med både kvantitativ och kvalitativ analys syftar till att bidra till att synen på kvalitet som styr- och kontrollfunktion ersätts av ett långsiktigt och övergripande perspektiv på kvalitet i förskolan. Utvecklingsarbete som professionen själv driver utgör en potential för utveckling av förskolans verksamhet, eller för långsiktiga och hållbara lärandemöjligheter, uttryck med andra ord. Tillit till de professionella skapar samma förutsättningar för utveckling och lärande, som lärarnas tillit till barn skapar förutsättningar för deras utveckling och lärande (Sheridan & Pramling Samuelsson, 2009).

Avsikten är att i ett första led a) kartlägga förskolans kvalitet i Västra Götaland med utgångspunkt i en enkät som knyter till både barns lärande och välbefinnande i ett hållbarhetsperspektiv, både i förskolans verksamhet och i hemmiljön. Föräldrars bakgrund, utbildning, inkomst och social position och delaktighet i samhället är viktiga faktorer för barns lärande och hälsa. Det barn gör tillsammans med sina föräldrar/i hemmet är centralt för deras lärande. Förskolan är ett primärt sammanhang för ett stort antal barn att lära sig svenska, och bli flerspråkiga, vilket kräver insatser både från föräldrar och förskolan, inte minst genom ett medvetet agerande med dessa barn i vardagen. Samtidigt som barn behöver möjligheter att ’bada i språk’ för att bli språkligt kompetenta i tidiga åldrar, kan barns vistelsetid i förskolan begränsas till 15h/veckan vid arbetslöshet/föräldraledighet. Enkäten kommer således riktas till barn, förskolepersonal, föräldrar, ledning och beslutsfattare i kommunen. För att skapa jämlika möjligheter för deltagande i denna studie kommer även översättning av enkäten till andra språk än svenska aktuell i denna kartläggning.

Medverkande i projektet

Anne Kultti, universitetslektor
E-post: anne.kultti@ped.gu.se

Ingrid Pramling Samuelsson, senior professor
E-post: ingrid.pramling@ped.gu.se
 

Finansiär

Folkhälsokommittén Västra Götaland

Projekttid: 2015-2016

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-07
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?