Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Interprofessionellt lärande i simuleringsbaserad utbildning för hälso- och sjukvårdens professionsutbildningar

Projektets syfte är att utveckla kunskap om hur kompetenser för interprofessionellt teamarbete kan utvecklas inom simuleringsbaserade lärandemiljöer.

Projektet är ett interdisciplinärt samarbete mellan flera forskargrupper: Medicinsk Pedagogik vid Hälsouniversitetet, Linköpings universitet; Centrum för Avancerad Medicinsk Simulering och Träning vid Karolinska Institutet samt LETStudion (The University of Gothenburg Learning and Media Technology Studio) Göteborgs universitet. Avsikten är att samverka kring gemensamma forskningsfrågor som handlar om följande övergripande områden:

  • deltagarnas lärande
  • instruktörers teknikanvändning och roll i planering, genomförande och reflektion i simulering och
  • design för simuleringsbaserad utbildning
     

De tre samverkande parterna i projektet bidrar med ledande expertis i Sverige inom interprofessionellt lärande, simuleringsbaserad utbildning och teknikmedierad undervisning. Projektet kommer att bestå av tre praxis-orienterade, empiriska studier som tillsammans kommer att omfatta alla faserna i simuleringsbaserad utbildning (briefing, scenario, debriefing), men var och en kommer att behandla frågor som är närmare relaterade till en av faserna.

Medverkande i projektet

Från inst för pedagogik, kommunikation och lärande:

Hans Rystedt, professor
E-post: hans.rystedt@ped.gu.se

Elin Johansson, doktorand och biträdande forskare
E-post: elin.johansson@ped.gu.se

Finansiär

Vetenskapsrådet (2013-2016)

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-05
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?