Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Hur integrera lek och lärande i en målstyrd verksamhet

Ingrid Pramling Samuelsson e-post

Eva Johansson e-post

University of Gothenburg, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Finansiering: Vetenskapsrådet


Förskolans och skolans uppdrag har på senare år förändrats. Förskolan har blivit en del av utbildningssystemet och därmed fått en läroplan med mål. I skolans läroplan talas om att lek och lärande skall integreras i den pedagogiska praktiken. Lek har av tradition tillhört förskolans (och där barnens egen) värld, medan ett målorienterat lärande har tillhört skolan. Dessa traditioner ska nu mötas och en ny praktik utvecklas.

Den fråga vi ställer oss är: Hur kan lek och lärande integreras i en målstyrd verksamhet?

Projektet innehåller en utvecklingsdel och en forskningsdel.

Avsikten med utvecklingsdelen är att stödja pedagogers arbete med att integrera lek och lärande på barns villkor. Fenomenen lek och lärande skall särskilt fokuseras i teori och vardag.

På så sätt görs forskningsdelen möjlig vars syfte är att studera relationen mellan lek och lärande, och hur dessa aspekter påverkar varandra. Det gäller att urskilja lärandeprocesser i leken likväl som att utkristallisera hur lekfullhet bidrar till lärande. Utifrån ett fenomenografiskt perspektiv studeras variationen av sätt att tänka om lek och lärande som den kommer till uttryck hos pedagoger och barn. Med utgångspunkt från ett hermeneutisk tolkande perspektiv studeras meningsskapande och förståelse av lärande- och lekprocesser så som de gestaltas i barns och vuxnas interaktion i sammanhang avsedda att integrera lek och lärande.


Publikationer relaterade till projektet:

Johansson, E. & Pramling Samuelsson, I. (2006). Lek och läroplan. Möten mellan barn och lärare i förskola och skola. Gothenburg: Acta Universitatis Gothoburgensis.

SNABBVAL IPKL

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2010-07-06
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?